Inloggen
voeg je column toe

Columns

Deconditioneren

Midden op straat ligt een bebloed jongetje roerloos voor een stilstaande auto. Zijn moeder huilt hysterisch terwijl ze op haar knieën voorovergebogen over haar oogappeltje leunt. Het geluid van sirenes van toesnellende hulpdiensten zwelt aan. Dan wordt plots je televisiescherm zwart en verschijnt het logo van Veilig Verkeer Nederland in beeld, gevolgd door de tekst "Appen in het verkeer kost levens." Einde commercial.

Dat zou in mijn optiek een effectieve voorlichtingscampagne zijn tegen appen achter het stuur; keihard en duidelijk. En dat is nodig. Want één op de acht bestuurders wisselt tijdens het autorijden weleens koetjes en kalfjes uit met zijn vreemdenkring via Whatsapp en andere sociale media. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten die vrijdag door het CBS naar buiten werden gebracht.

Opvallend is, dat hetzelfde onderzoek vermeldt dat vrijwel alle automobilisten vinden dat berichten sturen tijdens het rijden gevaarlijk is. Met andere woorden, degenen die zich schuldig maken aan dit gedrag weten dat ze fout zitten. Waarom voelen ze dan zo'n onbedwingbare behoefte om al rijdend te reageren op die hilarische foto van de hond van de buren met een Unox muts op? Waarom zetten ze doelbewust hun leven en, belangrijker, dat van hun medeweggebruikers op het spel?

Het antwoord is simpel. Sinds de opkomst van sociale media zijn we verslaafd geraakt aan prikkels die vanuit de virtuele buitenwereld onze telefoon binnendringen. We willen daar te allen tijde gehoor aan geven en liefst direct op reageren. Elk notificatiegeluidje ontketent een pavlov-reactie in ons brein, waardoor we instinctief op onze telefoon willen kijken, in de hoop op een like, retweet, grappig plaatje of soortgelijke positieve prikkel. Ons brein is geconditioneerd door de sociale media, met als gevolg dat autorijden ondergeschikt is geworden aan de bevrediging van onze aandachtsbehoeften.

Hoog tijd dus om te deconditioneren. Allereerst door middel van harde campagnes en strengere handhaving door de politie. Maar vooral door het gebruik van gezond verstand. Er is geen enkel appje of Facebook berichtje dat niet kan wachten tot je thuis bent. Of, als je heel ongeduldig bent, tot de eerstvolgende parkeerplaats. En bekijk het eens van de andere kant: hoe leuk is het als er na een rit van een uur meer dan tien notificaties op je staan te wachten?

Zet dus je mobiel op stil als je gaat rijden. Leg hem desnoods in de kofferbak. Voor het fictieve jongetje uit de commercial is het helaas te laat. Maar laten we er met z'n allen voor zorgen dat er in het echt geen slachtoffers meer vallen.

Schrijver: Bruun, 23 mei 2017


Geplaatst in de categorie: verkeer

5.0 met 3 stemmen 87



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)