Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

economie

Er was een circus neergestreken in de stad.
Op locatie waren er winkels en een mooi restaurant.
Wat te doen als je een restaurant bezit en het ineens erg druk wordt.
Meer ruimte is er nodig.
Dat bedacht de eigenaar en hij maakte plannen om de bouw van uitbreiding van het restaurant te verwezenlijken.
Toen het bijna klaar was kwamen er ineens minder klanten.
Hij gaf de economische recessie de schuld.
Van de overheid kreeg hij subsidie om zijn restaurant draaiende te kunnen houden, zodat zijn inmiddels grotere personeelsbestand in dienst kon blijven.
Eigenlijk een zeer onverstandig besluit.
Er moest betaald worden terwijl er niets verdiend werd.
Maar als je er over nadacht, werden er veel bedrijven in stand gehouden, iets wat eigenlijk ook niet zo verstandig was.
Deze zeepbel moest op een gegeven moment wel uit elkaar spatten, of je wilde of niet.
Dan was een vrije markt economie toch wel een stuk gezonder.
Dus eigenlijk waren die investeringen van de overheid niet bevorderlijk voor een gezond economisch gebeuren.
Van oudsher werden er goederen geruild en als je ergens anders meer waar kreeg voor wat je zelf had aan te bieden, ging je natuurlijk elders kijken.
Waren de mensen dit verleerd?
Kon men niet meer gezond denken?
Zolang er geen circus zou verschijnen in de stad, zou het restaurant nooit rendabel worden.
Een gegeven, dat eigenlijk zo simpel was, dat het heel vreemd was dat de machthebbers van de wereld dit niet zagen.
Door te investeren in niet-functionele, zichzelf bedruipende bedrijven werd de schuldenlast van de individuele burger alleen maar hoger.

Jammer dat een eenvoudige lagere school dit wel aan kinderen kon leren maar niet aan overheden.

Schrijver: Eva Mensch, 8 juni 2009


Geplaatst in de categorie: economie

3.8 met 16 stemmen 855



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva Mensch
Datum:
29 juni 2009
Dit doet me goed, ik hoef de hoop op gezond denken dus niet op te geven :)
Naam:
wijnand
Datum:
29 juni 2009
klasse, en ik ben zelf nog wel leerkracht...
Het is helaas waar.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)