Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Cliëntèle

Er staat een mevrouw voor het bankgebouw. Een mevrouw van een jaar of tachtig, schat ik. Een beetje kippig over haar brilletje glurend zoekt ze naar de geldautomaat. Die is er niet. Gister was hij er nog wel. Keurig opgehangen naast de ingang hing hij te wachten op zijn klanten. Een beetje radeloos nu kijkt ze om zich heen. Uiteindelijk blijft haar blik rusten op de plaats waar de geldtap altijd heeft gehangen.

Dan kijkt ze omhoog alsof ze zich afvraagt of de geldautomaat wellicht sinds kort aan de dakgoot is opgehangen. Dat zou zomaar kunnen want een bank blijft een bank. Altijd alert op vooruitgang, sky is the limit en servicegericht denken. De klant is koning blijft de lijfspreuk van elke bank. Daarom bellen ze de klanten, het liefst onder het eten, altijd op met de vraag hoe de klant over de service van de bank denkt.
”O, prima hoor”, zegt de klant dan maar snel om van het gesprek af te komen want de aardappels worden koud. En de bank schrijft weer een positieve reactie bij op de “evaluatielijst”.

De oude vrouw ziet mij staan en vraagt of ik misschien weet waar de geldautomaat is gebleven.
“Die is er niet meer, mevrouw”, antwoord ik. Om de klant nòg beter van dienst te zijn, heeft de bank dit filiaal gesloten”!
De vrouw kijkt mij aan of ze geld ziet branden.
“Hoe bedoelt u dat meneer?”
“Zoals ik het zeg. De bank blijft altijd vooruit denken. En in dat denken staat de cliënt altijd centraal.”
“Cliënt??”, vraagt de vrouw nog verbaasder.
“Nou ja, ik bedoel natuurlijk klant. Maar zo noemen ze die dingen alleen nog bij een supermarkt. Een bank heeft geen klanten. Een bank heeft cliënten. Sommige banken die heel chique zijn noemen het zelfs cliëntèle. Maar dan heb ik het wel over de banken die mega chique zijn natuurlijk.”

“Maar waar is de geldautomaat nou?”, dringt de mevrouw aan.
“Eh..daarvoor moet u naar een plaats hier tien kilometer vandaan.”
“O, jee, maar ik heb geen auto.”
“Dat is ook niet de bedoeling mevrouw. Ik zei u al; de bank denkt met u mee en heeft er baat bij dat u in goede gezondheid blijft. Des te langer leeft u en des te langer blijft u cliënt van de bank. Het is de bedoeling dat u in gestrekte draf naar de bank , 10 kilometer verderop, jogt. Dat stimuleert de bloedsomloop en versterkt de spieren. Aardig hè van die bank?, dat ze zo met u meedenken”.

Aan de gevel van het voormalig bankfiliaal hangt nog een soort poster. De poster is een beetje gescheurd maar de reclame is nog half leesbaar: “U kunt uw bankzaken nu nog eenvoudiger onderbrengen bij onze bank”
De mevrouw ziet het ook en mompelt dat ze gelukkig nog een oude sok bewaard heeft om haar bankzaken nòg eenvoudiger in onder te brengen.
Daarna schuifelt ze weg en kijkt nog één keer om alsof ze verwacht dat de geldautomaat alsnog, mogelijk gemaakt door de voortschrijdende techniek, tevoorschijn is getoverd.
Maar de gevel blijft leeg.
Op een vage grijze plek na waar eens de geldautomaat heeft gehangen..

Schrijver: Paco, 7 december 2005


Geplaatst in de categorie: geld

3.2 met 8 stemmen 1.100



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)