Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ingesnoerd, verstoten en verstikt

(voor Klaus Mann (1906 - 1949))

Je bent geboren in München en je vader was Thomas Mann (1875 - 1955), een beroemde Duitse schrijver, die in 1929 de Nobelprijs voor de Literatuur ontving. Hij schreef o.a. 'Buddenbrooks', 'Dood in Venetië', 'De Toverberg' en 'Doctor Faustus'. Je moeder was Katia Hedwig Pringsheim (1883 - 1980), dochter van de wiskundige/kunstenaar Alfred en de actrice Hedwig. Haar tweelingbroer Klaus was dirigent, componist, schrijver en pedagoog. Ze kwam uit één van de rijkste Duitse families, joodse industrielen. Je andere grootvader was Thomas Johann Heinrich, senator en graanhandelaar, en zijn vrouw was Júlia da Silva Bruhns (1851 - 1923), deels Braziliaanse. Hun dochters, jouw tantes, Julia en Carla pleegden zelfdoding. Carla in 1910 en Julia in 1927, toen jij eenentwintig was. Je oudere zus was Erika (1905 - 1969), schrijfster, actrice en lesbienne. Met haar had je een zeer speciale, solidaire band. Je had nog twee zussen, Monika (1910 - 1992) en Elisabeth (1918 - 2002). En nog twee broers, Angelus Gottfried Thomas (1909 - 1994) en Michael (1919 - 1977). Op je achttiende schreef je korte verhalen en een jaar later was je dramacriticus voor een Berlijnse krant en je eerste literaire werk werd gepubliceerd. Door je homoseksualiteit waren er veel mensen, die je niet accepteerden, wat je sensitieve ziel torpedeerde, en je had een bar slechte relatie met je vader, die zijn verborgen homoseksualiteit onderdrukte, waardoor jij voor hem een groot gevaar was. Daarbij moest je jezelf zien waar te maken in de schaduw van zijn literaire grootheid. Een helse tantaluskwelling. Na het Wilhelm Gymnasium ging je op je zestiende naar het Odenwald-internaat, wat je een jaar later verliet, omdat je verliefd was op een klasgenoot. Je was op je achttiende verloofd met Pamela Wedekind, de dochter van Frank Wedekind (1864 - 1918), een toneelschrijver, en Frida Uhl (1872 - 1943), schrijfster, vertaalster en de ex-vrouw van August Strindberg. Op je eenentwintigste ging je met Erika naar Amerika en een jaar later is je verloving met Pamela verbroken en weer een jaar later ging je met Erika naar Noord-Afrika. Jullie kwamen in contact met de androgyne Annemarie Schwarzenbach (1908 - 1942), een Zwitserse schrijfster, fotografe en wereldreizigster. Ze kleedde zich vanaf haar jeugd in jongenskledij en Erika had een korte affaire met haar, kort, want Erika werd verliefd op de actrice Therese Giehse (1898 - 1975). Annemarie ging samen met jou aan de drugs en de alcohol. Op je zesentwintigste zou je samen met haar, Erika en jullie jeugdvriend Ricki Hallgarten in een auto naar Perzië gaan, maar Ricki schoot zichzelf de avond daarvoor dood, omdat hij té depressief was, omwille van zijn homoseksuele geaardheid en de negatieve druk van de begriploze buitenstaanders. Annemarie deed om dezelfde reden een zelfdodingspoging en jij reisde met haar naar Italië, Frankrijk en Scandinavië. Ook naar een schrijverscongres in Moskou. Je was de oprichter van het anti-nazistische, literaire tijdschrift 'Die Sammlung', bekostigd door Annemarie. Je correspondeerde met Menno ter Braak, die zijn leven eindigde, omdat hij de nazi's verfoeide en vreesde. Annemarie was morfinist en zwaar depressief. Ze stierf aan een zwaar hoofdletsel, na een val van haar fiets. Vierendertig. Op je zesentwintigste begon je met het schrijven van je autobiografie, die succesvol was. Je deed samen met Erika mee aan een politiek cabaret 'De pepermolen', wat de nazi's maar niks vonden en dus vluchtte je naar Parijs. Al gauw zat je in Amsterdam en Küsnacht (Zwitserland), waar je familie huizen had. De nazi's pakten je Duitse staatsburgerschap af en je werd een officiële Tsjech. Op je dertigste ging je naar Amerika, waar je in Princeton, New Jersey en New York woonde. Op je eenendertigste kreeg je een vaste relatie met Thomas Quinn Curtiss (1915 - 2000), schrijver, film- en theatermaker. De relatie duurde enkele jaren, totdat je aan de heroïne ging, waar hij geen deel vanuit wilde maken. In 1943 werd je een Amerikaans staatsburger en je was een Staff Sergeant van het vijfde Amerikaanse leger in Italië. Geheime missie: terugvechten tegen de homohaters. Je bekendste roman 'Mephisto' (1936) verscheen als eerste in Amsterdam. Het gaat over je ex-schoonbroer Gustaf Gründgens (1899 - 1963), een beroemde acteur. Hij trouwde in 1926 met Erika en drie jaar later zijn ze gescheiden. Later had hij een huwelijk met de actrice Marianne Hoppe (1909 - 2002). Beiden hadden contacten met de nazi-elite, Gustaf vooral met Hermann Göring. Hij verkocht zijn ziel aan de nazi's in ruil voor een grootse toneelcarrière, wat ver na de oorlog in stand bleef, terwijl jij flopte. De man stierf door inwendige bloedingen, vanwege een overdosis slaaptabletten. Jij stierf eveneens en jaren eerder aan een overdosis slaaptabletten. Dat was in Cannes en absoluut gepland. Een jaar eerder had je al een poging ondernomen. Je bent begraven in de Cimetière du Grand Jas te Cannes. Zonder de aanwezigheid van je vader. Over dat jaarlijkse filmfestival gesproken, 'Mephisto' is in 1981 verfilmd door István Szabó, met in de hoofdrol Klaus Maria Brandauer. En in 2000 verscheen de film 'Escape to Life: The Erika and Klaus Mann Story' van Wieland Speck en Andrea Weiss.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 september 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

-1.0 met 3 stemmen 132



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)