De leeuwinnen III
dagcolumn
3.8 met 5 stemmen
68 Vorige twee weken schreef ik over het Afghaanse dameselftal en eindigde ik ermee dat de Taliban nog aan de macht moest komen. Ik beschreef hoe hard de Afghaanse samenleving voor vrouwen was. Vrouwen werden door geesteszieke mannen gedwongen in de anonimiteit te leven. Maar zonder de Taliban hadden sommige vrouwen nog een kleine kans en één van degenen die gebruik maakten van die kleine kans was de schrijfster van het boek De Afghaanse Leeuwinnen, Khalida Popal.
Maar wat ik nog had weggelaten…
Huiselijk geweld vooral door mannen
column
4.1 met 9 stemmen
354 Klopt de term ‘huiselijk’ geweld eigenlijk wel? Bij huiselijk denken wij eerder aan in huiselijke kring, ganzenborden, Sinterklaas en straks rond de kerstboom. De rauwe werkelijkheid verschuilt zich qua taal deels achter deze ‘knusse’ duiding van ‘huiselijk’. Uiteraard geeft het etiket ‘huiselijk’ wel direct aan, dat het akelige geweld tegen vrouwen vooral thuis plaatsvindt. Overigens vooral door mannen, al heb ik geen nauwkeurige cijfers. Wel dat er een stijgende lijn is in het…
De Betekenis Van Het Bekendste Gedicht Van Lucebert
beschouwing
4.3 met 3 stemmen
30 Het gedicht: -- De zeer oude zingt -- van Lucebert heb ik altijd simpelweg een goed gedicht gevonden, nog voordat ik professor, doctorandus, meester in de literatuur werd. Al in de wieg probeerde ik het gedicht op verschillende manieren te declameren —meestal tegen de kat, die niet eens echt geïnteresseerd was in de Vijftigers.
Maar goed, het gedicht heeft alles: binnenrijm, buitenrijm, alliteratie, irritatie en weinig moeilijke woorden.
Het klinkt als een klok, en je voelt: hier gaat iets…
Zielsgelukkig.
hartenkreet
5.0 met 1 stemmen
20 Het is vandaag 26 juli 2025, vijftien jaar geleden dat ik de duivel binnen liet omdat ik dacht dat het mijn moeder was. Ze bezocht me omdat ze berouw had van haar misdaden. Ik wist nog niet dat ze een narcist is en wat narcisme inhoudt. En dat een narcist met berouw niet bestaat.
Ik had er toen geen flauw benul van dat ze mij had opgelicht. Ik wist alleen dat ze me dood wilde, dat ik dit zelf moest uitvoeren en dat ik haar een afstotelijk mens vind. Ik wist nog niet dat ze een pathologische…
autobiografie
4.0 met 5 stemmen
110 Dit is de laatste keer. Hij heeft mij losgelaten, want ik hoor de kinderstem niet meer boven iedereen uit.
Het is negen uur. Zondagochtend. Een jongeman met roodblond haar, samen met een ongeveer zesjarig blond meisje, heeft deze tijd ook gekozen. Ze komen uit Portugal, raad ik. Wat ze tegen elkaar zeggen, versta ik niet, maar het klinkt super gezellig.
Hij heeft de glimlach op mijn gezicht gezien.
Vader en dochter doen me herinneren aan de tijd dat mijn zoontje nog een kind was. Samen de…
Bram
verhaal
2.0 met 1 stemmen
43 Achter de schuur had hij hem gevonden. Zijn hond. De keel was weg.
De bladeren kraken onder zijn laarzen. Geel, bruin, nat.
In het bos ruikt het naar rot en schimmel.
Bij de beek staat hij. Breed in de borst, de vacht vaal en ruig.…
Klasbak Marianne Vos
bewering
4.0 met 1 stemmen
13 Een dik compliment voor Marianne Vos die als bijna veertiger in de Tour de France het geel wist te veroveren.
Wat een klasbak!
