Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ze was goed in spreekbeurten

''Jij hebt nog steeds die grote mooie bruine ogen, Mien.''
‘’Leuk dat je dat zegt, ben ik niet gewend van je, dat je mij een complimentje geeft. De wereld zou er beter uitzien als iedereen dat doet.''
'' Alleen dat haar van je lijkt nergens op, ga naar de kapster, die weet wel wat je goed staat.''
''Te duur, Wouter.''
''Volgende week krijgen wij van de AOW ons vakantiegeld. Dan ga je naar de kapster en kopen we ook nieuwe kleren voor je, want met vakantie gaan we toch niet, dat is voor ons veel te duur.''
''Oké, ik houd je eraan.''

''Weet je wat ik mij ineens herinner, darling?''
''Nou, vertel.''
''Toen je vader nog leefde, vertelde hij mij een keer, dat jij vroeger op de lagere school vaak huilde, maar je wilde nooit zeggen, waarom. Je jankte al wanneer je iets kwijt was, zoals je schrift.''
''Zeg halvegare wat haal je allemaal in je hoofd, eerst vertel je me, dat ik mooie bruine ogen heb, en dan begin je mij weer af te vallen. Wat ik van mijn jeugd herinner is, dat ik mij zeer weerbaar opstelde. Ik loste de problemen zelf op, soms wel eens te hardhandig.

Mijn vader was altijd trots op me en ging zeker jou niet vertellen, dat ik jankte als ik iets niet kon vinden. Dat verzin je maar weer. Misschien jankte je zelf wel vaak, want dat doe je nou nog door met je voeten te gaan stampen als je je zin niet krijgt, zoals op de markt. Laatst kocht ik suikerbollen, maar jij wilde krentenbollen en toen begon je ook weer met je voeten te stampen als een klein kind, halvegare.''

Wouter had daar geen weerwoord op.
''Ik kan mij nog herinneren Mien, dat je vader wilde, dat jij moest gaan studeren op een gymnasium, maar dat vond jij een te hoge vlucht, want een mulo vond jij al genoeg.''
''Dat is ook niet waar man, ik wilde helemaal niet doorleren, want mijn leraar op de lagere school vond de huishoudschool beter voor mij, maar na zes maanden was ik er al af. Toen ben ik gaan werken in de huishouding bij een rijke familie en daar had ik geen spijt van, want het waren heel aardige mensen uit Indië en ik kreeg goed betaald. Hoe kom je er bij, dat mijn vader mij naar het gymnasium wilde hebben, daar was ik helemaal niet geschikt voor, hoe verzin je het allemaal, volgens mij ben je in de war met een ander, je hebt toch voor mij een andere griet gehad?''

''Ja, dat was Helena, dan ben ik zeker in de war.''
'' Ja, dat ben je vaker, maar weet je wat ik op school wel leuk vond?''
''Misschien, gymnastiek?''
''Schei uit zeg, vroeger was ik al stijf als een plank door mijn aangeboren zwaarlijvigheid. Ik kon goed kletsen zoals je wel zult weten en daarom vond ik het leuk een spreekbeurt voor de klas te houden. Spreekbeurten heb ik gehouden over de geschiedenis van de auto en het vliegtuig. Ik zocht de gegevens over die onderwerpen in de schoolbibliotheek, schreef ze op een stuk papier en leerde die zoveel mogelijk uit mijn hoofd. Onze leraar, een lange pierlala met een volle snor, en gekleed in een donker kostuum, vond het niet goed, dat je het verhaal voorlas, je moest het uit je hoofd doen. Het ging mij goed af en de leerlingen luisterden aandachtig. De meeste indruk maakte ik met een spreekbeurt over hyena's.''

''Weet je daarvan nog iets te herinneren, darling?''
''O ja, vroeger dachten de mensen, dat hyena's luie beesten waren, want ze aten alleen de kadavers van dode dieren op, maar dat is niet waar. Je wilt het niet geloven, maar de vrouwtjes maken de dienst uit.''
''Dat is bij de mensen toch ook zo Mien, hier bij jouw wel.''
''Als je dat maar begrijpt, ouwe. Vooral een gevlekte hyena die zwanger is staat stijf van het testosteron, waardoor haar jonge al spoedig agressief is. Ze leven in groepen en zijn niet gezellig voor elkaar. Brute agressie bepaalt wie de baas is van de groep, en die mag ze het eerst volproppen wanneer een zebra of gazelle is gedood. Ze markeren hun grenzen met een speciale vloeistof uit de klieren naast hun anus. De grootste vijand van de gevlekte hyena's zijn de leeuwen.''
''Dat je dat allemaal nog weet Mien, knap van je, maar nu heb ik trek in een stevige borrel, jij ook?''
''Graag.''
''Proost'', riepen ze tegelijk.

Schrijver: kees niesse, 1 november 2011


Geplaatst in de categorie: school

3.8 met 4 stemmen 237



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
2 november 2011
Email:
hmessielive.nl
Een verhaal dat vrouwen sterk zal aanspreken, aangaande hun rechten en betekenis. Ook de hyena wordt hier heel juist beschreven. De borrel geeft als altijd een heel sfeervol slotstuk.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)