Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Soms...

Soms vermoed ik dat reacties niet geplaatst worden.
Waarom?
Zijn die te kritisch van aard?
Te hatelijk van toon?
Ik heb mijn vriend gevraagd om een poosje in mijn plaats reacties te plaatsen.
Hij vond het best, voor een poosje.
Maar waarom zou hij dat doen, niet ik?
Omdat hij nuchterder is, relativerender.
Omdat hij lacht met de verhaaltjes van anderen.
Er vaak ook ontroerd door is, en daardoor in zijn reacties vriendelijker van toon.

Erger is, o jee, dat hij mijn ficties grappig vindt, maar meer ook niet.

En toch, soms…
Soms wil ik een boodschap uitdragen, iets meedelen aan mensen wat me raakt.
Liever niet. Liever schrijf ik fictie, wil mensen enkel maar amuseren.
Daarom schrijf ik ook zelden autobio.
De enkele verhaaltjes die autobio zijn – ach, eigenlijk heb ik er spijt van wanneer ik ze geplaatst heb; dat gaat geen mens aan dan mijn diepste vrienden.
Zo ook mij vriend.

Zou hij lachen als hij mijn fictie “Pijn” zou lezen?
Het verhaaltje over dat gemaltraiteerde puppy?
Ik denk het niet; wij beiden zijn dierenliefhebbers.

Wij hopen ooit buiten te gaan wonen, buiten Grootstad.
Te trouwen.
Kinderen te hebben.
En… dieren.
Met liefde behandeld, met zorg gekoesterd.

Wat in de fictie “Pijn” sterk naar voren komt, is dat de ouders geen idee hebben wat het aanschaffen van een hond zoal met zich meebrengt.
De zoon krijgt impulsief het idee zijn zusje met een hond te verrassen.
De moeder maakt zich enkel zorg om wie hem uit zal laten.
De vader vraagt zich af waar zo gauw een hond vandaan te halen – een dierenwinkel antwoordt de zoon.

Nu de moraal van dit verhaal:
. Geen hond uit een willekeurige dierenwinkel halen. Nooit.
. Geen hond uit een krant kopen. Nooit.
. Geen hond van een kennis kopen. Nooit.

Jullie kunnen eenvoudig achter de genetische eigenschappen van een hond komen; dat is een kwestie van een boekje lezen over de specifieke rasgroep van julllie keuze.

Daarna:
. Een goede fokker zoeken. Een goede fokker voldoet tenminste aan de eisen van de rasvereniging; bij overkoepelende organisaties kunnen jullie meer informatie vinden over de verantwoorde aankoop van een hond.
. Zoek geduldig, een hond is geen ding, geen willekeurig verjaarspresentje.

Bedenk:
Er zijn meer dan vierhonderd genetische ziekten – in fictie “Pijn” is er sprake van heupdysplasie – en daar komen er per jaar naar schatting tien bij als gevolg van de degeneratieve effecten van domesticatie.

Overigens:
Wisten jullie dat goudvissen heel leuk zijn?

Schrijver: Femmy, 8 november 2006


Geplaatst in de categorie: moraal

1.6 met 5 stemmen 869



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)