start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (107)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (12)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (21)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (14)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1189)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (35)
literatuur (500)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (23)
moraal (19)
muziek (414)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (59)
rampen (8)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (82)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (20)
vrouwen (11)
welzijn (15)
wereld (26)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3455):

De hoogbegaafde therapeute projecteert alsnog

(voor Iris Hond)

Je bent geboren op 20 mei 1987 in Harderwijk. Jouw Joodse vader was een uitmuntende drukker, die ook kunstboeken maakte. Je hebt een jongere broer. Jouw ouders zijn oude, vrijgevochten hippies. Henk Schiffmacher, Jan Cremer en Fong Leng kwamen bij jullie thuis over de vloer. Op jouw derde speelde je samen met jouw vader muziek op de vleugel, die midden in de woonkamer stond. Je verzon eigen composities met bijpassende verhalen. In Ermelo kreeg jij jouw eerste pianolessen. Je mocht jouw eigen weg gaan, zonder de angst voor de meningen van anderen. Op jouw 12-de ging je naar het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, gevestigd in een oud klooster.

Op jouw 14-de verhuisde je naar Den Haag. Je verbleef door de week in een gastgezin buiten Den Haag. Je studeerde aan het Koninklijk Conservatorium aan de Juliana van Stolberglaan 1. Je zat op de afdeling 'Jong Talent'. Je kreeg les van de Russische pianiste Kamilla Bystrova en de piano-docenten David Kuyken en Let Naum Grubert. Je ging tijdelijk naar een man in Den Haag, die een opvanghuis voor leerlingen vormde. Deze man heeft jou seksueel misbruikt. Je verliet die dader en het gastgezin en je werd dakloos. Je overnachtte stiekem in het conservatorium, waar je jezelf ook douchte. Verder overnachtte je ook bij het Leger des Heils. In de weekenden ging je naar jouw ouders in Harderwijk, maar je vertelde hen niets over de verkrachting.

In jouw beleving was je schuchter, lijkbleek, mager en altijd moe, maar de leraren en leerlingen op het conservatorium hadden geen idee van jouw dubbeldikke dubbelleven. Ze vonden je enkel wat verlegen. Je speelde in de Haagse kroegen, maar dit gaf jou nog meer tegenslagen, waardoor je jezelf in jouw eigen wereld terugtrok. Je was bang om jouw gevoelens te uiten. De inmiddels overleden zwerver Martin was heel zorgzaam voor jou en hij maakte je wegwijs in het zwerversbestaan. In ruil voor eten speelde je in restaurants. Je voelde jezelf heel veilig bij de Haagse daklozen. Na vier maanden dakloos te zijn geweest, vond je een eigen huurkamer.

Je was verschrikkelijk eenzaam, maar in 2011 behaalde je toch het bachelor-diploma aan het conservatorium. Je was summa cum laude geslaagd. Daarna vertoefde je zes jaar in Amerika. Je volgde masterclasses bij John Perry, Leon Fleisher en Herbert Stessin. Dat deed je ook bij de Russische pianisten Natalja Troull, Dmitri Bashkirov en Jenny Zaharieva. In 2012 verscheen jouw debuutalbum 'Iris', met werken van Frédéric Chopin, Leos Janácek, Sergej Rachmaninov, Aleksandr Skrjabin en Yann Tiersen. Je bent beïnvloed door de Italiaanse pianist/componist Ludovico Einaudi (1955, Turijn).
Je ontmoette de componist/producer Patrick Leonard, die nummers voor Madonna, Pink Floyd, Leonard Cohen en Ilse de Lange schreef. Door hem kwam je met nieuwe muziekstijlen in aanraking en durfde je jezelf meer te openen.

In oktober 2016 verscheen jouw album 'Dear World' met eigen composities, met naast de titelsong o.a. 'A Last Conversation'. 'The Fall', 'Quiet' en 'The Heart Escapes'. Pas op jouw 27-ste vertelde je jouw ouders over het seksueel misbruik door die Haagse man. Al die tijd wilde je die narigheid niet vertellen, omdat je jouw ouders geen pijn wilde doen. Je dacht serieus dat jouw vader dan een hartaanval zou krijgen. Je zegt: 'Ik voelde me schuldig. Ik had moeten zien wat voor een man het was. Ik had het moeten voorkomen!'. Die zelfkastijdende, bange reactie zie je vaker bij slachtoffers van seksueel misbruik. Ze zijn te lief en te weerloos en juist daarom door daders uitgekozen. Die laffe dader had meerdere leerlingen misbruikt. Toen je hem later weerzag, vertelde je hem, dat hij geen goed mens was.

Je hebt jouw woede, pijn en verdriet ingehouden, terwijl die misdadiger jou zo vreselijk beschadigd heeft. Jouw ouders waren verdrietig, omdat je dit zolang in eenzaamheid met je meedroeg. Door dit traumatische misbruik heb je erg veel moeite met een relatie met mannen aangaan en onderhouden. Je ziel is op funeste wijze gebrandmerkt. Je bent van nature intens voelend en dus heeft het misbruik extra hard als een bom ingeslagen. Veel spontaniteit en voelsprieten zijn botweg verwoest. Jouw band met de piano houdt jou overeind. Via jouw piano maak jij menselijk contact op diep gevoelsniveau. Die piano staat als een onverwoestbaar huis. Door jouw Joodse roots had je nachtmerries over nazi's die jouw familie afslachten en daarna jou. Het was helend voor jou en jouw vader om samen Auschwitz te bezoeken.

Onlangs zag ik jou in een radio-uitzending van 'Kunststof', gepresenteerd door de integere Frénk van der Linden. Via mijn televisie keek ik mee in de studio. Je vertelde, dat je dol op Emerson, Lake en Palmer bent. Je kan moeilijk bij jouw gevoel en je hebt best een eenzaam leven. Je hebt vooral een liefdesrelatie met jouw vleugel. Je speelt veel in daklozenopvangen, tbs- en psychiatrische klinieken en gevangenissen. Je probeert de mensen daar met jouw pianospel te verlichten/troosten.
Het leven op straat heeft jou gevormd. Je vindt jezelf een ervaringsdeskundige inzake seksueel misbruik en je hebt de Music for Shelter Foundation opgericht. Voor jouw vader heb je een liedje over Auschwitz gemaakt, wat te heftig is om in jouw voorstellingen te spelen/zingen. Je wilt de mensen inspireren en kracht geven.

Wijlen jouw vriend Leonard Cohen zei: 'Iris, we vechten allemaal met dezelfde levensthema's!'. Jouw coach leerde jou wat minder te overleven en wat luchtiger te leven. Je wilt graag met jouw moeder Moniek naar Santiago de Compostella lopen. Ook om jouw band met haar te verstevigen, zoals je al met jouw vader hebt gedaan tijdens het bezoek aan Auschwitz.
Mooi hoe je jouw emoties sublimeert tot virtuoze pianoklanken en diepgevoelige songs, maar Jahweh schiep ook onze emoties om die daadwerkelijk en rechtstreeks te kunnen en mogen uiten, vergeet dat niet.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10-10-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 25 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)