Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Het Paasfeest.

''Zeg Wouter, waarom eten we met Pasen eieren en paasbrood?''
''Leuk, dat je dat vraagt, darling. Het zit zo: In Duitsland heet Pasen ''Ostern'', en op dat feest werden koeken bereid en dat vinden we terug in het paasbrood en de eieren moet je zien als het hernieuwde leven in de natuur, immers het ei sluit een nieuw leven in zich. Verder hebben we ook nog het paasvuur. Heel vroeger wilde men met dit vuur de boze geesten verdrijven.
Maar er is nog meer deze week, Mien. Aanstaande donderdag is het ''Witte donderdag''. Dat is de dag voor ''Goede vrijdag''
Op witte donderdag gebruikte Jezus met de apostelen zijn laatste avondmaal en op goede vrijdag herdenken de Christenen de dood van Jezus Christus. Na goede vrijdag komt Pasen, weet je wat dat voor een feest is?''

''Ja, dat is het feest van de opstanding van Christus uit de dood.''
"Ik ben blij, dat je dat weet, darling. Vraag het maar links en rechts, velen weten het niet. Zoals je weet is Jezus op goede vrijdag aan het kruis geslagen. Hij werd namelijk beschuldigd van heiligschennis en was verraden aan de autoriteiten door Judas. Jezus werd gearresteerd en voorgeleid aan de hoge priester Kajafas en aan de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus, die het oordeel over Jezus aan het volk overliet.

Vervolgens werd Jezus naar Golgotha gebracht en onderweg gemarteld en bespot. Zijn verrader Judas kreeg spijt toen hij zag wat hij aangericht had en pleegde zelfmoord. Na vreselijk lijden is Jezus aan het kruis overleden en daarna in een graf gelegd. Toen men de zondag na de goede vrijdag naar zijn graf ging met de bedoeling Jezus te balsemen, bleek zijn graf leeg te zijn en moet Jezus dus opgestaan zijn uit de dood, dus de wederopstanding van Jezus. Het paasfeest heeft ook een historische betekenis, namelijk de bevrijding van de Joden door Mozes uit Egypte.''

''Dus Pasen is eigenlijk een Joods feest, ouwe.''
''Ja, dat klopt, want het is een herinnering aan de uittocht van het volk Israël uit Egypte en dus de bevrijding uit de Egyptische slavernij. De Christelijke kerk nam dit feest over ter nagedachtenis aan de dood en de opstanding van Jezus Christus.''
''Zeg Wouter, nu we het toch over het christendom hebben, zal het waar zijn dat er eens een nieuwe wereld zal komen, dat heb ik een keer gelezen?''

''Darling, ik ben niet gelovig opgevoed, maar ik lees wel in de bijbel, alleen al omdat er prachtige verhalen in staan. In de bijbel staat wel, dat God al het kwade op de wereld eens zal vernietigen en er dwars er door heen een nieuwe aarde zal herscheppen. Hij heeft nou nog met de duivel te maken en die laat zich niet zo gauw verdrijven, want hij kan lekker de mensen stout maken.''

''Maken wij dat nog mee, ouwe?''
''Dat weet ik niet, maar wij mensen kunnen er wel vast mee beginnen. De toekomst zal geweldig mooi zijn. Dat staat in de bijbel en als dat waar is, dan wacht de mensheid een feest van gelukkige mensen, die om elkaar geven. Er komt vrede op aarde.''
''Ik geloof nooit, dat jij in de hemel komt Wouter, want wat je allemaal geflikt hebt, dat zal God niet zijn ontgaan.''
''Ik hoop dat God mij vergeving schenkt.''
''Maar dan moet je wel in Hem gaan geloven en je bekeren.''
''Ik zal er over nadenken, darling. Dat is ook de reden, dat velen vlak voor hun dood om vergeving vragen, in de hoop in de hemel te komen.''

''Geloof je werkelijk Wouter, dat er ooit vrede komt op de wereld en de mensen elkaar lief zullen hebben.''
''Ja, als het waar is, dat God de wereld gaat herscheppen in overeenstemming met zijn bedoelingen, dan zal het een feest worden, en je weet, elk feest moet je voorbereiden. Dus moeten we nu al leven in liefde voor de Lieve Heer. Eens zal Hij terugkeren op aarde en een nieuwe wereld scheppen. Strijdt dus tegen alles wat onrechtvaardig is. Help de zwakken en onderdrukten. Laat je protest horen tegen de massavernietigingswapens, het elkaar bedreigen en afslachten in oorlogen en revoluties en de natuur verwoesten.''

''Je kunt het mooi vertellen Wouter, maar dan moet je wel met jezelf beginnen en mij liefhebben en niet steeds naar Carla zitten te gluren, want ik heb je wel door hoor. Gisteren ging je brood halen, maar je bleef wel lang weg. Toen ik door het raam tuurde bij Carla zag ik je net wegduiken achter een stoel, gluiperd dat je bent, wat moest je bij haar binnen?''
Goed, ik ga mijn leven beteren, maar nu heb ik trek in een grote pils en steek ik een grote sigaar op. Dat is pas leven, Mien.’’ ''Blijf maar zitten, ik schenk het wel in.’’
''Proost'',riepen ze tegelijk.

Schrijver: kees niesse, 22 april 2011


Geplaatst in de categorie: religie

3.5 met 2 stemmen 142



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Janny ridderbos
Datum:
22 april 2011
Email:
janny.ridderbosskynet.be
Een heerlijk verhaal om te lezen, Kees. Het begint zo serieus en informatief maar je plot is verrassend luchtig en prima beschreven. Complimenten voor dit verhaal.
Naam:
Han Messie
Datum:
22 april 2011
Email:
hmessielive.nl
Zelf geloof ik ook in een nieuwe wereld van God, die pas in het hiernamaals zal bestaan. Ieder zal na zijn aardse leven verantwoording moeten afleggen van zijn doen en laten in de huidige wereld.
Voor iedere berouwvolle en aan God onderworpen geest, verwacht ik de onuitputtelijke genade van God.
Maar aan het einde van jouw verhaal geef je een mooi voorbeeld hoe we in afwachting van bovengenoemde ook van het onschuldige vermaak van elke dag mogen genieten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)