Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Douche

Onder een helderblauwe hemel met weelderige Oer-Hollandse wolken fiets ik vandaag langs de velden van Brabant naar huis. De wolken zijn hagelwit in de top en verkleuren onheilspellend donkergrijs in hun bodem. Sommigen hangen laag, dreigen zich ieder moment bruut over het land uit te storten. Hagel, natte sneeuw, regen en een draaiende rukwind, een vrolijke voorjaarszon, het hangt vanmiddag allemaal in de lucht en het kan zo maar gebeuren. Sommige wolken zoeken het hoger op, reiken tot aan de maan en kijken op grote afstand hautain, alsof de hemel de hunne is, op ons neer. De wind is hen echter allen de baas, hij dirigeert dit schouwspel draaierig, zoals hij dat wil. Dit zijn geen wolkjes als een soort kudde schapen die vredig een hemel afgraast.. . Dit zijn wolken als leeuwen, die plots kunnen toeslaan, dit zijn wolken die bijten. En soms verschijnt een vrolijke voorjaarszon van achter de wolken. Een vriendelijke zon in een wolkenlucht die herinnert aan zeventiende eeuwse schilder-meesters. Een zon die net iets lichter schijnt dan gisteren en die de horizon onder de wolken dan even betovert met een regenboog, het is dan kermis in de hel, maar ik geloof vooral dat de regenboog de juiste richting naar de schat van vandaag aanwijst. Daar moet ik naar toe. Dan is diezelfde zon ook zo maar weer verdwenen en is het een tel later weer nat, kil en koud. De leeuw slaat genadeloos toe. Die oude schilders hebben deze luchten van vandaag destijds ook gezien! Dat moet wel. Ik hoef dan ook niet naar het museum; ik fiets vandaag zelf door het meesterwerk heen. De dag zelf. Ik maak er levendig deel van uit en pak er voelbaar wat van mee. Heerlijk. Doorfietsen maar....richting de schat....en dan dadelijk de douche.

... Schitterend onstuimig lenteweer tijdens een fietstocht Tilburg Vught door Brabantse velden. ...


Zie ook: https://frankassmann.wordpress.com

Schrijver: Frank Assmann, 11 maart 2020


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

5.0 met 1 stemmen 82



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)