Inloggen
voeg je autobiografie toe

Autobiografieen

Taal van de zomer 23

Op school had de ondeugende tuinderszoon Arthur uit Vleuten de geschiedenisles over de stad Utrecht verziekt. Maar de geschiedenisleraar had er kennelijk wel begrip voor en gaf de leerlingen de gelegenheid om bij te komen van het lachen.
De grap op het randje van goed fatsoen viel bij de jeugd goed in de smaak.
Later die middag dacht Bjarne nog na over het verhaal van de geestenbezweerder uit Bilthoven. Wat had die man bezield om naakt op een begraafplaats te gaan lopen schreeuwen? En waarom was de moeder van Berend er zo van streek door geraakt? Ze was toch psychiater geweest toen ze nog werkte.
Bjarne dacht dat psychiaters geen angst kenden.

Onverwacht had de populaire Arthur hem een tweedehands gedichtenboek uit Amerika meegegeven. Het boek had een donkerblauwe kaft van linnen. Er stonden gedichten van een aantal bekende en minder bekende dichters uit Amerika in. Een daar van was de mysterieuze dichter Violette Z. Ze schreef korte gedichten waar veel in was te lezen. Arthur had lovend over deze dichter gesproken en een aantekening bij een van de gedichten gemaakt.

Bjarne las het gedicht zorgvuldig:

The veiled heart

Answers are missing
blind walls burst
windows are not paintings
behind doors that close

you bring the veiled heart
to the summer of the antique tree
at the flower grave in dead silence
this warm spring day.


Violette Z. 

“Geheime liefde” had Arthur onder het gedicht aangetekend. Hij had een mooi handschrift. Het handschrift van een Middeleeuwse ridder.

Wanneer was het definitieve moment dat ik de zwoele liefde voor mijn zestien jaar oudere erudiete hospita verloor, vroeg Bjarne zich af terwijl hij een oud gedichtenboek bekeek met op de eerste bladzijde een opdracht van Emma Petronella. Ze had hem de liefde voor poëzie bijgebracht. Hij vroeg zich af of die liefde er zonder haar ook zou zijn gekomen? Waarschijnlijk wel, maar het had langer geduurd en hij was er minder over te weten gekomen.
Urenlang had ze hem weten te onderhouden met verhalen over beroemde dichters. Pessoa, Oscar Wilde, Herman Gorter, Slauerhoff, Gerrit Achterberg, Kees Ouwens, Edgar Allen Poe , William Shakespeare, Emily Dickinson, Walt Whitman maar ook andere bekende dichters, ze wist er altijd wel iets over te vertellen.

Bjarne had zijn nieuwe Hector Havermoutschrift. Hij schreef daar steeds weer nieuwe gedichten in.
 
Liefdesgeheim
 
En nog steeds kreunt het geheim van de liefde
in de bitterzoete spelonken van mijn winnaarshart;

Een jongeling met weemoedige ogen
samen die momenten van opperste smart

en er was bliksem in de nacht
alsof de goden ons bezochten
in onze lustige ijver
de afgrond nabij

een afscheid zonder afscheidsbrieven
alleen het liefdesgeheim bleef bij mij.
 
Hector Havermout
 

Op school had de tuindersdochter Trudy voor grote hilariteit gezorgd door in een felblauwe hoepelrok te verschijnen. Ze wilde een statement maken tijdens haar spreekbeurt over de ijsberen die het moeilijk hadden in hun koude bestaan.

Die vrijdagavond kwam Bjarne zijn klasgenoot Arthur in de Nachtraaf tegen. Hij dronk weer meer dan goed voor hem was, duidelijk beschonken kwam hij op Bjarne afgestapt.

“Heb je het gedicht gelezen Bjarne?”vroeg hij met overslaande stem aan de jeugdige Bjarne die nog behoorlijk nuchter was.
“Welk gedicht Arthur?” vroeg Bjarne droog.
“Dat gedicht van Violette Z. uit Amerika?” drong Arthur vragend aan.
“ O ja over dat gesluierde hart, wat mooi, ik zag dat je er iets onder had geschreven.”
Toen Bjarne had gesproken werd het even stil in de belevingswereld van Arthur. Had hij het gedicht dan anders gelezen? Het zou kunnen, de maan hing laag die jonge nacht door zijn dronkenschap. De bier was niet voldoende geweest om zijn ziel te plezieren. Hij had zijn onheil in wodka gezocht en dan werd hij iets te vrijmoedig. Hij probeerde Bjarne op zijn mond te zoenen.
Maar Bjarne duwde hem voorzichtig bij hem weg.
Verderop in de kroeg kwam Peter aangelopen en die zorgde er voor dat Bjarne uit het zicht van Arthur bleef.

Het was een rare blauwe droom die nacht, ver weg van de ruwheid van het kroegvolk. De maan leek inderdaad lager te hangen dan anders het geval was. De adem van Arthur rook naar zware wodka.
“Heb je het gedicht gelezen Bjarne?” klonk het nogmaals in de diepste droom van de jongeling Gosse.

Midden in de nacht werd hij wakker om in het gedichtenboek dat hij van Arthur had gekregen te lezen.

From your silence

Seventy-five years of freedom in times of prosperity
destruction of flora and fauna, prosperous economy

from your silence, no answer, maybe less questions
distances fade, boundless desire, virtues wear out

the world bigger or smaller, the maze clearer
from your silence, the glance, body language, illness and flaws

another reflection, filtering, contemplating space
fantasy world, reality, it always sneaks into the sentences

what remains, what has changed
in the deepest sleep a lover conjures up a new world

from your silence, in everything that makes sense.

Violette Z.

Bjarne wilde meer over Violette te weten komen. Er stonden helaas maar zes gedichten van haar in het boek. Om meer te weten te komen moest hij met Arthur gaan praten, maar die was meestal druk in de weer met andere mensengedachten.
Bjarne had er zijn zinnen opgezet om de taal van de zomer te leren. Wie kon hem de antwoorden geven? Deze mysterieuze Violette, waar hij maar weinig informatie over had? Of de ondeugende tuinderszoon Arthur, die kennelijk meer in zijn rugzakje had dan Bjarne eerder dacht.
Of moest hij zich tot Jan Boter wenden, de schrijver, die vast wel iets over Amerikaanse literatuur wist te vertellen. Misschien was de kortste weg om het gewoon aan Emma te vragen. Zij had immers overal verstand van.
De donkerste wolken verdwenen, er stond weer wind, die de zon tevoorschijn deed komen.

Schrijver: Bjarne Gosse
3 juni 2021


Geplaatst in de categorie: individu

5.0 met 1 stemmen 112



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)