Inloggen
voeg je column toe

Columns

Facebook: Bedrieglijk Positief

Facebook is met meer dan 900 miljoen gebruikers het populairste social medium en neemt een prominente plaats in binnen de internetcultuur. Het is daarom een goed voorbeeld van de impact die technologie kan hebben op cultuur. Deze column stelt dat Facebook niet alleen een eigen online cultuur heeft, maar dat deze ook een sterke invloed kan hebben op de offline cultuur.

Facebook heeft zo zijn eigen onbeschreven regels en functies die afwijken van andere internetsites. Een typerend kenmerk voor de cultuur op Facebook is de ‘vind-ik-leuk’ button. Hiermee kunnen gebruikers hun waardering voor alle door anderen geplaatste content uitdrukken. Het feit dat er geen negatieve variant (‘vind-ik-niet-leuk’ button) bestaat , zorgt ervoor dat er een cultuur van voornamelijk positieve bekrachtiging ontstaat. Dit manifesteert zich verder doordat contactpersonen als “vrienden” worden weergegeven en de intrinsieke motivatie bij gebruikers om vooral positieve content te plaatsen. Het fenomeen Facebook kan dus worden gezien als een positieve subcultuur van het internet.

De impact van deze online cultuur op Facebook beperkt zich niet uitsluitend tot dat medium, maar heeft ook een sterke impact binnen de offline cultuur . Een goed voorbeeld hiervan is de druk die wordt uitgeoefend op niet-gebruikers om ook een Facebook-account aan te maken. Veel mensen voelen een dergelijke druk van hun Facebook-actieve sociale omgeving om zich bij hun online gezelschap te voegen3. Het simpele feit dat er een bepaalde norm bestaat binnen een dominante cultuur om een Facebook-profiel te maken toont aan hoe doordringend een medium als Facebook kan zijn binnen een cultuur.

Een andere manier waarop Facebook-gebruik relateert aan culturele ervaringen is de groeiende gewoonte om interesses, activiteiten, foto’s en lidmaatschap van sociale groepen, online te etaleren. Op deze manier kunnen gebruikers hun eigen online identiteit creëren, zijn wie zij willen zijn en horen bij welke groep ze willen horen . Naast het feit dat op deze manier hun offline behoeften ergens bij te horen en sociaal geaccepteerd te zijn (‘geliked’) kunnen worden bevredigd , beïnvloedt het de percepties van anderen. Dit proces, waarbij mensen de manier waarop anderen hen zien beïnvloeden, wordt ‘impression management’ genoemd . Impression management wordt vaak bewust ingezet door mensen om zichzelf beter te doen voorkomen en daarmee hun kansen toegang te krijgen tot anders ontoegankelijke zaken (bv. aandacht, vriendschap) te vergroten. Kortom, doordat Facebook de mogelijkheid biedt een geïdealiseerde identiteit te creëren, werkt het een culturele trend van online impression management in de hand.

Impression management op Facebook kan uiteenlopende gevolgen hebben. ‘Internet disease’ bijvoorbeeld, verwijst naar een uiterst abjecte vorm van impression management, waarbij Facebook-gebruikers gemanipuleerde foto’s van zichzelf online zetten. Op deze manier doen gebruikers zich aantrekkelijker voor dan zij werkelijk zijn teneinde positieve bekrachtiging te ontvangen en zich begeerd te voelen door andere gebruikers. Dit leidt regelmatig tot teleurstelling bij een real-life ontmoeting, wanneer blijkt dat die mooie meid in werkelijkheid lijdt aan morbide obesitas. Concluderend heeft Facebook dus niet alleen een eigen online cultuur, maar heeft het ook impact op offline cultuur, bijvoorbeeld via impression management.

Schrijver: Bram & Chris, 12 mei 2012


Geplaatst in de categorie: wetenschap

4.5 met 2 stemmen 140



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)