Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Faalangst

Mijn eerste, langdurig behandelende psychiater was sterk Freudiaans georiënteerd, ik ging om de twee weken de berg op om hem te bereiken, hij had zijn paleis in ziekenhuis De Lichtenberg te Amersfoort, raar genoeg heette hij ook nog eens Ligtenberg qua achternaam. Hij ontdekte bij mij een grote faalangst, niet dat hij dat oploste, het was meer een constatering, verder voederde hij mij anti-depressiepillen zoals Tofranil, apart dat ik me dat nog herinner na al die jaren. Zijn voornaam was Lucas en ik dacht dat hij ook gedichten schreef. Hij keek altijd herhaaldelijk op zijn horloge, wat mij sterk kwetste. Hij rookte pijp tijdens de gesprekken en hij leek dan ook sprekend op Hubert Lampo, echt niet op Carl Gustav Jung, die hij probeerde te imiteren. Toen ik door een medepatiënte op mijn 21-ste ontmaagd werd, keurde hij dat op zijn afdeling strikt gezien niet goed, maar hij was er persoonlijk gezien heel blij om voor mij. De Freud in hem weet je wel. Met die faalangst zat hij heel goed, want dat tergt me nog steeds. Ik ben veel te weinig gestimuleerd in mijn verleden, met name niet in mijn sterkste kanten, zoals literatuurkennis en algemene zin voor kunst, wat me misvormd heeft, teruggeslagen, als eenling verdrietig en zwakgemaakt voortgaand. Ik ben desondanks doorgegaan. Tegen het noodlot in. Ontdekte dat vele anderen dat ook deden. Ik mag dan een naam hebben opgebouwd in literaire kringen, concreet gezien zie ik er niets van terug, dans ik eenzaam voor een spiegel, nekt de faalangst mij nog dagelijks. Godver, ze zoeken een vrijwilliger voor de boekenafdeling in de kringloopwinkel, ik zou reuzegeschikt zijn, maar nog ben ik te bang om te falen, ik, die mijzelf op literair gebied volop heb bewezen, bibliofiel ben in hart en nieren en ziel, wat houdt me toch tegen? Ik weet alles van literatuur, een betere kandidaat bestaat er niet, ik weet het, maar mijn faalangst verpest zelfs mijn minste kans van slagen. Als autist kan ik enkel op verre afstand presteren.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 juni 2011


Geplaatst in de categorie: psychologie

4.0 met 1 stemmen 66



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)