Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

"Hecuba" en "Alcestis" in de lerarenkamer

De lerarenkamer lag aan het eind van de lange, betegelde gang, die door haar ramen, die ondersteund werden door witte tweelingzuiltjes, uitzicht boden op de drukke Ringbaan Oost.
De enkele gymnasiasten die "de studie overleefd hadden" onder wie ook ikzelf kwamen daar bijeen aan een lange tafel, overdekt met een linnen kleed, onder leiding van de mateloos enthousiaste leraar Grieks. De grammatica, het idioom, de wendingen, de woordenschat, het ritme en de melodie van de oude taal bleven ons grotendeels een duister geheim maar onze nog jonge leraar had de Griekse taal zozeer lief en hij declameerde uitbundig en overvloedig uit de oude geschriften.....

Schrijver: I.Broeckx
28 april 2024


Geplaatst in de categorie: school

4.0 met 3 stemmen 31



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Wim de Wijs
Datum:
28 april 2024
Wat een leuke leraar Grieks hebben jullie gehad, Ineke! Je kunt er nu nog van nagenieten.
Zelf heb ik op het Gymnasium ook Grieks en Latijn gehad, waarvan ik nog dagelijks profijt heb.
Ook bij bezoeken aan Rome en Athene beleefde ik veel plezier aan deze twee talen, waarbij je met een beetje creativiteit de meest moderne woorden kunt afleiden van wat we vroeger moesten/mochten leren.
De uitspraak ven het Grieks is gemoderniseerd maar de schrijfwijze is die nog van 2000 jaar geleden!
Naam:
Wil Heefer
Datum:
28 april 2024
Email:
hemoonline.de
Theresialyceum: ook oud-Grieks moeten leren, waarom, geen idee, nooit iets aan gehad, ook Latijn niet.
Studiekostenvergoeding was er nog niet, dus met 16 van school en geld verdienen voor het gezin.
Jongste broer bezit een huis op de Peloponnesos, nooit geweest.
En modern Grieks is heel anders als het oude.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)