Inloggen
voeg je column toe

Columns

WAT NIET IS...

De hang naar afzondering en contemplatie, naar meer van het verticale naast het horizontale, is de mens al eeuwen eigen. Hoe hij, een vertegenwoordiger van het hogere, uiteindelijk in het westen belandde, is dan ook een vraag die mij bezighoudt. Ik zie hem immers overal om me heen. Op posters en zelfs voor het raam van het schuurtje van een man van wie ik dat niet had verwacht. Ik lag samen met mijn hond meerdere malen in de clinch met hem in het verleden.

Ik zie hem, over wie het hier gaat, in siertuinen, tussen het onkruid en op vensterbanken staan. Ik kom hem tegen in warenhuizen en plantenhallen, eigenlijk overal. Ik vind dat een goed teken. Hij straalt immers door zijn houding rust uit in een turbulente wereld, waarin velen geen enkele religie meer aanhangen. Een wereld waarin de mens de stilte en enige vorm van sereniteit, zij het in veel gevallen onbewust, toch mist.

Ook ik mis de stilte. Of ik nu in Zeeland zit of op de Veluwe bij wijze van spreken, ik zie altijd wel eco-vakantiewoningen staan met borden ervoor waarop een eekhoorn, te midden van het verkeersgeraas, toch tot stilte maant.

Op sommige plaatsen zijn geluidsoverlast van fabrieken en dreunende muziek niet van de lucht. Dat een groot deel van de bevolking straks voortijdig doof zal zijn, is dan ook geen verrassing. Ja, alleen voor hen die het overkomt vermoedelijk!
Ik weet één plekje te vinden in Vlaanderen waar het nog echt doodstil is en ik denk dat je ook wel kans daarop maakt op een van de kleinere Waddeneilanden.
Maar nu terug naar hem, die als een baken ons de weg wil wijzen naar een paradijselijk aandoende rust, ook van binnen. Daar kan het immers eveneens tumultueus zijn.

In de tijd van de Grieken maakte de westerling al kennis met hem. Missionarissen droegen daar later ook een steentje aan bij. Ook het koloniale bewind hielp eraan mee dat hij bekender werd. Dat deden ook de ontdekkingsreizen van iemand als de zeer begaafde en helderziende Russin H.P. Blavatski (1831-1891). Zij bestudeerde tal van esoterische stromingen. In Egypte, India en Tibet. Ze leerde zelfs Sanskriet om oude geschriften te kunnen ontleden en vertalen. Ze sprak met vele oosterse meesters, gnostici, die geheime kennis met haar deelden. Haar leven en werk is bepalend geweest voor de opkomst van de wijsheidsreligie en de esoterische wijsbegeerte, bekend onder de naam Theosofie. Deze stelt dat alle religies een kern van waarheid in zich hebben en pleit voor Universele Broederschap, vrede en liefde voor de natuur.

De eerste bekeringen in het westen tot de leer van deze oosterse Meester, vonden plaats in de negentiende eeuw. Daar kwamen, zoals bij veel wereldreligies, universele wetten en geboden aan te pas. De tien geboden van het christendom, vind je ook in andere wereldreligies terug. Van het bekende Gij zult niet doden, tot aan Gij zult niet nemen wat van uw naaste is.
De afbeeldingen van Gautama Boeddha, want om hem gaat het hier, stralen daarbij kalmte, vrede, sereniteit en willen wijzen op te verwerven verlichting, het inlossen van karma en dit alles om niet te hoeven terugkeren op aarde middels reïncarnatie oftewel zielsverhuizing.

In NRC van 16 januari van dit jaar stelt Paul van der Velde, hoogleraar Aziatische religies aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, dat Boeddha eigenlijk de plaats inneemt van de heilig hart beelden van Jezus uit het katholicisme. Hij omschrijft Boeddha als: ‘Een figuur zonder de dogmatische lading van het christendom.’ Van der Velde beweert verder dat Blavatski het feit dat Boeddha ook als een gewelddadige macho te boek stond, terzijde schoof. Een androgyn wezen was hij volgens hem bepaald niet, al willen zijn beeltenissen dat graag doen geloven. Hij schijnt daarnaast ook nog vrij vrouwvijandig te zijn geweest. Blavatski heeft volgens Van der Velde alleen de dingen die haar bevielen uit het boeddhisme overgenomen. Wat niet wegneemt dat tal van geleerde boeddhisten, kabbalisten, wetenschappers, politici, schrijvers, dichters en gestudeerde hindoes zich bij haar Theosofical Society aansloten in de negentiende eeuw.

Desalniettemin blijkt Boeddha, voor het gros van de Nederlanders, een toonbeeld van rust en contemplatie te zijn en geluk te kunnen brengen. Hij heeft aantrekkingskracht, ook al weten velen niets of weinig van zijn handel en wandel en leer. Het is geen slechte zaak om ook daar eens bij stil te staan. Daarbij komt, wat niet is…, kan altijd nog komen. In navolging van zijn beeltenis, zou ook zijn gedachtegoed af kunnen dalen naar ‘lagere’ regionen. Al zou dat, gezien de huidige situatie in bepaalde delen van de wereld, nog wel eens een hele tijd kunnen duren.

Schrijver: Anneke Haasnoot, 27 oktober 2014


Geplaatst in de categorie: actualiteit

5.0 met 1 stemmen 91



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
28 oktober 2014
Er is ook een snelwegmethode naar het boeddhistische Nirvana en dat is kundalini, een snelle methode om al je chakra's te openen, maar niet ongevaarlijk voor leken en psychisch labielen. Je kunt er blijvend psychotisch van worden en zelfs schizofreen.
Bij mij is er spontaan een kundalini-ervaring gebeurd en ik weet nog dat ik superverlicht apengeluiden maakte op de Oude Gracht in Utrecht. Ik ben het helemaal met je eens, dat de boeddhistische leer beoefend moet worden en niet als versiersel tentoongesteld, wat de schuld is van massawinkels als Kruidvat, Blokker en Marskramer.
Ik vind die foto wel heel erg komisch! Boeddha-beeltenissen vereren is op zich zinloos. Jezelf werkelijk (durven) openstellen voor meditatie en onthaasting is al een hele stap voorwaarts. Dwars tegen de overal opdringerige snelheidscommunicatie en snelle werkzaamheden in. Slow down, relax en word zelf een Boeddha!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)