Inloggen
voeg je column toe

Columns

Hardnekkig Hardleers Hardplastic en Die-Hards

Er is geen touw aan vast te knopen, maar de reclamebobo's van de Albert Heijn bedachten weer eens iets nieuws, wat verschrikkelijk onhandig en onverantwoord uitpakt, namelijk de zogenaamd gezellige Winterdorp-spaaractie, die ons schijnbaar uit een winterdip moet halen, die wij allen kennen, want echte winters lijken voorgoed voorbij en dat maakt ons verrekte nostalgisch en kregelig. Dat weten de bedenkers van de Winterdorp-spaaractie en daar sprongen zij op in. Officieel krijgt iedere klant van Albert Heijn bij besteding aan 15 euro boodschappen één van de 45 Hollandse miniaturen cadeau, maar de kassières geven ze ook bij minder maar wat graag weg. Albert Heijn zegt: 'De huisjes zijn bewust uitgevoerd in stevig, recyclebaar plastic.'. Al leek het alleen al op plastic, dan vind ik het nog steeds hoogst verwerpelijk in deze bewustzijnstijd van de weerzinwekkende, compleet asociale en walgelijk criminele plasticvervuiling op aarde. Ze doen alsof het woord 'recyclebaar' de idiote misdadigheid van het produceren en openlijk uitdelen van die zielloze prullaria vergoelijkt, maar dat doet het geenszins. Bovendien leer je de kinderen met plastic rotzooi spelen. met dode en verstikkende materie. Houten speelgoed is vele malen beter, maar ook duurder om gratis weg te geven, vandaar die massale ellende milieuvervuiling, die ook nog eens in een plastic zakje zit. Bij Albert Heijn zit bijna alles in plastic verpakt, zelfs de komkommers, waar ik het al benauwd van krijg als ik er naar kijk en waarom doen ze dat toch, lijden ze soms allemaal aan smetvrees? Denken ze dat we soms watjes zijn? Zo worden de biologische bananen ingesnoerd met een plastic schandeband, een adem benemend korset. En voor de luie mensen, die nog steeds niet koken kunnen, zijn er kant-en-klare-maaltijden in grote, dikke, plastic bakken, waarmee hamsters makkelijk naar Engeland kunnen varen. Albert Heijn zegt ook: 'Met de nieuwe Winterdorp-spaaractie van Albert Heijn kunnen de klanten de magische sfeer van de feestdagen nu al in huis halen.'. Een klant bij de AH vroeg aan zijn vrouw: 'Wil je met of zonder die witte rotzooi?'. Ik bedoel, koop die arme kerstboompjes dan niet, verwende sjacherijnen!...

Moet je maar eens opletten hoe vaak ze de naam Albert Heijn in reclamezinnen herhalen. Herhalingsindoctrinatie heet dat. De meeste mensen stellen zich toch wel wat anders voor bij een winterdorp, lijkt mij, dan van die inspiratieloze, rechthoekige rothuisjes met reclameteksten van producten, zoals Hertog, Ariël, M&M's, Douwe Egberts, Gillette, Chocomel, Appelsientje en Chaudfontaine. En natuurlijk een huisje met het AH-logo erop. Er is trouwens helemaal geen sprake meer van een magische sfeer van de feestdagen, want die is allang platgebombardeerd door de alles oppervlakkig en goedkoop gemaakte commerciepraktijken van de supermarkten. Alles moet maar gezellig en leuk zijn, terwijl die hele opgeklopte, manipulerende nepsfeer uiterst deprimerend uitwerkt. We worden overstelpt, ja, doodgegooid met de firma Happiness, die achter de vermommingen gewoon een ordinair, zelfingenomen en hoogst opdringerig, brutaal kapitalisme herbergt. Een psychopathische koopmansgeest met hoogmoedswaanzin. Die van de natuur vervreemde, zelfgecreëerde consumptiemaatschappij lapt de klimaatcrisis en de plasticproblematiek gewoon aan de laars. Een winkelcentrum is tegenwoordig zo eng steriel en gestileerd gebouwd, dat ik het er Spaans benauwd krijg, alleen al door die vreselijk felle TL-buislampen, die griezelig vervreemdend werken en die daar schijnen om de in plastic glimmende koopwaar extra te belichten. Mijn ogen krijgen dikwijls migraine-aanvallen van die overdreven lichtbundels, wat ook nog eens veel elektriciteit kost. Voor mij is een appel in het schemerlicht net zo mooi en net zo lekker. In de natuur hangen ze ook niet onder die totaal gestoorde lampen. Albert Heijn zegt: 'Met een set led-lampjes brandt in ieder huisje licht.'. Zo'n set kost 1,59 euro. Ze werken nog steeds met die ene cent minder, omdat dat ogenschijnlijk minder geld lijkt dan het is, maar die ene cent is fictief, want we handelen niet met euro-centjes. Bah, wat een ouderwetse griezels, die AH-strategen! En dat voor die onooglijke plastic zooi, Playmobil is er heilig bij!

