Inloggen

Sorteren op:

Pizza Trawantini

3.0 met 8 stemmen 504
...dient zich een lastige onderbreking aan. Met het klimmen der jaren krijgt de mannelijke blaas een eigen willetje en duldt bij aandrang geen uitstel meer. Waar men vroeger fluitend de zaak kon ophouden om vervolgens met een krachtige straal gaten in het email te sproeien, is het nu zaak om de tijd...

Partij Vol Veroordeelden

4.4 met 12 stemmen 237
...Het is alsof je tegen een roltrap in moet klimmen – je schiet geen centimeter op en je moet zelfs keihard lopen om niet op je bek te gaan. Intussen blijft de PVV-kiezer de blonde fractieleider onverkort steunen. De laatste peilingen geven aan dat de aanhang weliswaar iets daalt maar...

Meinerswijk

4.0 met 1 stemmen 145
...uitzicht hoeft hij nooit meer op vakantie. We klimmen over het prikkeldraad en struinen door zijn weilanden. We praten over het voorbije jaar waarin toch wel zeer veel gebeurd is. Plots zijn we omgeven door koeien. En één stier. Die hard op ons afkomt. En wel een erg, erg hoge schoft heeft....

bruno de beer , kinderverhaal-

1.9 met 14 stemmen 5.041
...over het water leggen en dan over de omheining klimmen van twee meter, even hoog als hijzelf. Op een dag was het zover, Bruno hield het niet meer uit en klom over de omheidning en liep verder over het terrein van de dierentuin. Ha, dacht hij, hier begint de wereld, andere dieren en...

De donkere tunnel

2.4 met 25 stemmen 302
...kwam, zag ze een oude trap waar ze op moest klimmen om bij een deur te komen. Ze hoopte dat achter die deur het licht zou zijn waar ze zo naar verlangde. De deur stond half open. Ze keek naar binnen en zag een donkere gang. Doodsbang liep ze de gang in die aan weerszijden nissen had. Het...
Moniek11 januari 2010Lees meer…

Merel. waar of niet?

3.3 met 6 stemmen 486
...of ze wil of niet, Clara moet lachen. Ze klimmen in de boom en gaan op hun plek zitten. Daar laat Merel zien wat ze heeft meegenomen. ‘Lippenstift, mascara, rouge… wow, die was duur!’ ‘Ja, maar een koopje voor mij,’ knipoogt Merel met een sluw lachje. Clara voelt zich niet op...
Maya16 september 2010Lees meer…
autobiografie
4.3 met 14 stemmen 226
...van de gymjuf begon iedereen te rennen, te klimmen en te springen. Ik niet. Ik durfde niet vrijuit te spelen. Toen de juf even niet keek verstopte ik me achter in de toestellenberging. Omdat ik daar natuurlijk niet aldoor kon blijven zitten, kwam ik tevoorschijn toen er nog maar een paar...

Ouderenzuur

3.8 met 5 stemmen 162
...niet gunnen, dat neemt helemaal niet af bij het klimmen der jaren. De Rijdende Rechter weet daar ook alles van. Een struik die over een schutting hangt, een tegelpad tussen huizen dat drie centimeter op buurman’s grond komt, of de stijve nek van de hooghartige buurvrouw naast het betwiste...

Opgroeien

hartenkreet
4.8 met 5 stemmen 235
...vast, zodat Maarten via het zadel achterop kan klimmen. ‘Oh ja mama, gisteren was het toetsdag’ laat hij me ondertussen weten.‘Oh’, zeg ik, terwijl ik zijn rugzakje op zijn schoot zet. ‘Zit je goed?’ vraag ik hem vervolgens, ‘dan gaan we’, en ik stap snel op. ‘En ik had de...
Mohair19 januari 2014Lees meer…

Het spoor bijster

4.0 met 3 stemmen 169
...de trap, onder de deur door, langs de plinten klimmen ze tegen de keukenkastjes naar het aanrechtblad. Ik start een gigantische schoonmaakactie vanaf de keuken. De mieren lijken terug naar buiten te lopen. Ik eindig met een dikke streep sop tegen de voordeur. Ongelukkige achterblijvers...

