Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Op bezoek bij de huisarts

''Zeg Alie, ik vind het nodig Jezus Christus te bedanken voor het goede werk dat hij heeft verricht voor de mensheid, want ook de bijbel raadt ons voortdurend aan goede werken te doen.''
Ze kreeg een punthoofd van haar kerel, en zei:
''Als je een goed werk wilt doen, bel dan je huisarts en vraag hem of hij je kan genezen van je dranklust. Het is nu tien uur in de ochtend en je bent al bezopen.''

Oké darling, je hebt gelijk. Ik bel het gezondheidscentrum.''
''Hé, vraag meteen of ik mee kan komen, want ik heb last van hartkloppingen.''
''Doe ik.''
Hij belde en kreeg een assistente aan de lijn.
''Dag mevrouw, moet u eens horen.''
''Waar belt u voor, mijnheer?''

''Ik wil een afspraak maken om bij de huisarts te komen en voor mijn vrouw ook. Kan dat?''
''Wat scheelt eraan, mijnheer? Dat moeten we tegenwoordig meteen vragen.''
''Ook dat nog. Nou zeg maar, dat mijn vrouw last heeft van hartkloppingen en ik van de drank af wil.''
''Goed, eerst effen uw naam en geboortedatum noteren. Uw vrouw kan gelijk meekomen, morgenochtend om tien uur.''
''Komt voor de bakker, verpleegster.''
''Praat niet zo stom'', zei Alie.

De volgende morgen zaten ze in de wachtkamer.
De deur van de spreekkamer ging open en daar verscheen dokter Brouwer gekleed in en witte lange jas, echt nog een dokter van de oude stempel.
''Goedemorgen familie Jansen. Jullie heb ik een tijd niet gezien, dan moet er wat aan de hand zijn. Eerst u mevrouw, wat zijn uw klachten?''
''Mijn hart gaat zo te keer, dokter. Vooral als ik in bed lig op mijn linkerzij.''

''En als u op uw rug ligt?''
''Ik slaap altijd op mijn zij, maar als ik op mijn rug ga liggen, dan komt hij op mijn liggen en wil ie wat. Ze wees naar haar man, die woest keek. Dan zegt hij, dat het hart daar dan rustiger wordt. Is dat zo, dokter?''
De dokter hield wijselijk zijn mond en onderzocht haar en nam de bloeddruk op.
''Een beetje te hoog. Ik zal wat rustgevende medicijnen voorschrijven.''

''En mijnheer, wat kan ik voor u betekenen?''
Zij:
''Hij zuipt teveel, dokter en is al vroeg in de lorum.''
''Bemoei je er niet mee, Alie.''
''Komt u even mee. Ga hier liggen en zal ik u onderzoeken.''
De dokter drukte op zijn buik en luisterde met een stethoscoop.
''Voelt prima aan, Jansen. Hoeveel drank drinkt u?''

''Ongeveer zes flesjes pils, twee whisky's en een fles rode wijn bij het eten.''
''Uw vrouw zei, dat u in de ochtend al als een toeter bent. Mag ik u een raad geven? Maak in de ochtend een flinke wandeling en zoek daarna vertier in een café en drink één gele rakker. Goed tegen de stress. Ik zie het aan uw ogen en niet de hele dag thuis zitten. Erop uit, achter de vrouwen aan, daar ben je voor geschapen.''

''Dokter, ik denk, dat mijn vrouw daar niet mee eens is.''
''Je moet natuurlijk niet tegen haar zeggen, dat je na de wandeling een café bezoekt. Ga overdag zoveel mogelijk naar buiten en verwen haar avonds met lieve woordjes en strelingen. Dan gaat de irritatie weg. Je moet elkaar niet de hele dag zien. Neem haar een keer mee voor een etentje in een gezellig restaurant. Goed voor het huwelijk. Ik doe het ook.''

''Bedankt dokter voor uw adviezen, maar ik wil eigenlijk helemaal van de drank af, want ik merk dat ik ga beven.''
''Niet doen man, maar drink met mate, is hartstikke gezond. Dat beven gaat wel weg wanneer je het bij twee drankjes houdt. U drinkt teveel en dat is schadelijk voor de lever. Wanneer die verschrompelt door de alcohol is het gedaan met u.''

Het echtpaar ging daarna naar de apotheek om de medicijnen op te halen.
Zij:
''Wat zei de dokter over je drankgebruik?''
''Ik moet het drastisch verminderen, twee borrels per dag, meer niet en ik moet veel alleen gaan wandelen, goed voor de zenuwen.''
''Ik hoop, dat je daaraan houdt'', zei ze.
''Weet je wat Alie, ik trakteer je vanavond op een etentje bij de Chinees'' en onderweg kocht hij een bos rode rozen voor haar. Ze dacht: wat is die man ineens veranderd.

Schrijver: kees niesse, 26 november 2013


Geplaatst in de categorie: partner

3.5 met 2 stemmen 657



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
26 november 2013
Heeft me minstens drie flinke lachsalvo's opgeleverd! Bedankt, Kees, en hou je geheime agenda intact, drink voldoende en blijf gezond door flink achter de lekkere wijven aan te jagen! En laat je dikborstige Alie maar gerust in het ongewisse! Doen vrouwen ook bij mannen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)