Inloggen
voeg je column toe

Columns

Dinsdag

Dinsdag, nog anderhalf uur. Dan Woensdag. Ja mag best met een hoofdletter.
Zeven dagen van de week.
Het is zo automatisch en ingeslepen, dat we er nauwelijks nog bij stilstaan.
Vijf en twee. Als de kleuren van de regenboog.

Maar Dinsdag. Genoemd naar een Germaanse god. Of Germaanse God.
In het Frans van de planeet Mars.
Tius leerde ik op school. Anagram van tuis of thuis.
De geleerden willen het graag afleiden van 'DING'sdag.
Een 'ding' was een rechtszitting of bijeenkomst waar over belangrijke zaken werd besloten.
Echt Oud Nederlandsche Folklore. (belangrijke woorden Moeten met hoofdletters!)

Ik zag als kind de dagen van de week in kleuren voor me.
Dinsdag was bruin. Een zachte kleur bruin. Camel, maar niet vaag.
Vrijdag was geel. Woensdag rood. Maandag groen. Zaterdag blauw.
Daar had ik niet over nagedacht. Zo zag ik ze. Zo herkende ik ze.
Misschien meer een gevoel. Zoals ook kleuren voor mij meer een gevoel zijn.
Alsof de ogen de sfeer van een kleur onmiddellijk doorlaten naar datgene wat voelt.

De sfeer van dinsdag als dag voel ik ook in de sfeer van de maand Februari.
Vraag me niet waarom. Hoewel ik best een verband zie.
En best wel een kamelenspoor kan laten meanderen van teen naar tander.
Maar dat is de moeilijkheid van verklaringen en uitleg:
Je gaat zo makkelijk weg van waar het allemaal begon.
En voordat je het weet, is het verdwenen.
Zoals tijd.
En momenten.
Nee, MOMENTEN.
NU MOMENTEN
MONUMENTEN!

Schrijver: Ton Hettema, 28 januari 2015


Geplaatst in de categorie: religie

4.2 met 4 stemmen 1.478



Er zijn 6 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
3 februari 2015
Voor Gabriela: donderdag prachtig diep paars als van de crocus.
Zondag: indigo, maar dan levend: spannend en geheimzinnig.
Het zijn voel-kleuren, geen plaatjes, maar sferen waarin je rondloopt.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
3 februari 2015
Sta me toe even op een van mijn talloze, felgekleurde en driest rondgalopperende stokpaardjes plaats te nemen en een ererondje te te maken voor alles wat we niet weten:

Ja, de wereld is, en wijzelf zijn, veel mysterieuzer dan de, op het spiegelvlak van alledaagse sleur rondjes schaatsende, kunstmatig beademde cultuur zelfs maar vermoedt. Terwijl onder de oppervlakte een onpeilbaar diep Loch van Onbegrepenheid af en toe een monstertje laat opduiken dat dan onmiddellijk door het Politbureau der Wetenschap wordt gekaapt en/of vermoord opdat de geestelijke flatline van de mensenkudde niet zal gaan fluctueren. Wij zijn zelfs een mysterie voor onszelf, behalve wanneer we ons dagelijks, uur na uur, laten injecteren met de inkt van de kranten, de adrenaline van de media en de lethargie van de uitzichtloze herhaling van zetten die de politiek kenmerkt.
Maar, Hoera! Hoera! een Kleur is meer dan Flexa en een Getal is meer dan Kassa.
En een Mens is meer dan brood en spelen.
Gelukkig.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
31 januari 2015
Graag voldoe ik aan jouw verzoek, Ton, om je een beknopte uitleg over de 'kleurbeleving en -associaties, die zich sedert mijn vroegste jeugd in mijn brein voltrekken, op te noemen. Daarbij zij opgemerkt, dat bij sommige getallen soms gelijktijdig een bepaalde gemoedsstemming optreedt - van blijheid tot melancholie. Ik stipte dit al eens kort aan in mijn hartenkreet nr. 2601, in de laatste alinea van "Hoe ouder hoe . . . "

Hieronder de cijfers, waarvan de associaties niet altijd even duidelijk optreden, maar in verloop van de jaren vrijwel gelijk zijn gebleven:

0 = transparant, zoals een ruit met waterdruppels
1 = de kleur van melkachtig matglas
2 = de kleur van een dof beslagen spiegel
3 = variërend tussen flets wit tot lichtgrijs (saai gevoel en verveling)
4 = vermiljoenrood (gevaar, alarmerend)
5 = sappig groen (blijheid en tevredenheid)
6 = warm geel
7 = mat lichtgeel
8 = diep donkerrood (melancholie, lusteloosheid)
9 = donkergrijs tot antraciet (beklemmend en irritant)

Ik heb helaas nooit enige verklaring voor deze 'tik' kunnen vinden omdat ik er nooit echt moeite voor heb gedaan. Zonder dit onverklaarbare zou ik me vermoedelijk verward en incompleet voelen.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
31 januari 2015
Je hebt de kleuren van donderdag en zondag niet genoemd. Blauw, geel en rood zijn de primaire kleuren. Groen is de balans tussen warm en koel, tussen geel en blauw, die heb je ook genoemd. Bruin is eigenlijk een variant van oranje, balans tussen geel en rood, aardekleur. Je noemt zelf al de zeven kleuren van de regenboog, en de week heeft zeven dagen. Twee dagen heb je nog geen kleur gegeven. Zijn dat de andere twee overgebleven kleuren van de regenboog?
Naam:
Ton Hettema
Datum:
30 januari 2015
Welke kleuren bij welke getallen?
Interessant!
Mijn interesse wordt klaarwakker bij niet-door-mensen-gefabriceerde verschijnselen.
Dank voor je reactie.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
29 januari 2015
Een aparte schrijfstijl deze keer, Ton; 't is even wennen maar het prikkelt tevens de verbeelding. Opmerkelijk detail: ook ik heb iets met kleuren, die bij mij vanaf jonge leeftijd gerelateerd zijn aan cijfers. Graag gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)