Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Van adel en bloedmooi

(voor Stanislawa de Karlowska (1876 - 1952))

Je bent geboren in Czelicwy als de dochter van Aleksander de Karlowska en Paulina z Tucholków. Je familie was van adel en had grote landgoederen in de buurt van Lowicz, waar je als kind heerlijk de ruimte had. Je vader was een felle patriot en hij had veel geld verloren tijdens de Poolse opstand in 1863, maar desondanks had hij nog ruimschoots over. Je hebt in Karkau aan de kunstacademie gestudeerd en vanaf je twintigste studeerde je aan de Academie Julian in Parijs, waar je in de late avonduren feestvierde met je medestudenten. Je raakte bevriend met je Poolse collega Janina Flamm, die verliefd was op de Engelse kunstschilder Eric Forbes-Robertson. Op je eenentwintigste gingen zij trouwen op het wonderschone eiland Jersey en tijdens die bruiloft mocht jij het bruidsmeisje zijn. De liefde hing blijkbaar in de lucht, want jij ontmoette er de vriend van Eric, Robert Polhill Bevan, een kunstschilder en tekenaar. Hij was negen jaar ouder en een beetje strak in het gelaat, maar je viel als een blok voor hem. Hij had ook gestudeerd aan de Academie Julian en hij was bevriend met Gauguin en beïnvloed door Van Gogh, met wie hij een paar keer flink is doorgezakt. Robert en jij trouwden in Warschau en 's zomers vertoefden jullie op het uitgestrekte landgoed van je ouders, waar een potige kokkin iedere dag voor een overheerlijke maaltijd zorgde. Op je tweeëntwintigste kregen jullie een dochter, genaamd Edith Halina. Twee jaar later verhuisden jullie naar Londen, 14 Adamson Road, in de wijk Swiss Cottage. Op je vijfentwintigste werd daar jullie zoon Robert Alexander geboren, die later in Oxford ging studeren en een succesvol reclamemaker werd. Hij had een slechte relatie met zijn vader en veel problemen met vrouwen. Hij kreeg zelfs een driehoeksverhouding met zijn vrouw Natalie Ackenhausen en de zoon van Winston Churchill, Randolph Churchill, wat twintig jaar geduurd heeft, tot aan het overlijden van Randolph, die hun buurman was en twee keer getrouwd was geweest. Natalie sliep afwisselend bij de beide heren en soms sliepen ze alle drie samen, na teveel drank en seksuele overschrijdingen. Je exposeerde bij de Allied Artists Association in het oprichtingsjaar 1908, maar als vrouwelijke kunstenares mocht je geen lid worden van de Fitzroy Street Group en later ook niet van de Camden Town Group, die nota bene ook door je man was opgericht, wat behoorlijk veel spanningen in het huwelijksbed opleverde. Je weigerde hem maandenlang ter beschikking te staan en hij waggelde vaak stomdronken naar zijn kant van het antieke kraakbed, als een schuwe kerkkauw. De Camden Town Group kwam samen in het atelier van Walter Sickert, wat in Camden Town lag, vandaar de groepsnaam. Je werd gelukkig wel lid van de London Group, waarvan jij en je man mede-oprichters waren, gesticht in 1913 en niet vrouwonvriendelijk. Je schilderde in een moderne, originele stijl, met kenmerken van de Poolse volkskunst, die gepaard gaat met uitbundige schakeringen. Op 'Canal in Camden Town' gebruikte je opvallend zachte rozenkwartskleuren, wat veel vrouwelijke warmte uitstraalt. Op 'Fish Shop' is geen vis te bekennen, maar het is aandoenlijk om te zien hoe de mensen in de vroege, nog donkere ochtenduren al vis gaan kopen. Je was niet alleen bijzonder mooi, maar ook intuïtief sterk ontwikkeld. Op een tafereel in Leiden schilderde je een gezellige markt en een aantrekkelijk terras met volle, levendige, echte kleuren, waardoor je als toeschouwer zo in het schilderij wilt stappen. Op je negenenveertigste stierf Robert na een operatie aan zijn maagkanker, waardoor je in diepe eenzaamheid stortte. Tien jaar later had je een solo-expositie in de Adams Gallery te Londen. Je bleef geregeld naar Polen gaan, waar het familielandgoed nu aan jou toebehoorde en waar je het grootste deel van Robert's schilderijen bewaarde en etaleerde. Tijdens de tweede wereldoorlog verbleef je in Chester en je logeerde vaak bij de aangetrouwde familie van Edith in Plénauf-Val Andre en St. Nicolas-du-Pelen. Je stierf in Londen en je bent begraven in het familiegraf van de Bevan's te Cuckfield, met een eeuwige knieval voor de aardse schoonheid, die je zo liefdevol en kleurrijk wist te verbeelden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 mei 2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

0.7 met 3 stemmen 127



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Polleke
Datum:
11 mei 2012
Doe er voor de leesbaarheid voor uw lezers en voor mij alstublieft wat meer alinea's in en bij.
Dank alvast.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)