Van de zee tot de rivier
dagcolumn
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
8 Afgelopen zaterdag was ik bij een demonstratie. Geen idee waarom, maar goed, ik was er wel. En ik dacht ook, het is wel goed om te laten zien dat er mensen zijn die deze regering niet zien zitten. Dit verandert niets, maar misschien is het wel goed dat mensen kunnen zien dat er mensen zijn die solidariteit belangrijk genoeg vinden om de straat voor op te gaan. Er waren veel verschillende groepen, maar samen hadden ze kritiek op deze regering. Elk op hun manier. De een had het over…
Tegenwind
column
3.7 met 3 stemmen
48 Op de ophaalbrug maak ik een stopteken met mijn hand naar een rijdende auto. Moeder eend met haar kinderen steekt over. Het zijn er negen, piepklein. Aan de overkant springt ze vanaf de brug – ruim drie meter – het water in.
Ik kijk toe hoe haar kleintjes, gejaagd, door elkaar lopen. Moeder zwemt onverstoorbaar door. Uiteindelijk wagen ze – eendje voor eendje – de sprong. Het laatste eendje blijft heen en weer dribbelen. De spanning loopt op. Dan waagt ook hij de sprong. Bijna had ik…
Kapotgemaakte vlindervleugels
beschouwing
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
6 (voor Joan Lavendel Bailie Guthrie (1889 - 1914))
Jij bent geboren in 1889 in Caistor, Lincolnshire, met de 11-de eeuwse St Peter and St Paul Church met zijn opvallende, Angelsaksische toren aan Church Street, net als de Caistor Grammar School uit 1630, waar de dichter/romanschrijver/historicus Sir Henry John Newbolt studeerde en de kunstschilder Frank Markham Skipworth, geboren in Caistor. Jij bent in een middenklasse-gezin opgegroeid. Op 16 mei 1900 overleed jouw vader in Zuid-Afrika door…
Geluidsoverlast
hartenkreet
4.0 met 8 stemmen
86 Oh ze heeft zo afschuwelijk slecht geslapen, is zelfs midden in de nacht door de vreselijke herrie met dekbed en kussen naar de bank getrokken en probeerde daar nog een paar uurtjes te slapen! Wat een rot geluid, wat een drama zeg, nachtrust is zo belangrijk maar dit lawaai was niet te doen!
Waren het buren dan? Welnee joh, was er buiten ellende met auto’s of zo, ergens een feestje dan?
Niks van dat alles, zegt ze.
Ik zeg oh, vertel en dat doet ze….…
autobiografie
4.0 met 4 stemmen
114 Het was lang geleden geweest dat Bjarne zich iets van zijn dromen kon herinneren. Maar deze dinsdag in de tweede week van juni 2024 was de herinnering aan zijn dromen overduidelijk een herinnering aan de liefde. De liefde van Emma Boter, de liefde van Trudy Mol en de liefde van Astrid, de liefde van Kees Broodakker, en de liefde van Herman die maar kort in zijn leven was gebleven. Liefde en vriendschap, het waren belangrijke waarden in het leven van de mens.
Ondertussen ging de ellende in de…
Ben 10. Aap uit wiens mouw?
verhaal
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
4 Een terecht verwijt aan mijn penvoering is de opeenstapeling van personages. In een fictieve vertelling is dat makkelijk opgelost, want dan draai ik een aantal personen de nek om. In dit authentieke verhaal zijn personen bij bepaalde gebeurtenissen noodzakelijk. Anders zijn er geen gebeurtenissen. Als geheugensteuntje wie wie is en wie wat deed:
Bens Oom Anton en diens vrouw Corrie zijn de ouders van Jaap. Jaap is hier vrij kort getrouwd met Emma. Emma is de dochter van Rob en Els. Ziedaar…
Het snoepje van het jaar
bewering
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
8 Je zult maar een voorkeur hebben voor:
colaflesjes van Haribo,
die met suiker behandelde snoepjes
die kids en ouders soms…
Laatste nieuws:
Raadselige Roos 2021
U kunt deelnemen door een gedicht en/of een prozaverhaal in te sturen vóór vrijdag 1 oktober 2021. Het thema voor deze editie is ‘de overkant’ en is verplicht voor alle inzendingen.
De Raadselige Roos schrijfwedstrijd biedt u als deelnemer naast een podium ook de gelegenheid om uw werk, prozaverhaal of gedicht, door een jury te laten beoordelen. Zoals bij elke wedstrijd horen ook bij een schrijfwedstrijd spelregels. Deze zijn zijn te lezen te vinden op: www.literaircafevenray.nl, onder de webpagina ‘Raadselige Roos’.
