Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Het spookt in de pastorie van Cuijk

De hoogst excentrieke dandy Noah Kersten heeft zijn exorbitante rijkdom aan zijn antiekhandel te danken en zijn huidige woning 'Huize de Mazenod' uit 1874 op de Grotestraat 41 in Cuijk staat dan ook bomvol met de door hem vergaarde kunstvoorwerpen. Toen dit voormalige klooster van de paters Oblaten leeg kwam te staan, aarzelde hij geen moment om het te kopen, want met die 27 kamers weet hij wel raad. Noah woont in het zeer modern ingerichte koetshuis, maar hij is het liefs lekker in de weer met zijn kunstaankopen. Op de eerste verdieping van het voormalige klooster is een kapel met een sacristie. Die heeft hij met religieuze schilderijen, heiligenbeelden, wierookvaten en wijwaterbakjes volgepropt. Achter zijn woning anex antiekzaak bevindt zich het stadspark en ligt de Maas. Om te contempleren schiet hij vaak even het stadspark in en wandelt hij langs de Maas, meestal richting de Sint-Martinuskerk en het Museum Ceuclum in de 15-de eeuwse kerktoren. Hij houdt ervan om tijdens zijn wandelingen een pijpje te roken en om over nieuwe aankopen te mijmeren. Zijn eerst volgende aankoop gaat waarschijnlijk dichtbij huis gebeuren, want pastoor Rudy Donders heeft volgens eigen zeggen een echte Pieter Paul Rubens voor hem in de aanbieding. In een opgewekte stemming belt hij aan bij de pastorie op de Kerkstraat 10. De huishoudster Godefrida van Bommel doet open en gaat hem voor naar de woonkamer, waar pastoor Rudy al op hem zit te wachten. Na een flinke borrel komt Rudy met het schilderij op de proppen. 'Typisch een lekkere, mollige Rubens-vrouw!', zegt Rudy, 'en zijn handtekening staat eronder!'. Met zijn loep voor zijn oog glijdt Noah nauwkeurig over het schilderwerk. 'Je krijgt het voor 20.000 euro en dat is werkelijk spotgoedkoop, want het is zeker het tienvoudige waard!', zegt Rudy met een brede glimlach. 'Wat bazel je nou, man, wanneer het een echte Rubens zou zijn, dan zou het richting de twee miljoen gaan, maar dit hier is pure nep, of je bent een volslagen idioot of je bent een zeer slechte oplichter!', zegt Noah. 'Nep zeg je, maar dan ben jij echt een kunstkenner van niks, want volgens mijn ingeschakelde experts is het wel degelijk een echte Rubens!' 'Die experts zijn dan zeker enkele van jouw parochiedames, die je in plaats van aflaten in natura laat betalen!' 'Hoe kom je daar nu bij? Denk je soms dat ik er hier een geheim bordeel op na houd?' 'Dat weet ik wel zeker, kerel, want ik ben niet de enige, die de dames bij jou naar binnen ziet komen en meestal in de nachtelijke uren!' 'Wel heb ik ooit zeg, wat een brutaliteit! en dat, terwijl ik jou nog wel zo'n enorm vriendelijk dienst wil bewijzen!' 'Ik durf zelfs te wedden, dat één van jouw gratis hoeren deze zogenaamde Rubens heeft geschilderd en ook, dat één van hen ervoor geposeerd heeft!' 'Nou nog gekker! De beledigingen stapelen zich maar op! Je vergeet wel even dat je het tegen een priester hebt, brutale vlerk die je bent!' 'Weet jij wat pas echt brutaal is? Dat is onechte kunst aan een meester-kunstkenner willen verkopen!' 'Genoeg nu! Ga mijn pastorie uit! Godefrida! Godefridaaahhh!!!' 'Er zijn inmiddels genoeg redenen voor mij om jou bij de politie aan te gaan geven, doorzichtige huichelaar!' 'Ach, Godefrida, daar ben je, zou jij meneer even willen uitlaten, want hij moet morgen weer vroeg uit de veren en we zijn wel klaar met elkaar!'.

