Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Bekering

''Van Carla had ik af moeten blijven en vraag vergiffenis, darling. Grote schande vind ik het, dat ik vreemd ben geweest en schaam mij diep. Gelukkig heeft de bijbelles van broeder Wim mij veranderd en zal ik voortaan netjes leven.''
''Wat ben ik stomverbaasd zeg, alleen hoop ik, dat je het nu serieus meent, want vorige keer was je ook ineens netjes, je vloekte en dronk niet meer en je kleedde je netjes, meestal in het zwart. Iedereen in de buurt had het erover, terwijl je daarvoor vaak dronken en vloekend over de straat liep te banjeren. Ik heb nog op het punt gestaan van je te scheiden.Vijftig jaar getrouwd en toch nog met de jonge buurvrouw vrijen. Duidelijk zag ik, dat je dicht tegen haar aanstond en jij met je handen over haar kont aaide. Je zegt nu wel, dat je je bekeerd heeft tot het geloof, maar die broeder Wim was bepaald ook geen voorbeeld. Hoe vaak is het niet gebeurd, dat hij hier in huis over de bijbel kwam vertellen, heel zedig sprak en netjes gekleed, maar weg ging als een dronken Maleier. Hij zong hier in onze kamer de smerigste ordinaire kroegliedjes.''

''Dat weet ik, Mien. Wim is een beste man en diep gelovig, maar hij kan niet tegen de drank. De Boze heeft hem kennelijk nog in zijn macht, anders zie ik het niet.''
''Jij bent net zo ouwe, want je dronk ook te veel en maakte overal ruzie, hoe vaak ben je niet het café uit gegooid.''
''Dat is zo Mien, maar ik ben niet gelovig opgevoed, dus is had niet de gedachte in me, dat ik God beledigde met mijn gedrag. Bij ons thuis zei mijn vader altijd, dat God niet bestond, maar ik denk door het lezen van de bijbel er anders over, de bijbel is het woord van God, Hij is liefde en wij moeten Hem en onze naaste liefhebben. God is nog steeds bezig de wereld te herscheppen, straks als Jezus Christus terugkeert op aarde zal het feest zijn, oorlog en armoede zullen dan niet meer bestaan. God geeft ons de wapens om stand te houden tegen de verleiding van de duivel. Ook met bidden kunnen we veel bereiken, voor onszelf en voor anderen.''

''Zal ik een bakkie koffie zetten Paus Pius Wouter de Eerste?''
''Daar ben ik nu wel aan toe, krijg ik er een borreltje bij, darling?''
''Wat krijgen we nou zeg, een borreltje om tien uur in de ochtend, ben jij effen niet lekker. Een goed Christen doet dat niet, vanavond krijg je er één voor het eten, meer krijg je niet, want het drankgebruik liep bij jou de spuigaten uit en je wordt baldadig en het is slecht voor je lever, nou jij weer.''
Opeens dacht hij waar ben ik aan begonnen, valt niet mee een bekering.

Schrijver: kees niesse, 9 juli 2011


Geplaatst in de categorie: religie

1.5 met 2 stemmen 168



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
9 juli 2011
Email:
hmessielive.nl
Dit verhaal toont heel goed en duidelijk aan hoe mensen, die tot geloof komen niet vanzelf ook voorbeeldig leven. Zelfs in hun nieuw leven doen oude begeerten zich gelden. Ook dan blijft het leven steeds een strijd.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)