Dieren Eten

3.9 met 9 stemmen 203
...fijnstoffelijke context van onszelf) die met het klimmen der jaartallen ... laten we zeggen aan soepelheid en dynamiek aan het inboeten is. Zoals een wijs gezegde me ooit ter ore kwam: wees realistisch met jezelf en reken erop dat je de goede dingen moet veroveren, terwijl de kwalijke dingen...
Ton Hettema27 augustus 2016Lees meer…

Zachtaardig...is mijn tweede naam.

2.6 met 8 stemmen 916
...vertoeven. Het is goed zo. Kan ik nog klimmen, mooi! Laat het dan langzaam, voetje voor voetje zijn. Een stapje terugzetten is hoegenaamd geen ramp. Blijf ik ter plaatse, dan weet ik waar mijn ‘top’ zich bevind. Voer ik ‘de trots van mijn kunnen’ even hoog in het vaandel als...

Waaghals

4.2 met 4 stemmen 298
...niet coacht, zou hij zo weer in een boom kunnen klimmen, al is hij daar vroeger ook tien keer uitgevallen. Goed, dat moest maar eens gezegd worden. Ook al bleek deze keer opnieuw dat de bezorgdheid van mijn vrouw onterecht was. Het ijs op de Bossche Oosterplas lag er fantastisch bij. Er zat...

Kerkorgels en melkemmers

3.0 met 4 stemmen 158
...van de bevalligste godinnenkoningin. Bij het klimmen van de zwoegende jaren daalde de gloed van de inmiddels versleten radar, stroomden de edele sappen stroever, maar oude bomen, diepere wortels, machtiger beelden. Hij naderde het tijdperk dat vrouwen gingen vechten als ridders, hij versmolt...

Levenskunst

2.0 met 3 stemmen 251
...Gespuis van de bovenste plank. Hoe hoger zij klimmen, hoe lager zij vallen. En harder; hard, harder, hardst. Mijn werk op nederlands- en gedichten.nl is gelardeerd met odium. Haat van de ruïne die ik ben geweest. Niet dat mensen uit mijn dagelijkse leven mij zo hebben ervaren, misschien zelfs...

Tiel

3.8 met 8 stemmen 282
...hoe je op traag voorbijglijdende rijnaken kon klimmen. Gaaf was dat, supergaaf. ’s Avonds zat ik op de krib en staarde over het water, naar de ondergaande zon. Toen was er al een meisje, een Woemi. Iedereen is weg. Alleen wij tweeën zijn er nog. We gooien samen steentjes. Ik bak er niks...
jorrit29 oktober 2009Lees meer…

Dierenliefde

3.4 met 8 stemmen 160
...Als er een niet meer uit een boom durft te klimmen, wordt de dure brandweer ingeschakeld. In wat voor land leef ik eigenlijk ons consumptie vlees wordt volgepompt met allerlei troep om maar zoveel mogelijk voedsel te kunnen oogsten. Doe toch gewoon, dan kunnen we smakelijk blijven eten...
Eelt26 juni 2012Lees meer…

De Zomerfee

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 104
...probeerden zelfs om tegen de takjes op te klimmen. "Wat zonde," zeiden de muzikanten. "Straks zal al dat moois door de duizendpoten zijn opgevreten." Een van de jongetjes nam het woord: "Nee, dat hoeft niet. Die struik verandert in de zomeravondfee, als het lied van de weide wordt...

Particuklier & Co

3.6 met 12 stemmen 233
...hele toer om met je boodschappen naar boven te klimmen, op een ladder losjes tegen de gevel aan. Wie vangt mij op, waar is vandaag de nooduitgang? Dan kunt U nog zo hard uit het dak gaan...of door de grond zakken, hier ligt nog steeds een terrein open, waar particuliere verhuurders maar blijven...

WAS SICH NECKT ...