Zo'n 20 jaar geleden zag ik haar veldritten winnen en nog steeds heeft ze de wilskracht om er altijd volop voor te gaan.
Marianne is een voorbeeld voor alle jonge sportmeisjes in Nederland. Veel talent maar vooral doorzettingsvermogen, ook al zat het haar in bepaalde fases van haar leven bepaald niet nee.…
Laatste nieuws:
LITERATUURPRIJS GOUDEN GANZEVEER NAAR AUTEUR EN CRITICUS MARGOT DIJKGRAAF
De Gouden Ganzenveer gaat dit jaar naar literatuurcriticus en auteur Margot Dijkgraaf. Ze krijgt de prijs vanwege haar rol als "sensibele en erudiete ambassadeur van de letteren." Ook wordt ze geprezen voor het onder de aandacht brengen van Nederlandstalige auteurs in Frankrijk en in andere Europese landen.
Dijkgraaf schrijft ook veel over Franstalige literatuur, onder meer in NRC. In Frankrijk heeft ze om die reden verschillende onderscheidingen gekregen.
Oud-minister en voorzitter van de Academie De Gouden Ganzenveer Bussemaker maakte de winnaar bekend in het programma De Taalstaat op NPO Radio 1. De prijsuitreiking is op 20 september in Amsterdam.
De Gouden Ganzenveer is een jaarlijkse prijs. Met de onderscheiding wil de Academie het geschreven en gedrukte woord in het Nederlandse taalgebied onder de aandacht brengen.
Vorig jaar won schrijver Abdelkader Benali. Daarvoor ging De Gouden Ganzenveer naar onder anderen Arnon Grunberg, Joost Zwagerman, Joke van Leeuwen en Geert Mak.
bron: www.nos.nl
Karel Jong, 25-04-2021
BOEK 'DE WANDELAAR' CADEAU VAN BIBLIOTHEKEN 2021
Voor Nederland Leest 2021 wordt in november een unieke uitgave van het geprezen werk De wandelaar van Adriaan van Dis uitgegeven, met een bijzonder nawoord van Margot Dijkgraaf. ‘Eén boek, duizend gesprekken’ is het devies waarmee Nederland met elkaar in gesprek gaat over dit boek. Nederland Leest is er voor iedereen, daarom worden er ook een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal uitgegeven van De Wandelaar. Het geschenk voor Nederland Leest Junior is dit jaar Katvis van Tjibbe Veldkamp. Deelnemende bibliotheken geven in november De wandelaar cadeau aan bezoekers en deelnemende scholen geven Katvis cadeau aan leerlingen.
Eén boek, duizend gesprekken: Over de grens
Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. In november leest heel Nederland daarom één boek. Lezers krijgen dit boek cadeau van de bibliotheek, het centrum voor ontmoeting en gesprek. Het afgelopen jaar was voor veel mensen een periode waarin het leven zich voornamelijk tussen vier muren afspeelde. Onder andere om te laten zien dat reizen niet altijd fysiek hoeft te gebeuren is het thema van Nederland Leest 2021: Over de grens. Met een boek reis je in een mum van tijd van Jakarta naar New York en ben je maar een paar bladzijden verwijderd van 1924. Ook kun je met een boek je eigen grenzen verleggen en je wereld vergroten met nieuwe ervaringen en verhalen.
De wandelaar
Een Nederlander in Parijs krijgt bij een brand een hond in zijn schoot geworpen. Een hond die een andere wereld voor hem opent: die van vluchtelingen, illegalen en zwervers. Het verandert Parijs, het verandert de man: hij wil helpen, goed doen. Maar alles wat hij doet pakt anders uit. Extra bijzonder aan de speciale Nederland Leest-editie van De wandelaar is het nawoord van schrijver en literatuurcriticus Margot Dijkgraaf. Tijdens een literaire stadswandeling vertelt zij over de rol van Parijs in het leven en werk van Adriaan van Dis, hoe hij aan De wandelaar werkte en het andere Parijs ontdekte.
