Inloggen

Sorteren op:

Klaas en zijn goudrerserves

3.7 met 3 stemmen 127
Je wagen in de Amsterdamse binnenstad, het is gekkenwerk. One-hour-fun-cycling, happy E-biking, flash-scooters, het loopt uit de hand. ‘Do as the locals do’, maar toeristen begrijpen niet hoe voorzichtig je moet zijn. Het gevaar komt uit alle hoeken en gaten. Het verkeersbeeld is de afgelopen...
Ton Mantoua18 november 2019Lees meer…

De dief…..bestolen!

3.6 met 12 stemmen 96
Een heel enerverende dag die eindigde in het feit dat de fiets van Marloes gestolen werd nou ja- eindigen deed ie niet want als we het hebben over stoer dan is dat een woord dat hier meer dan op zijn plaats is omdat: Wanneer Marloes buiten komt nadat ze klaar is met werken, ze erachter komt dat...

Herinneringen aan mijn mislukte carrière: De krantenbezorging

5.0 met 2 stemmen 68
Met honderden kranten op mijn bagagedrager ging ik op pad. In die tijd werd "De Tilburgse Koerier" nog uitgegeven, onze populaire wekelijkse krant, momenteel gemist door velen en nu uit de roulatie en vervangen door "Stadsnieuws". Ik had me aangemeld om onze krant te bezorgen, in een...
I.Broeckx10 augustus 2021Lees meer…

Kapjes Tour 2020

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 77
Zo wordt de Tour dit jaar op een andere wijze gereden, tenminste: natuurlijk op de fiets, natuurlijk door prachtige gebieden en natuurlijk met een grote hoeveelheid renners, daar is niks aan veranderd gelukkig. Manlief is dolblij, ziet elke trap van de pedalen, hoort elke zucht die valt en ziet...
An Terlouw1 september 2020Lees meer…

Boven komen

4.3 met 13 stemmen 569
Ik heb u ook gemist. Het moest even, een rustpauze. Ik heb gewoon gewerkt hoor. Even hard als altijd. Bezinning, maar dan zonder vakantie. Heb vooral hard uitgerust in mijn vrije tijd. Veel is er niet veranderd. Eigenlijk helemaal niks. Het enige verschil met voor de nepsabattical: vanaf nu doe...

Alles is relatief

3.5 met 6 stemmen 118
Commotie verderop in de straat, politie en ambulance, blijkt mijn buurman richting boodschappen onwel van zijn fiets te zijn gevallen. Morgen ga ik naar de supermarkt want poes Layla mist de zorg van buurman. Wie denkt er nu aan brokjes, kattenbakkorrels en cupjes als de buurman van zijn fiets...
Fred5 december 2017Lees meer…

Hulp

4.7 met 3 stemmen 2.014
Het was op een dinsdag, ik was op de fiets op weg om een boodschap te doen in een winkel in Amsterdam. Ik was de brug over de Amstel over gefietst en ik fietste aan de andere kant van de rivier over de grote straat. Voor me reed een aantal jonge mannen van een jaar of twintig. Op de stoep zat een...
mobar8 oktober 2015Lees meer…

Aangifte

3.0 met 3 stemmen 163
Toen ik acht jaar was, bleek op een middag mijn Ferrari rode fiets gestolen. Ik weet niet meer of ik ontroostbaar was, maar ik denk het wel. De rode fiets had ik cadeau gehad voor mijn laatste verjaardag. Ik was er ontzettend blij mee. Mijn jeugd speelde zich veelal buiten af. En naast...

Heel gevaarlijk dus.

