start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (372)
afscheid (15)
algemeen (78)
bedankt (5)
biologie (1)
dieren (22)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (13)
eenzaamheid (5)
emoties (22)
ex-liefde (2)
familie (17)
feest (6)
film (7)
filosofie (26)
fotografie (2)
geld (18)
geschiedenis (6)
geweld (8)
heelal (1)
hobby (10)
humor (108)
huwelijk (3)
idool (9)
individu (9)
internet (19)
jaargetijden (7)
kerstmis (15)
kinderen (49)
koningshuis (14)
kunst (5)
landschap (2)
lichaam (8)
liefde (12)
literatuur (31)
maatschappij (108)
mannen (5)
milieu (5)
misdaad (24)
moraal (23)
muziek (21)
natuur (20)
oorlog (10)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (16)
overlijden (8)
partner (3)
pesten (6)
politiek (67)
psychologie (32)
rampen (8)
reizen (12)
religie (24)
school (10)
sinterklaas (8)
songtekst (1)
spijt (3)
sport (95)
sterkte (3)
taal (26)
tijd (16)
toneel (2)
vakantie (12)
verdriet (1)
verhuizen (2)
verjaardag (5)
verkeer (18)
voedsel (18)
vriendschap (6)
vrijheid (11)
vrouwen (20)
welzijn (19)
wereld (8)
werk (13)
wetenschap (10)
woede (7)
woonoord (25)
ziekte (28)

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 1718):

De tweede Tweede Kamer

De politieke macht in Nederland is de laatste jaren verschoven. En dat hebben ze in Den Haag heel goed begrepen! Terwijl we ons nog druk maken om Zwarte Piet, wintertijd, blaadjes op het spoor, kerstmis en vuurwerk, is de landelijke politiek in Nederland al een paar maanden verder aan het kijken. Naar 20 maart 2019. De dag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Of beter gezegd, de dag van de verkiezingen voor de eerste kamer. De gekozen leden voor de provincies kiezen namelijk op hun beurt weer de leden van de eerste kamer.

Officieel is de eerste kamer er alleen om te beoordelen of wetsvoorstellen vanuit de tweede kamer een beetje fatsoenlijk zijn uitgewerkt. Dus niet de vraag: ben ik het eens met de inhoud, daar heeft de tweede kamer al voor gestemd, maar is die inhoud consequent uitgewerkt in het wetsvoorstel. Als we een kabinet hebben met een grote meerderheid in beide kamers, werkt het systeem ook op die manier. Maar die tijd is voorbij.

De laatse kabinetten hebben een kleine meerderheid in de tweede kamer en steeds vaker geen meerderheid in de eerste kamer. Dus is premier Rutte afhankelijk van andere partijen in de eerste kamer om een wetsvoorstel erdoor heen te krijgen. En die ruiken de macht! Bekende namen worden in de strijd geworpen. Zo heeft GroenLinks Paul Rosenmoller naar voren geschoven om de eerste kamerfractie te leiden. De PvdA Mei Li Vos.

Als de oppositie partijen na maart de meerderheid in handen krijgen, gaan de partijen onderhandelen met het kabinet. Wetten worden door de eerste kamer dan ook inhoudelijk beoordeeld. We steunen alleen jullie wetsvoorstel in de eerste kamer als wij 200 miljoen extra krijgen voor iets wat wij belangrijk vinden.

Deze gang van zaken bevalt me niet. Als een fractievoorzitter in de tweede kamer met een belachelijk voorstel komt, dan maken ze in de kamer openlijk voor de camera’s gehakt van hem of haar. En terecht. Ik denk nu aan Dijkhoff van de VVD met 1 van zijn vele proefballonnen. Maar er vindt geen openlijk debat plaats tussen leden van de eerste kamer en het kabinet. Of tussen de eerste kamer en de tweede kamer. De macht van de achterkamertjes en de wandelgangen neemt hierdoor toe.

Als de eerste kamer op deze manier direct gaat meeregeren, dan wil ik er als kiezer ook iets over te zeggen hebben met directe verkiezingen. De eerste kamer is op deze manier aan het veranderen in een tweede Tweede Kamer. Kunnen we die dan niet gewoon afschaffen?

Schrijver: Bas Oosterlaken, 30-11-2018


Deze inzending is 31 keer bekeken

1/5 sterren met 1 stemmen.



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Ton Hettema
Datum:01-12-2018
Bericht:Het lijkt me alleen maar fair dat/als/wanneer de Eerste Kamer een regulerende en (her)(over)wegende invloed kan uitoefenen op de partijpolitieke schermutselingen en de machtspolitiek van de coalities-met-minimale-meerderheid die we dagelijks in de Tweede Kamer meemaken. Die Eerste Kamer wint daardoor in aanzien en vervult dan een functie als Senaat, ofwel een commissie met meer het landsbelang voor ogen dan partijpolitiek gesteggel; hetgeen ook de bedoeling is..

Als die Eerste Kamer dat niet mag of kan of doet, kan ze evengoed worden opgeheven..


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)