Inloggen
voeg je column toe

Columns

Megaboetes

Ik moet me grote zorgen maken om megabedrijven als Google. Dat hoor ik steeds vaker. Mijn privacy is in gevaar. Maar ik doe niets geks, dus wat kunnen daar nou helemaal de gevolgen van zijn? Dan komt de hele wereld er achter dat ik weleens porno kijk. Boehoe. De hele wereld kijkt weleens porno. Ook jullie, lieve lezertjes...

Maar toch. Het is de ongrijpbaarheid van bedrijven als Google of Facebook die opvalt. Want wat weten ze allemaal van ons? Welke gegevens verzamelen ze? Hoe veranderen ze stiekem ons wereldbeeld door sommige info wel door te geven en andere niet? Ik denk dat zelfs de topmannen van die bedrijven maar een globaal idee hebben van hun invloed. En overheden al helemaal niet. Dat laatste klinkt wel zorgelijk moet ik toegeven.

Overheden zijn natuurlijk ook enorme gegevens-verzamelaars. Als burger kan je in veel gevallen fluiten naar je privacy. Als ik belastingaangifte doe, staat alles al ingevuld. Wel zo makkelijk denk ik dan, dat al die gegevens al zijn verzameld. Ongevraagd. Er valt weinig te sjoemelen, maar daar heb ik als braaf burger toch geen behoefte aan.

Een democratie is dichtgetimmerd met controles aan alle kanten. Dat is mijn geruststelling. Natuurlijk niet waterdicht. Iedereen kent wel een misstand van de overheid. Ik denk nu aan onterecht stopzetten van kinderbijslag. Maar veel controles zijn preventief om ongewenste situaties te voorkomen. Das beter dan genezen, nietwaar staatssecretaris Snel. En om er dan nog maar een gezegde in te gooien, dat is waar de schoen wringt bij bedrijven als Google.

Er worden megaboetes uitgedeeld aan megabedrijven. Ergens is dus wel iets van controle. Zo kreeg Google dit jaar een boete van de EU van 1.49 miljard wegens machtsmisbruik op de online advertentiemarkt tussen 2006 en 2016. Er zijn landen met een kleinere begroting. De boete was vastgesteld op 1.29 procent van de omzet in 2018. Ik laat het even aan de lezer om de rekenmachine erbij te pakken voor de totale Google omzet vorig jaar.

Google belooft vervolgens beterschap. Over een jaar of tien weten we of ze zich daar ook aan hebben gehouden. Dit is het probleem. Er is geen enkele controle vooraf. Waar is de preventie? Wie weet heeft Google over tien jaar alle online bedrijven op illegale wijze wegepest. En dan zegt de EU hier heb je een boete. Boehoe zegt Google dan, als de omzet inmiddels is gestegen tot 100 triljoen.

Als u trouwens dacht dat Google wel zal schrikken van een boete van 1.49 miljard, dan moet u even bedenken dat het de derde boete is van de EU voor het bedrijf in drie jaar tijd. Allemaal voor machtsmisbruik. In 2017 ging het om 2.24 miljard boete en in 2018 om 4.34 miljard. Hun invloed blijft razendsnel groeien. Als ze machtig genoeg zijn, heb je kans dat ze een volgende boete gewoon negeren. Mond houden EU. Of we doen het digitale licht uit in Europa.

Schrijver: Bas Oosterlaken
15 december 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 2 stemmen 232



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
21 december 2019
Op mijn kladje kom ik uit op 115,5 miljard aan omzet.
Ofwel 115.500.000.000 Euro's (?)
Ik verbaas me er wederom over hoe gigantisch deze bedragen zijn, en hoe ze buiten alle door ons armoedzaaiers behapbare proporties liggen..

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)