Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Elkaar verwijten maken

Alleen Carla houdt de stoep schoon en ook bij ons.''
''Ja, en ik weet wel waarom, omdat ze hoopt jou te zien, weet je.''
'' Hoe kom je daar nou bij mens, maar ze is wel aardig tegen ons. Het is een simpele vrouw en is erg lief. Ik moet niks hebben van die zogenaamde geleerde vrouwen, velen van hen zijn erop uit de man te kleineren.''

''Ach man, dat is helemaal niet waar, ze willen juist de wereld verbeteren, de meeste mannen zijn van nature agressief en veroorzaken ellende en wie verzorgen de gewonden in een oorlog, dat zijn de vrouwen.''
Even later, zei ze:
''Ik ben netjes gebleven, maar jij niet, twee jaar geleden heb je nog een geintje met Carla gehad en ik weet het nog als de dag van gisteren, hufter.''
'' Met haar heb ik niks gehad mens, ze heeft mij alleen maar een zoentje gegeven, verder is er niks gebeurd in die steeg.''

''O neen, weet je dat niet meer, ik was naar de markt toen Carla hier aan de deur kwam zogenaamd om onze rode lamp te lenen, want ze had last van haar rug. Jij liet haar binnen en liep de trap op naar de slaapkamer, want daar stond de lamp op de linnenkast. Ze liep achter je aan en eenmaal in de slaapkamer nam ze haar kans, ze duwde je achterover op het bed en kwam bovenop je en begon je hartstochtelijk te zoenen.

Je verzette je helemaal niet, want Mien was toch niet thuis. Dat heeft ze zelf aan mij opgebiecht na een hevige ruzie, toen ik jullie betrapte omdat ik veel eerder thuis kwam en zij zich had verscholen onder het bed. Eigenlijk had ik van je af moeten gaan, want mijn vertrouwen in jou is weg.''

''Je hebt je lelijk vergist, want ik heb mij wel hevig verzet tegen haar, want je weet, dat ik mij toen al bekeerd had en zedig door het leven wilde gaan.''
''Moet je hem horen, de huichelaar. Die bekering van jou heeft niets geholpen, je bent nog dezelfde boef als daarvoor. Gisteren liep je ook weer dronken op straat te vloeken en te schelden met een horde kinderen achter je aan.''
''Daar kon ik niets aan doen Mien, want Gerrit van de klaverjasclub vierde zijn verjaardag in het café en dan weet je het wel.''

Toen ze zo aan het bekvechten waren ging plots de huisbel. Mien keek uit het raam, en riep:
''Niet opendoen, Wim staat voor de deur met z'n bijbel in zijn hand'', maar Wouter had de deur al geopend, en zei:
''Hallo buurman, kom binnen, de koffie is bruin.''

Mien heeft een vreselijke hekel aan die billenknijper met z'n geklets over het geloof, ze dacht hem toch maar netjes te begroeten, immers is het je buurman, maar wat deed die vent? Hij legde als begroeting zijn arm om haar middel, kietelde een beetje en zoende haar met het gevolg, dat een vreselijke knoflook geur naar neus naderde. Ze kon hem wel een rot schop geven.
''Komt Alie niet mee'', zei Wouter.

''Neen, vanmorgen bonje met haar gehad, ze weigert steeds te bidden vóór de maaltijd en als ik in gebed ben, gaat zij met een lepel op het bord timmeren en dat noem ik gewoon treiteren.''
Groot gelijk heeft Alie, laatst toen ze hun had uitgenodigd om hier te eten flikte hij het tijdens zijn gebed aan God te vragen of Hij de sterke drank wat goedkoper kon maken, wie doet zoiets nou, alleen een idioot, dacht Mien.

Om de schijn op te houden een goede buur te zijn, zei ze:
''Lekker kopje koffie, buurman?
''Graag lieverd.''
Moet je horen, hij zegt lieverd tegen mij, mijn vent hoor ik dat niet meer zeggen, die laat een keiharde scheet als ik wat vraag, dacht ze. Ze ging naar de keuken om koffie te zetten, en ze mompelde, moet je ze horen lachen, die hufter van mij heeft zeker al een borrel ingeschonken, daar komt ie natuurlijk voor.

Toen ze de kamer in kwam met op een dienblad drie kopjes koffie en drie chocoladebollen keken de heren niet eens op, zo druk spraken ze over het geloof. Ze zette een kopje koffie en op een schoteltje een moorkop bij hem neer, maar op zodanige afstand van de buurman, dat hij niet in haar kont kon knijpen, want dat flikte hij maar al te graag, de schoft, dacht ze. Opeens hoorde ze Wim zeggen:

''God schiep de seks als volmaakt en onschuldig, maar na de zondeval was dat niet meer zo. God heeft nu duidelijke grenzen aangegeven en is seks alleen prachtig binnen het huwelijk. Seks buiten het huwelijk brengt alleen maar lichamelijke en geestelijke verwoesting en als we rein leven Wouter, kunnen we die ellende ontlopen.''
''Hoe denk jij erover, Wouter?

Hij moest even nadenken en dacht toen, dat hij van geestelijke verwoesting geen last had, ondanks zijn avontuurtjes met buurvrouw Carla, het was eerder een heerlijke ervaring, en zei toen, terwijl hij wist, dat hij loog:
''Ik denk er ook zo over Wim, door rein te leven ontloop je een hoop ellende en ik ben blij altijd rein geleefd te hebben.''

''Goed zo Wouter, nou ken ik je weer en heb gemerkt, dat mijn bijbellessen jou goed gedaan hebben en kom je vast in de hemel.''
Mien stond op het punt te ontploffen, maar hield zich gelukkig in en dacht, wat een stelletje huichelaars en zo is een groot deel van de mensheid, was haar ervaring.

Schrijver: kees niesse, 24 juni 2012


Geplaatst in de categorie: moraal

4.5 met 2 stemmen 148



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Henk
Datum:
27 juni 2012
Verwijten, verwijten, ja, dat kunnen de vrouwen. Zouden er andere zijn?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)