Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Impressie van de Piushaven

De silhouetten van langgerekte aken tekenen zich af in het zwarte water van de Piushaven. Een enkele visser heeft de zondagsrust opgezocht en staart over het kalme en vlakke water terwijl hij een beetje filosofeert en mediteert boven zijn hengel.....

Sneeuwwitte meeuwen fladderen krijsend, met voorwereldlijk aandoende vleugels, rond een kunstwerk met geheimzinnige betekenis en in de verte zie je nog juist de lage houten brug waarover meestal een drukke verkeersstroom passeert en die sinds jaar en dag de oevers van het Wilhelminakanaal verbindt.....

Eens flankeerde de ijzerhandel van Van Raak de haven, een curieuze opeenstapeling van oude, verroeste en nieuwe, blinkende metalen en ik kwam er voorbij op mijn moeizame weg naar de tandarts, met een maalstroom van kolkende angstgevoelens in mijn maagstreek. Als het dan ook nog regende op de bolle, grijze keien was het panorama van verval en misère compleet.
Hier is mijn geboortegrond, hier was mijn thuis, aan de oude Piushaven, die in mijn jonge jaren nog omringd werd door panden van een hoogst individuele, merkwaardige architectuur met een geheel eigen karakter; onder meer een café, een confectieatelier, een bordeel en niet te vergeten de mistroostige loods van Van Raak.....

Schrijver: I.Broeckx, 23 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: woonoord

3.5 met 2 stemmen 93



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
24 oktober 2015
Heerlijk om door de ogen van de schrijfster een beeld te krijgen waar de jeugd eens begon......

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)