Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Regen en wind

De Noordpool werd wakker.
''Wat is het koud hier, ik wil een beetje warmte voelen.''
Hij zette de koude lucht motor aan en liet de koude lucht naar het zuiden stromen over de Atlantische Oceaan.
''Ja, ik voel al een beetje warmte, heerlijk.''
Inmiddels had de Tropen ook een tukje gedaan en dacht, ik zweet mij een ongeluk.
''Ik ga een beetje verkoeling zoeken en zette ook de motor aan. Met grote snelheid stuurde hij tropische lucht over de Atlantische Oceaan naar het noorden.

De twee stromingen naderden elkaar en botsten tegen elkaar.
''Hé Tropen, leuk dat je er bent, eindelijk voel ik een beetje warmte. Ik heb mijn handschoenen al uit gedaan. Je moet wel tegen mij opklimmen, want ik ben nog erg koud vanonder en jij bent veel lichter, omdat je warm bent.''
''Oké Noordpool, inderdaad ben ik veel lichter, ik kruip langzaam tegen je op, ik heb je lief.''
''Geen geintjes hé, zo zijn we niet getrouwd.''

Toen de Tropen bovenin was bij de Noordpool en contact met elkaar kregen waren ze zo blij, dat ze snel in de rondte begonnen te draaien.
''We hebben een kindje gekregen'', riepen ze samen.
''Hoe zullen we haar noemen'', riep de Noordpool.
''Ik weet het, we noemen haar Depressie'', zei de Tropen.
''Prima ik ben het met je eens, weet je wat, we kunnen een geintje met haar uithalen.''
''Wat wil je dan doen, Noordpool?''

''Moet je horen, je hebt gezien, dat de depressie heel veel wolken heeft doen ontstaan, omdat jouw warme lucht bovenin is afgekoeld en door condensatie wolken zijn ontstaan. Ik zie prachtige wolken en noem ze Cirrus, Altostratus en Nimbostratus. Omdat jij beneden veel lucht naar boven heeft gestuurd is de depressie nu ook beneden op de grond. Ik heb een idee, we sturen de depressie waar beneden ook de luchtdruk flink is gedaald naar het oosten, richting Engeland en Nederland. Daar zullen ze wat beleven. We brengen ze regen en wind.''

''Dat komt goed uit Noordpool, het is daar in juli erg warm geweest en de boeren hebben een prima oogst van groenten en fruit. Helaas hebben de leiders weer eens ruzie en het zijn net kleine kinderen. Als ik jou dat niet meer geef krijg jij van mij ook niks meer. Zo gaat dat daar, mijn beste vriend.''

Schrijver: kees niesse, 14 augustus 2014


Geplaatst in de categorie: natuur

4.0 met 2 stemmen 135



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
15 augustus 2014
In alle literatuur, die ik heb gelezen, en dat is behoorlijk veel, ben ik nooit een liefdesaffaire tussen de Noordpool en de Zuidpool tegengekomen, wat dus op zich hoogst uniek en origineel is. Zonneschijn in de vorm van regen en wind, ook dat is vaak een waarheid als een melkkoe met beste uiers!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)