Schijtlijsters Tijdens Coronacrisis
Gedonder rond ‘verkeerde inschatting’ van de premier over buitenlandse vakantie van het vorstenhuis tijdens de ‘gedeeltelijke lockdown’. Deemoedige erkenning van bestuurders voor de overschatting van ‘de eigen verantwoordelijkheid’ van burgers in crisistijd. Foute taxaties over de chaotische beeldvorming over mondkapjes. Het is schijnveiligheid, het helpt best aardig, het doet wel wat, de kapjes hebben ook risico’s bij verkeerd gebruik, het hoeft niet, er is een dringend advies, er komt een wet voor, buiten niet en wel, binnen wel. En zijn de huidige mondkapjes eigenlijk wel goed gemaakt, stelt Kassa televisie afgelopen zaterdagavond. Meestal niet dus.
Kortom: hoe komt een woud aan adviseurs erbij om landelijke bestuurders onjuiste verwachtingen te laten maken? Ik weet het antwoord: groot gebrek aan chagrijnige schijtlijsters, die cynisch en somber, maar wel beargumenteerd, temperen en ‘ho’ roepen als bestuurders en politici te blijmoedig of te nonchalant toeteren, dat de Nederlander het wel snapt, en daarom geen behoefte heeft aan directief leiderschap. Bizar, dat adviseurs in deze turbulente tijd niet in staat zijn ego’s te behoeden voor foute publieke aandacht. Terwijl juist in mediageile tijden in een ernstige crisis de echte schijtlijster veel ellende kan voorkomen.
Daarom breek ik graag een lans voor de vleesgeworden zeurkous, die niet direct slijmerig de tomeloze ambities en geweldige analyses van bazen volgt. Dit om maar rap in de krant of in door smurfensnot geteisterde talkshows te komen praten. Jammer dat pure pessimisten onder de media adviseurs vaak als weinig ’grensverleggend’ in een zijkamer worden gezet om ‘research te doen’. De professionele schijtlijster lijkt een angsthaas. Maar is dat uiteraard van geen kanten. Immers de schijtlijster geeft juist in akelig scherpe teksten weer welke effecten bepaalde acties in de publiciteit oproepen.
Zelden maakt zij of hij zich daarmee populair. Want ‘Gaan Met Die Banaan’ is de moderne leus, hoewel die stijl inmiddels in Coronatijd nauwelijks meer houdbaar lijkt. Toch zijn er mogelijk voldoende adviseurs die - op zich begrijpelijk - denken aan hun baan, onkosten, hun gezin en loopbaan op langere termijn. Wie immers veertjes steekt in achterwerken van bobo’s, heeft meer kans in het beroepsleven. En nu ja, de publiciteit kan toch best eens meevallen? Hoe dan ook: is het gemierenneuk om vooraf goed na te denken over beeldvorming en toonzetting? Nee, beste studenten communicatie en senior adviseurs, dit loont dik de moeite.
En luister in die fase vooral naar de chagrijnige schijtlijsters. Want pas op, vrolijk lachende adviseurs of bestuurders maken vaker ernstige fouten. Misschien is het voor de harmonie privé fijn om het zonnetje in huis te zijn. Maar minder handig in de boze buitenwereld.
18 oktober 2020
Geplaatst in de categorie: actualiteit
Dank.