Noah is natuurlijk helemaal overstuur geraakt en behoorlijk pissig over de valse Rubens. Hij duikt Cafe Spinners in en hij bestelt meteen een dubbele whisky om van de schrik en opgewondenheid te bekomen. Dat met die parochie-hoeren is een dorpsgerucht, maar omdat hij zo kwaad op hem was, heeft hij het keihard genoemd. 'Overigens geloof ik werkelijk dat die geile bok er een roomse harem op na houdt!', denkt hij na het legen van zijn whiskyglas, 'ik kan die schijnheilige tronie van die zwetser absoluut niet uitstaan!'. Zijn mobieltje klinkt. 'Kan ik morgen een bijzondere diamant aan u verkopen?', vraagt een beleefde vrouwenstem. 'Om twee uur 's middags schikt mij prima!', antwoordt hij. 'Ik wil de deal graag in Museum Ceuclum doen, is dat okay?' 'Maar natuurlijk, mevrouw, geen punt, tot morgen dan maar!'. 'Kijk, dat maakt meteen alles weer goed!', denkt hij ineens, 'en diamonds are a girl's best friend, hé Marilyn?'. Hij gaat heupwiegend over straat en in café Goei Volluk drinkt hij van alles door elkaar heen, waarna hij vrolijke liederen begint te zingen en de dronken lachers op zijn hand heeft. tegen sluitingstijd waggelt hij naar huis en ploft hij met kleren en al op zijn bed. Ondertussen brandt er nog licht in de pastorie en wordt daar een soort heksendans uitgevoerd. De naakte Godefrida, Norberta Kreekels, Milou de Raeff en Linda van Utenhove dansen wild en erotiserend rondom de naakte pastoor Rudy, die zichtbaar opgewonden raakt, maar hij houdt zichzelf in bedwang, want hij heeft iets ernstigs met zijn geile heksen te bespreken. Hij zegt: 'Lieve dames, het is mij helaas niet gelukt om het Rubens-schilderij aan heer Noah te verkopen, wat in het nadeel van jullie inkomsten is, en gezien het gevaar wat heer Noah inmiddels voor ons betekent, heb ik besloten om hem uit de weg te ruimen. Linda is al op de hoogte gebracht en zij zal morgen de noodzakelijke daad verrichten. Heer Noah dreigt naar de politie te stappen en dat gaan wij voor alle zekerheid voorkomen. We vinden wel een andere kunstkoper en ga nu maar lekker verder met dansen en God zij met jullie!'.

Op klokslag tweeën arriveert Noah bij Museum Ceuclum en staat Linda van Utenhove al even op hem te wachten. 'Bent u meneer Noah Kersten?', vraagt zij heel beleefd. 'Inderdaad, dat ben ik, leuk om u hier te ontmoeten, dat is weer eens wat anders!', antwoordt Noah. Hij verbergt zijn bloeddoorlopen ogen met een Chopard-zonnebril. 'Ik wil graag samen met u de toren beklimmen om u daar mijn diamant te tonen!', zegt Linda. 'Wat een bijzonder idee, maar natuurlijk, dat gaan wij zeker doen!', reageert Noah spontaan. Terwijl Linda hem voorgaat, ziet hij haar gebolde slip onder het korte rokje. 'Het is dat ik niet op vrouwen val!', denkt hij, 'maar anders zou ik nu meteen tot actie overgaan!'. 'Ik heb de diamant van een oudtante geërfd!', zegt Linda opeens, 'volgens haar was hij ooit in het bezit van Marie-Antoinette!'. 'Toe maar! chic de friemel dus, nou, ik ben reuzebenieuwd!', antwoordt Noah, die wat achter adem raakt en naar zijn pijp snakt. Eenmaal boven op de toren en in de buitenlucht komt zijn ademhaling weer wat tot rust. 'Nou, mevrouw Linda, laat u mij nou maar eens zien wat u voor mij te koop heeft!', zegt hij heel beheerst. Juist op dat moment begint de beiaardier Franciscus Spijkers op het carillon in de zuidertoren te spelen. Hij speelt 'Who wants to live forever?' van Queen. 'Merkwaardig dat ze dat spelen!', denkt Noah nog. Linda steekt een scherpe naald in zijn nek en zij spuit heroïne in zijn lichaam. Hij wankelt op zijn benen en hij probeert naar de trap te lopen, maar Linda verspert hem de weg en zij trapt hem met een karatetrap tegen de vlakte. 'En... en die dia-diamant dan?', zijn zijn laatste woorden. 'Er is helemaal geen diamant, domme ekster, maar jij gaat wel lekker vliegen!', mompelt Linda, terwijl ze Noah optilt en van de toren rolt. Ze kijkt hem zelfs nog even na, maar daarna gaat zij vliegensvlug naar beneden en speelt zij haar toneelstuk. 'Hij begon hele rare dingen te zien en hij noemde mij een tot leven gekomen, gotische waterspuwer!', krijst ze tegen de museumwerkster en enkele bezoekers, 'toen ik even niet keek, vloog hij als een waanzinnige naar de torenrand en bazelde hij iets als 'eens kijken of deze nestvlieder het redt!''. Na het arriveren van de politie wordt Linda nog door de agente Angela van Heurn ondervraagd. 'Wat is uw relatie met het slachtoffer?', vraagt Angela. 'Ik ontmoette hem voor het eerst, want hij wilde me graag Museum Ceuclum laten zien!' 'Waar kent u hem van?' 'Nou, hij was een nogal opvallende figuur in het dorp, maar ik raakte onlangs met hem in gesprek en dat was vlakbij zijn huis. Toen deed hij mij dit voorstel!' 'U heeft geen seksuele relatie met het slachtoffer?' 'Nee, stel je voor zeg, hij was absoluut mijn type niet en bovendien was hij van de herenliefde!' ''Het kan zijn dat u voor verder onderzoek nog naar het bureau moet komen, maar dit is het voorlopig, ik wens u sterkte toe!' 'Wat moet die man niet allemaal geleden hebben om tot zo'n verschrikkelijke zelfdoding te komen?' 'Tja, mevrouw, het is inderdaad verschrikkelijk!'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
20 juni 2023


Geplaatst in de categorie: misdaad

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 42



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)