Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

"Houde gij ze errem, dan hou ik ze dom"

Ik wachtte al geruime tijd bij de drie pontificale witte standbeelden van mij onbekende heiligen vóór de oude Korvelse kerk, momenteel niet meer in gebruik, toen onze gids en de belangstellenden voor onze stadswandeling arriveerden.
Met brede gebaren en geïllustreerd met foto's zou onze gids ons schetsen hoe de scherpe en alleszins betreurenswaardige tweedeling tussen arbeiders en fabrikanten die onze stad toentertijd, in de negentiende eeuw, beheerste, tevens tot uitdrukking was gekomen in de bebouwing (wevershuisjes, fabrikantenvilla's en fabrieken).

Het silhouet van onze stad werd in de vorige eeuw bepaald door de hoge schoorstenen en kerktorens. "Houde gij ze errem, dan hou ik ze dom" was het parool. Niet voor niets noemde men onze stad "de schônste stad van het laand" en zij vormde het Rome van het Noorden, bepaald als ze was door het katholicisme, door de priesters, paters en nonnen in hun enkellange kledij.

Schrijver: I.Broeckx
28 maart 2022


Geplaatst in de categorie: geschiedenis

4.5 met 2 stemmen 243



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)