Uw gedicht moet minimaal uit 50 en maximaal uit 150 woorden bestaan. Een verhaal uit minimaal 500 tot maximaal 1500 woorden. Ze mogen niet eerder gepubliceerd zijn en moeten in het Nederlands geschreven zijn. De inzendingen kunnen uitsluitend volgens de spelregels en per e-mail worden ingezonden naar: raadseligeroos@literaircafevenray.nl
Het inschrijfgeld: € 20,00 (voor deelnemers, die jonger zijn dan 25 jaar € 10,00) dient vóór 1 oktober 2021 te worden overgemaakt op de bankrekening van het Literair Café Venray: NL 46 RABO 0132 594 250 onder vermelding van Roos 2021 en uw naam en woonplaats
Het werk van de winnaars van de Proza-, Poëzie- en Publieksjury verschijnt in onze bundel de Raadselige Roos 2021 met passende beeldende werken. Naast de bundel ontvangen de eerste prijswinnaars een trofee, een juryrapport en een boekenbon.
Naast de drie prijswinnaars door de vakjury’s Proza en Poëzie en de winnaar van de Publieksjury kiest elke jury nog vijf verhalen, c.q. gedichten, die niet in de prijzen vielen, maar die de moeite waard zijn om in de bundel Raadselige Roos 2021, met een passend beeldend werk, gepubliceerd te worden.
Wij streven ernaar om een feestelijke prijsuitreiking plaats te laten vinden op zondag 23 januari 2022. De organisatie van de Raadselige Roos en Literair, 11-06-2021
BRUSSEPRIJS VOOR BESTE JOURNALISTIEKE BOEK NAAR 'DWINGENDE NADENKER' OVER VERKEER
De Brusseprijs voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek gaat dit jaar naar Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet voor hun boek Het recht van de snelste. Hoe ons verkeer steeds asocialer werd. De auteurs kregen de prijs, waaraan een geldbedrag van 10.000 euro is verbonden, uit handen van juryvoorzitter en NOS-journalist Gerri Eickhof in radioprogramma Met het Oog op Morgen.
Verkade schrijft over mobiliteit voor de journalistieke site De Correspondent. Te Brömmelstroet is hoogleraar stedelijke mobiliteit, verbonden aan de universiteit van Amsterdam.
Hun boek draait om de geschiedenis van de openbare ruimte in Nederland en hoe de auto daarin een steeds dominantere rol is gaan spelen. De auteurs vragen zich af van wie de straat tegenwoordig eigenlijk is en denken ook hardop na over hoe het anders of beter zou kunnen.
'DWINGENDE NADENKER'
"Een dwingende nadenker", schrijft de jury van de Brusseprijs over het boek. "Het biedt veel ongekende inzichten in verkeer en mobiliteit, stelt overtuigend de vraag hoe belangrijk mobiliteit eigenlijk is en suggereert daarop een antwoord."
De jury kwam in een videovergadering in zo'n 3,5 uur van 187 inzendingen tot een shortlist van 5 boeken, met het boek van Verkade en Te Brömmelstroet uiteindelijk dus als winnaar.
SHORTLIST
Andere genomineerden waren Harm Ede Botje en Mischa Cohen met hun portret van FvD-leider Baudet: Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet. Ook waren De ontdekking van Urk en Gouden bergen. Portret van de digitale generatie kanshebbers.
In het boek over Urk poogt Matthias M.R. Declercq door te dringen tot de kern van de Urkse gemeenschap en het andere boek, van Doortje Smithuijsen, biedt een inkijk in de wereld van influencers. Ook XTC: Een biografie van Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd, over de geschiedenis van de uitgaansdrug, was genomineerd.
De jaarlijkse Brusseprijs is een initiatief van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De prijs wordt sinds 2006 uitgereikt, aanvankelijk eens per twee jaar en sinds 2010 jaarlijks. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door Pieter van Os, met zijn boek Liever dier dan mens.
Bron: www.nos.nl
COMMENTAAR Karel Jong
Ook op deze site is het het moderne verkeer wel eens onderwerp geweest van analyse en beschouwing. Zie bij voorbeeld de Dagcolumn van Freek Berglust 'DOOD EN VERDERF IN HET VERKEER' in de top 3 van de Dagcolumns. Een actueel onderwerp, volgens mij. Er is door Corona ook veel veranderd. De schrijvers menen dat het moderne verkeer in feite behoorlijk asociaal is geworden. Met als gevolg veel menselijk leed door ongevallen. Goed dat er nu een boek is, dat op heldere wijze beschrijft waar wij onszelf in hebben gebracht. Namelijk een zo langzamerhand levensgevaarlijk terrein. En niet alleen voor onze kinderen en ouderen.
Karel Jong, 06-06-2021
ANDERMANS VEREN BRENGT ZESDELIGE SERIE OVER LITERATUUR EN KLEINKUNST
Vanaf 18 mei presenteert de podcast Andermans Veren Extra een zesdelige serie over Kleinkunst en literatuur. In gesprek met Kick van der Veer vertelt Ko de Laat, voormalig snelsonnetdichter van GEDICHTEN.NL , over de meest uiteenlopende dwarsverbanden tussen beide genres.