3.3 met 3 stemmen 69
Als ik aan kom rijden, blijft de man met de fiets even staan…ik glimlach naar hem en gebaar dat ik het heuveltje op rij…buig af en hoor hem verder fietsen, met een vreemd ratelend geluid…ik sta stil en zie tot m’n schrik dat er iets tussen de spaken zit, roep: wacht! Hij stopt abrupt en ik...
An Terlouw23 augustus 2021Lees meer…
autobiografie
3.0 met 4 stemmen 181
Wist ik veel, Johnny zei: ik kan niet fietsen hoor, een buurjongen van het volkstuinencomplex waar mijn ouders indertijd een tuintje hadden. Het was warm, we zeurden om een ijsje, dat je natuurlijk niet kreeg, je kon een rabarber stengel nemen en dat deden we nog ook. Johnny zei, ik ga even fietsen...

Op gesprek

4.0 met 1 stemmen 646
Met mijn rechterarm in een mitella fiets ik richting het bedrijf waar ik een sollicitatiegesprek heb. Afspraak is afspraak. Een man, een man, een woord, een woord. Het leven komt nu eenmaal tussendoor. In de buurt van het nieuwe industrieterrein zijn ze overal met de wegen bezig. Ik pak mijn...

Kampstress

4.5 met 8 stemmen 103
Zal ik er even langs rijden? Bij het volgende kruispunt naar rechts, daar is het scoutingkamp. Zal ik? Ik ben zo dichtbij en kan hem bijna aanraken! Zal hij wel geslapen hebben, heeft hij goed gegeten en nog belangrijker: heeft hij het naar zijn zin? Hij is nu al twee nachten weg en wordt gemist....

KIM IN HAAR RODE JASJE

3.0 met 12 stemmen 944
Ik heb ‘het gordijn ervoor’. Dat is het gordijn voor de voordeur: als dat dicht is mogen er geen kinderen aanbellen. Ik sta in de keuken en Kim fietst langs. We groeten. Even later zie ik haar weer. Wat staat dat rode jasje haar leuk. Mijn lach is veel te aardig. Ze stapt dan ook van haar...

Nooit komen we meer van ‘m af

bewering
4.7 met 7 stemmen 374
Nu onze premier in DWDD Jan Mulder heeft verslagen bij een wedstrijdje tegen-de-wind-in-fietsen vrees ik de eindsprint van Jan Peter. Ons volk laat zich voor de zoveelste keer door het gebalk van een overgewaardeerde prof. een rad voor de ogen draaien. Hollanders houden van bestuurders die kunnen...

Over een fiets die weggenomen is zoals zij geschonken was.......

4.0 met 3 stemmen 132
Het zal bij sommigen niet bekend zijn dat vrijwel de gehele last van de bankencrisis sinds 2008 is afgewenteld op de schouders van de minst draagkrachtigen..... De "Vincentiusvereniging" echter, met haar christelijke signatuur is goedgunstig, althans zolang ze goedgunstig is, want ook zij kan...
I.Broeckx13 februari 2017Lees meer…

De val van De Cobra

3.2 met 11 stemmen 2.402
Mijn lief kan een aardig moppie fietsen, maar de Tour de France kan haar niet boeien. Onbegrijpelijk. Drie weken fietsen biedt meer drama dan alle opera’s, songfestivals en het complete werk van William Shakespeare. Heroïek, verering, leugens, bedrog, verraad, broedermoord en machtspelletjes. En...

Tussen dromen en werkelijkheid.

3.5 met 6 stemmen 937
Ik droom de hele dag, ik droom in wijnglazen, bierglazen, soepkommen, ik droom en kijk door de ramen naar buiten en zie spelende kinderen en verlang terug naar het onbezorgde spel van kind zijn. Ik speel nu ook nog wel eens spelletjes maar het spel dat ik nu speel is een serieuze volwassen...

Rook je Janhen?

