Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Udo uit Klagenfurt

Vorige week vier jaar geleden overleed pianist-componist-zanger Udo Jürgens. Hij was geboren en opgegroeid in Klagenfurt, in Zuid-Oostenrijk, de hoofdstad van de deelstaat Karinthië, ten oosten van de Wörthersee. Klagenfurt is een interessante plaats, zuidelijk genoeg om al een beetje mediterraan te lijken. ‘Der Udo’ klonk, misschien daarom, poëtischer dan anderen.
Op zijn cd ‘Lieder voller Poesie’ vindt je 19 werken, uitgekozen en van commentaar voorzien door Bastian Sick, Udo’s biograaf. Sick staat bekend als auteur van de bestseller ‘Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod’, handelend over complicaties en valkuilen in de Duitse taal. Vanaf de eerste alinea merk je dat Bastian ‘de enige Schlagerzanger-met-inhoud’ vanaf zijn vroegste kindertijd heeft gevolgd, heeft bewonderd en vol empathie en deskundigheid weet te benaderen. Sick omschrijft de kunstenaar Jürgens als ‘een klassieke chansonnier, een pianist-hogepriester van de langzame gedragen toonsoorten en de poëtische woorden’. Lieder voller Poësie (Sony 2007) heeft een lay-in van zestien bladzijden die ik tot de allerbeste reken die ik ooit bij een CD aantrof. Liedjes boordevol dichterlijkheid, inderdaad, wie de toelichtingen van Bastian Sick en de volledig-afgedrukte teksten leest, begrijpt waarom Udo Jürgens geen muzikale concessies deed zoals Peter Alexander, Gerhard Wendland, Freddy Quinn, Rex Gildo, Roy Black en al die andere Schlagerzangers.
Grote internationale bekendheid kreeg Jürgens door zijn songfestival-overwinning met het excellente ‘Merci Chérie’ (Grand Prix Eurovision de la Chanson, Luxemburg 1966). Daarna kenden zijn successen geen einde: Siebzehn Jahr Blondes Haar, Immer Wieder Geht Die Sonne Auf, Griechischer Wein, Engel am Morgen, Schenk Mir Noch Eine Stunde, Ich War Noch Niemals in New York. Hij behoorde, in het Duitse taalgebied, tot een der meest constante entertainers. Kort voor zijn dood (op 21 december 2014, 80 jaar oud) had hij een laatste cd uitgebracht. Met een ‘uitdagende’ titel: Ich Stehe Mitten Im Leben...

Schrijver: Ton Mantoua, 27 december 2018


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 101



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)