Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tenslotte dolgelukkig in een impenetrabel bastion

(voor Juliëtte Wytsman (1866 - 1925))

Je bent geboren als Juliëtte Trullemans op 14 juli 1866 in Brussel. Je ouders waren Emanuel Trullemans en Julie Tetelain. Als jong meisje begon je met het schilderen van poëtische, schoolse bloemstukjes. Dit deed je later ook in de École professionelle Bischoffsheim in Brussel, waar Henri Hendrickx jouw tekenleraar was en waar meisjes, die niet aan de Academie mochten studeren, terecht konden. Er werd in tekenen, broderie, keramiek, batik en dergelijke les gegeven. Ketty Gilsoul-Hoppe was ook bij Hendrickx in de leer en zij trouwde met de impressionistische schilder Victor Gilsoul.

Je volgde verder schilderlessen bij de in Gent geboren schilder Jean Capeinick, net als Rodolphe Wytsman, die je voor het eerst in Jean's atelier ontmoette, en Théo Van Rysselberghe. Door Jean werd je kunst professioneel. Jean schilderde stillevens en realistische schilderijen met bloemen, fruit, groenten en tropische planten. Jouw eerste werken waren geheel in zijn stijl. Je schilderde ook een vervuilde, onopgesmukte, bruinrode bloempot met een simpele geranium erin. Je debuteerde in de Salon van 1883 in Gent. Je ontmoette Rodolphe geregeld in het zomerse schildersparadijs Knokke.

Op 16 februari 1886 ben je met Rodolphe Paul Marie Wytsman (Dendermonde, 1860 - 1927, Linkebeek), net als jou een impressionist, getrouwd. Jullie woonden in de Onderwijsstraat 22, de Van Dyckstraat 14, de Neuchâtelstraat 17, de Prieelstraat 6 en 26, en de Keyenveldstraat 39 in Brussel. Je had een gelukkig huwelijk en jullie schilderden beiden vol passie zonnige landschappen en tableaus met planten en struiken. Met de opbrengst van jullie schilderijen maakten jullie vele reizen in Europa.

Je in 1870 overleden schoonvader Klemens was notaris/geschiedkundige/toondichter en bevriend met Victor Hugo. Je had een buitenhuis in Terhulpen. Jullie waren bevriend met de schrijver Camille Lemonnier, de beeldhouwer Charles Van der Stappen en de schilder Emile Claus, de belangrijkste, Belgische impressionist. In 1892 verkregen jullie het landgoed 'Les Tournesols' in Linkebeek, met een grote bloementuin in een nog volop ongerept landschap. Dit park en de omgeving werd onderwerp van jullie kunstwerken. Je schilderde o.a. bloesems, rozelaars, seringen, klaprozen, zwaardlelies, vingerhoedskruid, spirea, leverkruid en kaasjeskruid. Je deed ook aan boekbinden in de art-nouveau stijl. In 1888 en 1893 hadden jullie dubbelexposities in de Brusselse 'Cercle Artistique'. In 1911 was je present op de openingsexpositie van de Galerie Lyceum in Brussel.

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog gingen jullie naar Rotterdam, waar jullie een expositie organiseerden, ten voordele van Belgische schilders. Jullie schilderden landschappen nabij Overschie, Bergplaats, Oosterwijk, Plasmolen, Kralingen, Delfshaven en Mook. In 1916 sprak Rodolphe de lijkrede bij de begrafenis van Rik Wouters, die 33 werd. Na de oorlog keerden jullie naar het diepbeminde Linkebeek terug, waar jullie in stilte aan jullie kunstvisies vast hielden, de oprukkende, moderne kunst buiten sloten. Op 8 maart 1925 ben je in de Keyenveldstraat 39 in Elsene overleden. Je werd 58 jaar en Rodolphe overleed twee jaar later, 67 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 september 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.3 met 3 stemmen 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)