4.3 met 3 stemmen 465
'Dag Henkjan, met van der Pruyselaere hier. Ik dacht zo van; kom laat ik Henkjan eens even bellen omdat hij zich vanmorgen ziek heeft gemeld. Hoe gaat ermee ouwe rakker?’ ‘Eh..uche..uche.. niet zo florissant baas, en ik heet Janhenk en niet Henkjan.’ ‘Ach what’s in a name Henk eh ...
Paco13 augustus 2006Lees meer…

bewering
3.7 met 10 stemmen 1.647
Ik bezit het snelste vervoermiddel ter wereld: INTERNET! Ja, op die fiets!
autobiografie
3.8 met 5 stemmen 501
Als ik thuiskom, voel ik een beetje spijt. Denk ik. Of schuld. Twijfelend vraag ik mijzelf af of ik terug moet fietsen naar ‘de plek des onheils’. Dan slaat de vermoeidheid in mijn lijf echter toe en steek ik mijn middelvinger op. Zo, dat schuldgevoel is weggevingerd. Vanmorgen ben ik...

Jacht op de fietser!

4.0 met 2 stemmen 78
Toegegeven, ik rij regelmatig met mijn fiets door rood aan de verkeerde kant van de weg, ik heb geen achterlamp en luister vaak via oordopjes snoeiharde muziek op de fiets zodat ik verder helemaal niets hoor. En ja, als ik een ander nummer selecteer kijk ik minstens vijf seconden op het apparaat en...

STOF TOT NADENKEN

3.0 met 2 stemmen 1.986
Mijn gepensioneerde buurman; een weduwnaar, heeft een ‘nieuwe knie’ oftewel een knieprothese en dat heb ik geweten. Wekenlang fungeerde ik als Klaagmuur als we elkaar zagen. Puur uit beleefdheid vraag je toch hoe het gaat nietwaar? Tot in de kleinste details werd ik op de hoogte gehouden van...

Blauwe Maandag

2.6 met 5 stemmen 281
Gisteren kwam ik mijn bed uit en voelde me niet al te best. Mijn darmen waren behoorlijk aan het discussiëren en in mijn hoofd werd een robbertje gevochten. Ik dacht: ja hallo, hier ga ik dus absoluut niet aan toegeven, want ik ben in december pas ziek geweest. Het kon me toch niet gebeuren dat ik...
wendy7722 januari 2009Lees meer…

Geen bitterballen, hier

3.7 met 3 stemmen 100
Ik vind ‘We zijn er bijna’ een tv-productie van likmevestje. Reis met een groep gepensioneerde Nederlandse kampeerders naar de Balkan en de truttigheid komt boven. Iedereen rekent zich tot de ‘actieve rustzoekers’. Tijdens zo’n rondreis willen ze iets ontvluchten, maar niemand weet wat....
Ton Mantoua10 augustus 2020Lees meer…

Ja mam

1.3 met 6 stemmen 999
Gisteren fietste ik langs mijn lieve oude ouders. Ze zijn de zeventig gepasseerd. Ze kwakkelen met hun hart en moeten het dus rustig aan doen. Mijn vader heeft misschien parkinson en mijn moeder kan niet gedotterd worden omdat haar vaten te dun zijn. Ze moeten het dus rustig aan doen. En als je...

Twijfel

3.7 met 6 stemmen 351
Er zijn van die ochtenden, dan sta ik onzeker op. Ik voel het in mijn buik, een onrust die kenmerkend is voor de twijfel die me de rest van de dag zal achtervolgen. Twijfel met keuzes maken, twijfel over discipline, op het vlak van hoop en verwachtingen. Kortom, twijfel over wat er nou precies goed...

DE ELFSTEDENTOCHT VOLGENS FOPPE

3.2 met 4 stemmen 185
VROEGER Heel vroeger was er een barre elfstedentocht van ´63 met veel sneeuw en bevroren ledematen en de tocht moest worden beëindigd maar de beelden blijven in ons collectieve geheugen zitten. De jaren tachtig kenden echter een eenvoudige tocht met dooiweer en evert van benthem die...

De Racefiets

4.5 met 2 stemmen 260
Één van mijn vroegste jeugddromen was, naar ik mij herinner, dat ik een racefiets wilde. Op een verjaardag werd deze wens waarheid. Grijs was ‘ie, met stoere letters op het frame, flinke zwarte banden en een fijn zadel. Aan dat zadel kon je een tasje hangen, met plakspullen voor een...