Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De buikdanseres

Elke dag krijg ik een dagelijkse gedachte toegestuurd via de e-mail.
Vaak heb ik daar veel aan en is dat mijn overdenking voor die dag.
Deze morgen stond er in mijn e-mail: 'Het beste wat je soms kan overkomen is dat je wensen niet vervuld worden'.
Nog deze dag besefte ik dat dit een wel erg grote waarheid is.
Het was vanmorgen feest.
Feest, een gevoel dat je wel zult kennen.
Een beetje sceptisch, maar toch met goede moed ging ik naar de vrouwen-voor-vrouwen bijeenkomst.
Sceptisch vanwege de buikdanseres die zou komen en verheugd omdat iedereen wat lekkers mee zou nemen.
Elke 14 dagen wordt er zo'n ochtend voor vrouwen in ons plaatselijke trefcentrum gehouden.
Dit keer zouden wij dus bezoek van een buikdanseres krijgen.
Dit veroorzaakte bij mij enige wrevel, omdat ik daar wel wat vreemd tegenover sta.
Inmiddels ben ik dus 360 graden gedraaid en heb met volle teugen genoten van deze ochtend.
Wat moeten wij Nederlanders met een buikdanseres had ik me daarvoor bedacht.
Die is misschien in die oosterse landen gebruikelijk, maar hier?
Wel leuk om als toeristische attractie te bekijken in die Midden-Oostenlanden en natuurlijk vast en zeker speciaal voor mannen.

Er is nu suikerfeest bij de moslims en de vorige bijeenkomst hadden we besloten allemaal wat lekkers mee te nemen op deze ontmoetingsdag.
Ik keek nieuwsgierig om mij heen die ochtend en zag al drie plastic zakken op tafel liggen met kennelijk de daarin meegebrachte lekkernijen.
Tenminste dat mocht je dan wel hopen.
Zelf had ik halve tompoezen meegebracht, die je (uit een pakje natuurlijk) zo kon maken.
De buikdanseres zag ik niet en dat vond ik nu niet bepaald het ergste wat een mens kon overkomen.
We werden welkom geheten en niet alleen kwamen er steeds meer dames binnen, ook de tafel met lekkernijen vulde zich behoorlijk.
Een Turkse vrouw vertelde in het kort waarom moslims nu suikerfeest vierden en vertelde er toen bij dat je dan iets dergelijks als Moebarak zei tegen elkaar.
Natuurlijk heb ik niet het juiste woord onthouden, maar het leek wel veel op de naam van een Egyptische president.
Met die link zou ik me dat dan wel kunnen herinneren bedacht ik me.
Een Amerikaanse vrouw had speciale koekjes gebakken met een soort nootjes er in.
Erg lekker en ook met een vertrouwde smaak..
Toen ik haar dat zei, vertelde ze, dat ik de speculaaskruiden proefde die ze erin gedaan had.
Leuk vond ik het dat ze haar recept aangepast had aan de Nederlandse smaak.
De grappigste lekkernij vond ik witte en bruine wattenbollen.
Daar leken die fijn gesponnen bolletjes wel wat op.
Er werd verteld dat het van heel dun deeg met suiker en chocolade werd gemaakt.
Het smaakt een beetje naar een suikerspin die je wel eens op de kermis kunt kopen.
Ook lag er een hele stapel loempiaatjes/saucijzenbroodjes.
Daar leek het tenminste op.
Het waren in elk geval heerlijk hapjes en ik ben vast besloten de volgende keer naar de naam hiervan te vragen.

Er werd ineens gezegd dat de buikdanseres haar optreden nu zou beginnen.
Vreemd genoeg was het een Nederlandse vrouw met lange blonde haren, die ik als bezoekster had aangemerkt.
Ze kwam binnen gehuld in een mooie transparante sjaal, die ze op prachtige wijze om zich heen wist te draaien.
De muziek klonk heel ritmisch en exotisch.
Ik was diep onder de indruk van de lenigheid van deze jonge vrouw.
Ze had prachtige kostuums met allemaal belletjes.
Haar buik liet ze op de maat van de muziek meetrillen.
We waren er allemaal stil van.
Het applaus was overdonderend.
Op een gegeven moment nodigde ze iemand uit om mee te dansen.
In de loop van de morgen dansten er 7 vrouwen mee, waaronder ikzelf.
Ik begin zoveel plezier in deze ochtenden te krijgen.
Ook merkte ik dat ik een vooroordeel had.
Zo ontdekte ik dat de naam Gokhan heel anders uitgesproken moet worden en dat de betekenis van die naam heel anders is dan ik in eerste instantie dacht.
We hebben nu alweer leuke plannen voor de volgende keer, inclusief de sinterklaas.

Mijn wens een lieve partner te vinden was niet belangrijk meer.
Het is een beetje alsof ik nu familie heb gevonden.

Schrijver: Eva Mensch, 7 november 2005


Geplaatst in de categorie: familie

2.3 met 3 stemmen 1.058



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)