Zeker vermeldenswaardig is het initiatief van de Sea Shepherd Conservation Society, die acht knuffels voor de kinderen heeft bedacht en gemaakt, de Pollutoys. In de magen van die knuffels, die je kunt openritsen, zitten allemaal voorbeelden van plastic afval. Te bedenken dat er ieder jaar zo'n 100.000 zeezoogdieren door plastic worden gedood, met name omdat ze er in verstrikt raken. Alleen al in de Grote Oceaan is een plastic soep van zo'n 34 keer zo groot als Nederland. Verder zijn er nog zo'n vijf van die megadraaikolken plastic soep in de Atlantische, de Stille en de Indische Oceaan. De schade aan de ecosystemen bedraagt per jaar minimaal 75 miljard dollar. Overigens, laten die politieke sufferds, die minimaal 4 miljard euro willen gaan betalen voor vier totaal onnodige Walrus-onderzeeërs 2.0 dat geldbedrag maar op de rekening van de Stichting The Ocean Cleanup aan de Batavierenstraat in Rotterdam storten. Het is werkelijk een mensonterende schande dat het kleine, arrogante en onterecht trotse Nederland weer vooraan wil lopen als het om oorlogsvoeringen op de wereldwijde zeeën en oceanen gaat. Hierbij open ik Operatie Mahatma Gandhi, die voor een veel betere bestemming van die minimaal 4 miljard euro pleit, die niet voor overbodig oorlogstuig gaat, maar voor werkelijk pacifistische en natuurvriendelijke, natuurhelende doelstellingen. De inhoud van de staatskas is van ons allemaal en niet alleen van dat stelletje onverantwoordelijke politici, die ons geld over de balk smijten. Het is van groot belang, dat wij tegen deze misantropische angst- en beunhazen in opstand komen. Nog meer van die smerige, dood en verderf zaaiende onderzeeërs? Hoezo moeten er nieuwe, peperdure speeltjes voor die harteloze, versteende killers in keurige, misleidende uniformen komen? Niet in mijn, niet in onze naam, weet je wel. (-)

Terwijl de plastic soep in de oceanen nog steeds groeien, ondanks de geweldige inspanningen van de uitvinder/ondernemer Boyan Slat (1994, Delft), die volgens mij nog steeds denkt, dat hij met zijn hoefijzervormige verzamelbuizen de oceanen plasticvrij kan maken. Het is de laatste tijd verdacht stil rondom hem en zijn reddingsproject. Tot nu toe drijft het plastic gewoon weer uit zijn verzamelbuizen en groeit de plastic rotzooi met de dag. Zijn uitspraak 'Wij kunnen het plastic er sneller uit halen dan het erin stroomt' lijkt vooralsnog en ik ben bang voorgoed een sprookje. Iedereen weet dat je het plasticprobleem bij het begin moet aanpakken en daarom moeten de wereldwijde consumenten plastic massaal gaan weigeren en wat ze in handen krijgen tenminste niet in de natuur dumpen, maar in de afvalbakken en speciaal daarvoor gemaakte afvalzakken. Dat is dan tenminste iets, maar het probleem zit veel dieper dan alleen de plasticvervuiling. Het is de hele manier van produceren en consumeren, die er sinds de Industriële Revolutie is opgebouwd, wereldwijd. We zullen hoe dan ook vele stappen terug moeten doen, terug naar de natuur en het simpele leven van voor al die vervuilende machines, fabrieken en vervoersmiddelen. Velen zullen denken dat dat onmogelijk is, maar het is werkelijk vele en vele malen gekker wat wij met onze expansiedriften de aarde, de dieren en de planten hebben aangedaan en aandoen. Wij zijn daar met zijn allen verantwoordelijk voor. Wij zullen het desastreuze tij en deze collectieve, neurotische gekte moeten keren. Wij zullen net zo boos als de heilige Greta Thunberg moeten worden om samen met haar tegen de wereldleiders en de supermarktleiders te zeggen: 'How dare you?'. Met haar goddelijke moeder zou ik graag eens een erotisch rendez-vous in een chic hotel te Stockholm hebben, maar alles wel ter ere van de milieudefensie natuurlijk.

Schrijver: Joanan Rutgers
8 december 2019

4.7 met 3 stemmen 76



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)