Bron: www.cpnb.nl
Karel Jong, 14-04-2021
SCHRIJFSTER ASTRID ROEMER KRIJGT IN OKTOBER DE PRIJS DER NEDERLANDSE LETTEREN 2021. Ze is de eerste auteur uit Suriname die bekroond wordt met de prestigieuze literatuurprijs.
"Haar werk is onconventioneel, poëtisch en doorleefd", staat in het juryrapport. "Roemer slaagt erin thema's uit de recente grote geschiedenis, zoals corruptie, spanning, schuld, kolonisatie en dekolonisatie, te verbinden met de kleine geschiedenis, het verhaal op mensenmaat."
De Prijs der Nederlandse Letteren wordt eens in de drie jaar toegekend aan een auteur van wie het werk een belangrijke plaats inneemt in de Nederlandstalige literatuur. De bekroonde auteur krijgt 40.000 euro. De prijs wordt afwisselend uitgereikt door de Belgische koning en de Nederlandse koning. In oktober zal koning Filip de winnares in zijn paleis in Brussel ontvangen.
Astrid Heligonda Roemer werd op 27 april 1947 geboren in Paramaribo. Hoogtepunt in haar oeuvre is de trilogie Gewaagd leven (1996), Lijken op liefde (1997) en Was getekend (1998).
In haar werk spelen thema's als migratie, seksuele oriëntatie, racisme en emancipatie een grote rol. In 2016 ontving ze voor haar gehele oeuvre de P.C. Hooftprijs.
Bron: www.nos.nl
Onderstaand een fragment van een artikel over de schrijfstijl van Roemer in het boek: Gebroken Wit.
ASTRID ROEMER ZET HAAR EXPERIMENTEN MET TAAL VOORT in 'Gebroken Wit’, maar in de Nederlandse literatuurkritiek wordt dat niet centraal gezet.
Waarom is James Joyce een genie wanneer hij leestekens overslaat, terwijl het Roemer niet altijd in dank wordt afgenomen?
DOOR EMMA VAN MEIJEREN
Er zullen weinig mensen zijn die ooit bij het 18e hoofdstuk van James Joyce’s Ulysses aangekomen zijn, maar mocht je dat punt toch bereikt hebben, dan weet je dat het ongeveer 50 pagina’s beslaat en er vrijwel geen enkel leesteken in voorkomt. Het gebrek aan leestekens vervreemd het narratief. Dat is voor lezers die gevoelens van vervreemding en ongemak als dagelijkse realiteit ervaren een veelbelovend aspect van een roman. Wanneer zo’n experiment met leestekens in succesvolle relatie staat tot de inhoud en de sociale context van het verhaal maken dit soort experimenten geweldige literatuur van goede verhalen. Zo was de gedachtestroom uit het 18e hoofdstuk van Ulysses relevant als weerspiegeling van een veranderend bewustzijn in samenlevingen die snel industrialiseerde. Maar experimenten met taal beperken zich niet tot het Europa van de 20e eeuw. Ook nu worden veranderingen in de samenleving verwerkt in literatuur. Het is dan ook verbazingwekkend dat het werk van Astrid Roemer, dat zichzelf in de afgelopen decennia constant ontwikkeld heeft als taalexperiment, zelden in die context gelezen wordt (...)
Bron: www.dipsaus.org, 31 augustus 2019
Karel Jong, 22-03-2021
A.F.Th.
Op 15 oktober 2021 wordt in Eindhoven het A.F.Th. van der Heijden Huis geopend, een centrum voor taal en literatuur. De naamgevende auteur heeft voor de stichting ‘Vrienden en Vijanden van het A.F.Th. van der Heijden Huis’ een novelle geschreven: Ik zou van de hoge, ik zou in het diepe.
Wie een van de 750 exemplaren van de novelle koopt, wordt lid van de stichting.
Bronnen: Taalpost 2271 van Genootschap Onze Taal en www.vanderheijdenhuis.nl
Karel Jong, 26-02-2021
Bezig met laden
Meer laden...