Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Uit de herinneringen van een mishandeld kind.......

Het meisje op de foto heeft aarzelende borstjes en op de achtergrond is het huis zichtbaar. Het meisje ben ikzelf op 13-jarige leeftijd en het huis is mijn ouderlijk huis uit die tijd. Veertig jaar later zag ik het arbeidershuisje terug, op een oktoberdag, toen storm en regen de ramen geselden zoals eens mama's harde handen waren neergekomen op mijn nietige kinderlichaam.....
Het zelfvertrouwen kon nooit groeien. Het was als een telkens hoopvol opschietend gewas dat tijdens zijn eerste voorzichtige bloei vertrapt werd.
De spontaniteit ging kopje-onder, als een drenkeling die men mishandelt door zijn hoofd opzettelijk onder water te duwen.
De angst, woede en pijn balden zich samen tot een kluwen in mijn innerlijk, tot een steen die op mijn maag rustte en mij nooit meer verliet.
Als de windvlagen van de angst over de vlakte van mijn persoonlijkheid raasden, was er nergens beschutting.

Ik ging houden van lichten in de nacht, van regen, zacht als een tikkende klok tegen mijn raam en van gewatteerde dekens en van voorzichtige aarzelende omhelzingen die mij nauwelijks beroerden en mijn hele leven herinnerde ik mij de zachte hand van de arts om mijn pols, eens.
De lichten, de dekens, de regen, de omhelzingen en de hand van de arts waren voor mij symbolen van de veiligheid, van de zachtheid, die ik nooit de mijne had kunnen noemen....

Schrijver: I. Broeckx, 27 december 2014


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.5 met 2 stemmen 77



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
5 januari 2015
Email:
hmessielive.nl
Ineke, klaarblijkelijk ben je zeer veel te kort gekomen in jouw ouderlijk huis. Dat nu alleen de dokter dat gevoel van geborgenheid kon geven...
Wat een veerkracht schuilt er in jou dat je ondanks dat alles zo intensief hebt geleefd, nog leeft, en in staat ben om over jouw levenservaringen- en bevindingen te schrijven. Dat je lange tijd nog zo mag doorgaan!
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
28 december 2014
Adembenemend mooi beschreven, maar nog meer adembenemend de kille waarheid van je kindertijd. Je bent geslagen/mishandeld door je moeder en iedere glimp tot spontane groei werd door haar onderdrukt en weggemaakt. Je snakt naar veiligheid en zachtheid. Je behoefte naar tederheid is altijd groter geweest en is nog altijd groter, dan wat jij in feite krijgt. In die zin is je leven een tragische verlenging van je vroegere gezinssituatie. Weet je, dat er baby's zijn, die overlijden door te weinig tot geen aanraking, hoe essentieel het is om als mens de warmte van een ander te mogen voelen en binnen te laten. Dat weet jij als geen ander!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)