Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

mensen

'Hij was bijna dood geweest' had hij de oude vrouw verteld, die hij hielp met de tuin.
Zou hij echt bijna dood geweest zijn, was haar overdenking. Het was me wat, een moeilijk onderwerp hoor. Tenslotte kon de man wel een ernstige ziekte hebben opgelopen. Misschien zelfs wel besmettelijk.

Waardoor kon je eigenlijk dood gaan bedacht ze. Misschien had hij wel een ernstig auto-ongeluk gehad en was hij op het nippertje ontsnapt.
De man werkte onafgebroken aan één stuk door. Ze keek door de ramen en vond dat haar tuin er met de minuut netter uit ging zien.

Toch kwam ze steeds terug op het moment waarop hij vertelde dat hij bijna dood geweest was. Ze werd nieuwsgierig en vroeg zich af of ze dit rechtstreeks kon gaan vragen. Dat was misschien wel onbeleefd.
Er moest iets anders gebeuren.
“Wilt u een kopje koffie”, vroeg ze hem.
“Ik ben bijna klaar en ik kom zo”.
De mevrouw zette een kopje koffie en even later deelde ze hem mede dat ze de koffie had ingeschonken. Toch duurde het nog een paar minuten voordat hij kwam.
De man deed zijn schoenen uit bij de deur; het deed haar goed dat hij manieren had.
Wel was ze enigszins bezorgd dat de koffie nu niet warm meer zou zijn.
“Drinkt u het maar gauw op”, zei ze; “anders is het misschien echt veel te koud geworden”.
“Mag u eigenlijk wel koffie na zo'n gevaarlijke ziekte”, vervolgde ze haar verhaal.
De man keek haar verbijsterd aan.
“Ik heb helemaal geen gevaarlijke ziekte", stamelde hij.

Het was even stil en toen zei ze voorzichtig: “Ik dacht dat u zei dat u bijna dood was geweest”.
De man zweeg, het duurde even voor hij begreep hoe de vrouw aan het denken was geweest.
“Ik was vroeger buschauffeur en heb een verkeersongeluk meegemaakt”, was zijn antwoord.
Hij besloot verder niets te vertellen, want anders zou ook dit verhaal een eigen leven gaan leiden..

De tuin is klaar mevrouw en ik ga zo zoetjes aan weer op huis aan, besloot hij, toen hij de koffie op had.

Schrijver: Eva Mensch, 9 mei 2007


Geplaatst in de categorie: individu

0.5 met 2 stemmen 904



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)