Inloggen
voeg je column toe

Columns

Acht

Getallen hebben een naam.
Da's eigenaardig, of hoogst opmerkelijk.
Woorden hebben geen getallen.
Of toch.
De numerologen, dat zijn zij die onderhuidse betekenis toekennen aan getallen, vinden van wel.
Voor alle duidelijkheid: ik steun hun claim.
Het woord ACHT heeft vele betekenissen en verschijningsvormen.
Rijmende dichters zien acht als een machtige, krachtige, prachtige
maar ook zachtaardige en glimlachende kiem van vier letters.
Wat kunnen we zoal doen met ACHT?

Laten we eerst eens de numerieke mogelijkheden onderzoeken.
We kennen bijvoorbeeld de acht-HOEK ofwel het octagon.
Octa kennen we bv van Octopus (8 armen), Octaaf (8 tonen) en October (8-e maand -toen) en van edelstenen die zo geslepen worden.
Goed, Interessant, Mooi, Prachtig.
Dus in de bouwkunst, de muziek, de kalender, de juwelenslijpkunst en diep onder het wateroppervlak komen we acht tegen.

Ook de VORM is intrigerend: twee cirkels boven op elkaar, die met één gebaar van een dubbele lus getrokken worden. Sommigen (vaak Amerikanen) beginnen in het midden en gaan dan tegen de klok in naar boven en sommigen (vaak Nederlanders) beginnen in het midden en gaan eerst tegen de klok in naar beneden. Er zijn vele variaties mogelijk (probeer maar).
Uiteindelijk ga je altijd een keer mee met en een keer tegen de klok in.

Voor symbologen (mensen die ogen hebben voor symbolen), is de vorm van het getal 8 representatief voor de oneindigheid. Zo komen we de 8 'op z'n kant' in de wiskunde tegen als oneindigheidssymbool (niet geschikt voor Ollekebollekes vanwege de klemtonen!)

Oorspronkelijk, als we kijken naar de Gouden Tijden van de Alchemisten en Natuurfilosofen, is hun denkend-associërende zoektocht gebaseerd op de grondgedachte (ik hoef niet alle achten te highlighten toch?) dat onze kennis en gezonde verstand een rechtstreekse en eenvoudige verbinding dient te laten zien tussen de NATUUR (zonder tussenkomst van de mens) en de eruit geëxtraheerde, gesublimeerde, afgeleide gevolgtrekking.

In deze manier van beschouwen, die ik, voor alle duidelijkheid steun, is ALLES MET ELKAAR VERBONDEN.
Daarom is een woord als Geachte of Hoogachtend een vorm van ACHT.
En 8 voor symbologen is de (versimpelde) tekening van de bloedsomloop.
Het hart (in het midden van de knoop) beheerst de 4 afdelingen van
komen en gaan, zuurstofrijk en zuurstofarm, en stuurt de acht aan.
Dit machtige orgaan, deze eeuwig (voor ons) pulserende levensenergieverspreider (8 lettergrepen) stelt ons in staat om het leven te VIEREN. En daarom moeten we af en toe de touwtjes laten vieren, anders krijgen we misschien wel een hart AANVAL.
Niet het HART valt aan, maar het WORDT aangevallen! Anyway.

Achting wil dus zeggen dat je iemand met je bloedbaan en je daarin opgesloten respect als gelijkwaardig beschouwt. Soms werd dit genoemd: heb uw naaste lief gelijk uzelf.

Nog even als laatste (hier) de letters A-C-H-T zijn de 1-e, 3-e, 8-e en 20-e van het alfabet en hebben dus alle EEN GETAL!

Dus een woord heeft ook een getal! En acht heeft het getal 32. En 32 is weer 5. Dus acht is vijf. En zo komen we terecht bij de GOUDEN REGEL of de GOUDEN SNEDE. Omdat de meest eenvoudige expressie van deze regel bestaat uit de verhoudingen: 3:5:8 (drie staat tot vijf staat tot acht)

Maar dat is voor een andere keer...

Hoogachtend....

Schrijver: Ton Hettema, 22 april 2015


Geplaatst in de categorie: filosofie

3.7 met 9 stemmen 177



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
23 april 2015
Grappige G, ik ben er wel voor
Jouw naam is het gelukkige 7.
Laten we proberen het op de
basisschool in te voeren.
Nooit meer graaiende bestuurders!
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
22 april 2015
Ton Hettema = 4

8 staat ook voor balans
De cirkel boven voor het spirituele (9) = yin
De cirkel beneden voor het aardse (6) = yang
6+9=8

Het nieuwe rekenen!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)