Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Werkte je met Elisabeth d'Hautpoul samen?

(voor Antoine Bigou (1719 - 1794))

Jouw zus heet Gabrielle. Je was een voorganger van de priester Bérenger Saunière, die in Rennes-le-CHâteau een waardevolle schat heeft gevonden, waar nog steeds over gespeculeerd wordt. De meningen over de waarheid van deze geheime vondst lopen nog steeds uiteen. Omdat de wetenden en de makers van het geheim bleven zwijgen, is het nog steeds een groot mysterie, waarvan jij een groot deel bent. Jij begon jouw priesterlijke loopbaan in de Pays-de-Sault regio, net als Saunière later deed. Je begon in het dorpje Le Clat, wat nabij Niort-de-Sault ligt, de geboorteplaats van Marie de Blanchefort of Marie de Nègre d'Ables.

Jouw oom Abbé Jean Bigou (1702 - 1776) was de priester van Rennes-le-Château. Jean was ook de priester/biechtvader van de familie d'Hautpoul de Blanchefort, die in het kasteel woonden. Hij was meer dan alleen de priester van markies François d'Hautpoul (1689 - 1753), want hij begeleidde hem ook op zijn reizen en hij was zijn raadsman, procureur en beheerder. François was de echtgenoot van Marie de Blanchefort. Ze zijn in 1732 getrouwd. Zijn voorouders deden mee aan de kruistochten en die hebben wellicht een geheim (documenten) uit het Heilige Land meegenomen.

In 936 is er al ene Bernard-Raymond d'Hautpoul, die heeft meegewerkt aan de stichting van de abdij van Saint-Pons de Thomières. François en Marie kregen drie dochters en één zoon. In 1735 is Marie Anne Elisabeth (Lisabeth) geboren. Op 8 oktober 1737 is Joseph geboren, die op 8 maart 1739 is overleden. In 1739 is Marie Anne (Marianne) Gabrielle geboren. Zij trouwde in 1767 met Paul François Vincent markies de Fleury, met wie zij vier zonen en twee dochters kreeg. En dan is er nog de Marie, die met haar neef Joseph-Marie d'Hautpoul Félines trouwde.

Op 9 november 1774 werd jij de assistent-priester van jouw oom Jean. Jean overleed op 30 september 1776 en jij nam zijn taken over. Je erfde een huis en wat land. Je woonde in de pastorie. Je werd dus ook de biechtvader van de familie d'Hautpoul de Blanchefort. Je was bij het overlijden van Joseph d'Hautpoul de Rennes en in 1753 bij het overlijden van François d'Hautpoul de Blanchefort. Dat staat in de parochieregisters. Op 17 januari 1781 overleed Marie de Blanchefort. Ze werd 67 jaar en ze is in een tombe in de dorpskerk begraven. Die dorpskerk was oorspronkelijk de privé-kapel van het kasteel van deze eeuwenoude, adellijke familie. Het kasteel staat er nog, grotendeels als ruïne.

Marie heeft jou op haar sterfbed waarschijnlijk haar grote familiegeheim verteld, omdat zij het laatste lid van de familie d'Hautpoul was, wat niet helemaal klopt. Zij heeft jou waarschijnlijk de vier perkamenten met de genealogie van de koningen gegeven, die jij zorgvuldig verstopte en die door Bérenger Saunière zijn terug gevonden. Jij maakte de mysterieuze, horizontale en verticale grafstenen met de geheime code, die naar de verborgen perkamenten leidden, waar baanbrekende, spirituele aanwijzingen op staan, o.a. over het moederschap van Maria Magdalena. Deze perkamenten leverden Saunière veel geld op, maar dat kan ook door het vinden van materiële schatten gebeurd zijn of door beide opties. Jij bent in ieder geval de bron van de in raadselen gehulde schatkaart. Jij en wat Marie jou vertelde.

Marie heeft jou het hele familie-archief nagelaten. En wellicht ook gouden munten en Visigotische sieraden en een poeder, waar je goud mee kunt maken. Vanwege de revolutionairen en de religieuze veranderingen verborg jij de schatten extra moeilijk. Je nam daar ruimschoots de tijd voor. In 1789 of 1791 bracht je een zware deksteen naar het kerkhof in Rennes-le-Château. Daarmee maakte je samen met een rechtop staande grafsteen een nepgraf voor Marie. De deksteen vond je ergens tussen Serres en Arques, nabij de plek, waar Nicolas Poussin zijn 'Les Bergers d'Arcadie' geschilderd heeft, met de tekst 'et in arcadia ego' erop.

Jij gebruikte dit nepgraf om een geheime boodschap mee over te brengen. Op de deksteen staat 'et in arcadia ego' (ook ik ben in Arcadië) en 'reddis regis cellis arcis' (Koninklijk Reddis (Rennes-le-Château), de voorraadkamers van het fort) en 'Prae-cum' (afkomstig van de Tempeliers). Je had een perkament in een houten baluster verstopt, die de preekstoel ondersteunde. Deze zuil markeerde ook het graf met de oude schatten. Ruim een eeuw later vond Saunière het perkament. Voordat je uit Rennes-le-Château vertrok/vluchtte, schreef je in het parochie-register: 'Jesus de Gallilée n'est point ici' (Jezus van Galilea is niet hier). Je overleed op 21 maart 1794 in Collioure. Een Franse onderzoeker ontdekte jouw overlijdensakte in het register van de oude kerk in Coullioure. Je werd 75 jaar en je bent in Collioure begraven.

Toch is er een geheel andere optie mogelijk. Marie de Blanchefort's dochter Elisabeth was de ware, laatste erfgenaam van de belangrijkste tak van de d'Hautpoul familie. Na Marie's overlijden was zij de enige eigenaar van het familiekasteel. Zij is in het kasteel geboren en zij was ongetrouwd. Zij kan heel goed de glazen ampul met het poeder om goud mee te maken en het rolletje papier in de top van de pilaar hebben verstopt en elders zoiets als een schat van de Katharen of de Tempeliers. Ik weet het, het is allemaal om duizelig van te worden, maar vergeet niet, dat de dorpskerk destijds nog steeds als een privé-kapel van het kasteel werd ervaren, zeker door de edelvrouw Elisabeth, die er ruim baan had. Bovendien voelde Elisabeth zich qua status boven jou verheven. Elisabeth overleed op 10 mei 1820. Volgens Julia Millesima is het veel aannemelijker om te geloven dat Marie het familiegeheim aan haar eigen dochter heeft doorgegeven. Dat lijkt mij dus ook. Maar waarom heb jij dan al die moeite met dat nepgraf gedaan? Hebben jullie het soms samen gedaan?

Schrijver: Joanan Goddess Namaste, 9 april 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 200



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Karel Jong
Datum:
9 april 2019
Joanan is goed in deze beschrijvingen. Hij biedt ons kennis en feiten over bekende en minder bekende personen. Dat gebruik van je en jij hoeft voor mij niet zo. Maar dat is, als ik mij goed herinner, een gekozen stijlfiguur van Joanan. Waarom heeft Joanan eigenlijk zijn achternaam op deze site veranderd? Hij heeft het vast ergens uitgelegd, maar dat is mij dan helaas ontgaan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)