Er zullen zeldzame opnames te horen zijn van J.A. Deelder en Johnny van Doorn. Ook komen er gezongen teksten langs van onder andere Joost Zwagerman, Lucebert, Nico Scheepmaker, Ida Gerhardt en Brian Patten (in vertaling van Willem Wilmink). Daarnaast worden er bizarre uitstapjes van schrijvers gedraaid, zoals een zingende Jan Cremer en Johnny the Selfkicker in een sketch met Wim de Bie. Thema-uitzendingen gaan onder andere over Imitaties en parodieën en het kroonjaar 1966, dat voor zowel de poëzie als voor de kleinkunst een belangrijk jaar was.
Ko de Laat, regelmatig te gast in Andermans Veren Extra, is de centrale verteller in deze serie omdat hij als dichter/performer en als liedtekstschrijver (voor o.a. Pia Douwes, Ellen Evers en Rob van de Meeberg) werkzaam is in zowel het literaire circuit als in de kleinkunst- en musicalwereld. Daarnaast was hij als dichter of toeschouwer ooggetuige van diverse legendarische optredens en belangrijke verwikkelingen.
De podcast Andermans Veren Extra is te vinden op de site nporadio5.nl/podcasts/andermansveren en kanalen als Apple Podcasts, iTunes en Spotify.
REDACTIE, 15-05-2021
JEROEN BROUWERS WINT LIBRIS LITERATUUR PRIJS 2021
Schrijver Jeroen Brouwers is met zijn boek Cliënt E. Busken de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2021. Dat is maandagavond bekendgemaakt in Nieuwsuur.
Zijn boek is een "unieke roman", aldus juryvoorzitter Lilianne Ploumen. "Een roman die je opslokt en je naar adem happend rond laat tollen en hijgend stil doet staan."
In verband met zijn gezondheid was de schrijver zelf niet aanwezig bij de bekendmaking in het cultuurhuis Felix Meritis in Amsterdam. Zijn uitgever nam de prijs in ontvangst. "Ik hoop dat je kijkt Jeroen", zei hij. "Van harte gefeliciteerd, ook aan alle andere genomineerden. Jeroen heeft meer dan zestig boeken geschreven. Hij zegt dat zijn hoofd leeg is. Ik vrees dat het ook echt zo is, maar ik hoop dat hij liegt."
Literair
De Libris Literatuur Prijs is de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen jaar. Samen met de BookSpot Literatuurprijs is het de belangrijkste jaarlijkse onderscheiding in de Nederlandstalige literatuur. Naast Jeroen Brouwers waren Simone Atangana Bekono, Gerda Blees, Merijn de Boer, Marieke Lucas Rijneveld en de Vlaming Erwin Mortier genomineerd. Brouwers wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.
Dementie
Brouwers' roman is een monoloog van de chagrijnige, dementerende oude man Busken. Hij woont op de gesloten afdeling van Huize Madeleine, een verzorgingstehuis, is doofstom en kan zich nauwelijks bewegen. Maar vanbinnen is hij nog volop in bedrijf, ondanks zijn vermeende dementie. De verwarde, maar welbespraakte geest neemt alles wat er om hem heen gebeurt scherp waar: zijn verzorgers, mede-dementen en de kwaadaardige psychologen en psychiaters.
Laatste boek
"Dit is een vrolijk boek", zegt Brouwers nu over zijn winnende roman. "Met een sombere ondergrond." Cliënt E. Busken zou wel eens het laatste boek van Brouwers' hand kunnen zijn. "Ik ben nu met emeritaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet schrijf, misschien komt er nog iets. Maar je mag ook rekening houden met mijn leeftijd." Brouwers schreef in totaal meer dan zestig boeken. "Maar soms heb je geen zin meer, dan zeg je: het is voldoende en het is mooi geweest. Dit is mijn oeuvre en je doet het er maar mee."
Bron: www.nos.nl
Commentaar Karel Jong:
Inderdaad levert het achter elkaar lezen van dit boek een vorm van beklemming op. Het idee, dat je door doofstomheid in jezelf bent opgesloten, terwijl je geest nog helder is, doet de lezer naar adem snakken. Ofwel als dit mogelijk de laatste fase van je leven is, dan overheerst bij de lezer somberheid. Wat betreft taalgebruik lezen de innerlijke woordenstromen veel genoegen op. Niettemin kon ook ik het boek niet achter elkaar lezen. Het bleek soms ‘te veel’. Ook was het niet goed mogelijk om het van je laten afglijden met de gedachte, dat de beschrijving zo extreem is, dat deze werkelijkheid je nooit zal overkomen. Helaas zien wij in verpleeghuizen nogal eens bewoners zitten, die ogenschijnlijk in een soort innerlijk isolement verkeren. Na lezing van Client E. Busken valt onbevangen daarnaar kijken en over nadenken niet echt mee.
Karel Jong, 11-05-2021
Bezig met laden
Meer laden...