4.3 met 3 stemmen 241
...en vogels en een ladder. De ladder om omhoog te klimmen of naar beneden te dalen. Als je dat allemaal weet, worden bepaalde dingen opeens helder en bekijk je het een en ander anders. Mijn vraag is dan altijd weer. Had ik die informatie moeten en kunnen weten? Moeten schilderijen en andere kunst...
catrinus23 augustus 2020Lees meer…

Sollicitatie

4.0 met 5 stemmen 100
...de droom even en besluit meteen in de pen te klimmen. Met een gedetailleerde cv en begeleidende brief is de sollicitatie in no time rond. De dagen daarna loop ik iedere morgen naar de brievenbus om te kijken of er al een uitnodiging ligt voor de selectieprocedure. Na een week wachten word ik...

Opstand

4.0 met 11 stemmen 748
...nood hoog is. Ik wil in de hoogste boom kunnen klimmen en niet ongevraagd door de brandweer worden verwijderd en daar bovenop nog een hoge boete krijgen. Ik wil lekker met mijn auto plank gas kunnen rijden en niet steeds moeten denken waar de politie zich verdacht heeft opgesteld. Ik wil...

Paaldansen

4.3 met 3 stemmen 166
...het gaat goed zo, je moet alleen hoger klimmen, tot de top, kanjer!', zegt ze motiverend. 'Tot de to-to-top!', herhaalt hij. Het lukt hem om bovenin te komen. 'En nu in één keer loslaten!', schreeuwt Judith gedreven. 'Lo-lo-los-la-la-laten!', bazelt hij. Hij doet het en met een smak...

LALALALA LALALALALA HET IS DE ZOMERZON

1.0 met 2 stemmen 127
...slechter voor zichzelf gaan zorgen bij het klimmen der jaren. Is het aandachttrekkerij? Is het levensmoeheid? Natuurlijk laat ik daarbij de Alzheimerpatienten en andere hulpbehoevenden buiten beschouwing. Het is me vooral om hen te doen die geestelijk en lichamelijk nog redelijk goed bij de...

Muizenkoor

3.0 met 1 stemmen 126
...alles sluw en behendig te wezen, dus ook in het klimmen via een stoelpoot. Eng zijn ze .Ze hebben een sinister uiterlijk. Ze gaan rits en rats van Noord naar Zuid en draaien met even groot gemak hun lange staart naar de andere windrichting. Een muis die bij mij op schoot springt is mijn...
cornil23 april 2013Lees meer…

Beleef!

3.8 met 6 stemmen 311
...een reuze-aardvarken op zijn rug. Daar mag je op klimmen. Bleef het daar maar bij, maar ook binnen moet er van alles te beleven zijn. Naast de trapleuningen bevindt zich tussen de schappen met kinderboeken op de derde en de volwassenafdeling op de tweede verdieping een glijbaan. Voor je zoiets in...

Werken op grote hoogten

3.0 met 1 stemmen 80
...kreeg steeds meer durf om een trap op te klimmen. Hoog op een gebouw bezig zag je naast de welvarende omgeving met dure auto's de bittere armoede in de aangrenzende wijken. Per dag werd je betaald en dat was niet slecht, vergeleken met andere arbeiders. Je moest er niet aan denken ziek te...

De dodelijke eenzaamheid deed je de strop om

3.0 met 4 stemmen 74
...vader en moeder, de liefde geboren in het bestaan met zo weinig liefde. We worden langs de rand van het moeras getrokken, waar zijn zwarte vleugels als jodium-wolken omhoog klimmen naar de laatste vloek...'. In 1995 verschenen de dichtbundels 'Hemelse acrobaat' en 'Valken'. In 2005...

De barones kwam mij ophalen

4.0 met 2 stemmen 894
...spelletjes had geleerd, zoals fietsen, touwtje klimmen en schommelen. Eerst had ik veel last van veldmuizen in de huiskamer, want ze waren gek op stukjes koek en kaas die ik had gemorst, maar mijn witte muizen hebben de grijze rakkers weggejaagd de tuin in. Ik kan goed tegen alleen zijn,...

Een kasteeltragedie in Sittard

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 88
...ze zich niet door imponeren. Met grote kalmte klimmen ze door het raam naar binnen. Ze staan in een wasruimte, waar ze meteen uit willen. In een lange gang tasten ze met hun handen tegen de muren en schuifelen ze verder. In de verte worden lampen aangedaan en er komt iemand met een zaklantaarn...