Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Huub Beurskens: Levitatie

Levitatie
(Cesare Pavese indachtig)

De man, alleen, stond waar boven de Zee der Koude zonder bries of meeuw het merg tot sterren tintelde. Een licht bepoederde kom was deze zee die vorm gaf aan een uiterste heerlijkheid van stilte. De man, alleen, stond bijna zwevend in de afdruk van zijn zolen, vervuld door het verlangen naar de opkomst van zijn geliefde planeet, de kostbaar blauwe marbel met zacht wuivende sluiers van eeuwen weer. In plaats ervan schoof de maan zelf doods in het bestel. Wit stof bleek slijksneeuw. De lucht stak vol bladerloze bomen. En het Meer der Dromen was zwart water, zout en zuur en onbevroren, om als de Po Turijn, als de Rijn Bazel door te stromen. De man, alleen, kon de waterzuiveringen horen: de Lethe vertakte zich er ruisend naar de cities, naar kantoren, dorpen, afgelegen hoven, door buizen koper waarin ijsvogels hun vertwijfelingen floten. De mannen, alleen, tuiten hun lippen aan de kranen. Dan groeien hen uit barbituraten onsnoeibaar vleugels en zij stijgen, dwars door het beduimelde raam, en gaan het zelfs voor astronauten onhaalbare huwelijk aan.


Hubertus Peter Willem (Huub) Beurskens is geboren in 1950 te Tegelen.
Hij is dichter, schrijver en kunstschilder.
Hij ging naar het Thomascollege (HBS-A) te Venlo en daarna naar de Kunstacademie te Tilburg van 1969 tot 1975.
Daarna ging hij wonen en werken in Amsterdam; zo werkte hij als leraar tekenen en kunstgeschiedenis.

Hij debuteerde in 1975 met zijn dichtbundel 'Blindkap', verschenen in België.
Twee jaar later verscheen de bundel 'Cirkelgang' bij zijn vaste uitgeverij Meulenhoff.
Hij was redacteur van De Gids en Het Moment.
Van 1980 tot 1985 was hij poëziecriticus bij De Groene Amsterdammer.
Hij was jurylid van diverse, literaire prijzen, bijvoorbeeld de Multatuliprijs.

Hij schreef meer en meer openlijk over zichzelf en ook tegen de milieuvervuiling.
Zijn liefde voor de schilderkunst komt sterk aan bod binnen zijn poëtische leven.
Hij gebruikt graag en raak neologismen.
Hij is een dubbeltalent en zijn werk is dan ook erg kleurrijk en perfectionistisch punctueel. Daar word ik wel een beetje eng van, maar goed, ieder zijn meug.
In 2001 schreef hij samen met Wiel Kusters 'Woongenot & Reisplezier', in 2006 'In duizend armen', weer met Wiel Kusters.
Hij schreef rond de twintig prozawerken en vijf essaybundels.
Hij vertaalde werk van Georg Trakl, Nelly Sachs, Gottfried Benn, Anne Duden en W.H. Auden.
Zijn poëzie werd minstens in acht talen vertaald en momenteel is de Amerikaanse vertaalster Marjolein de Jager bezig met het vertalen van zijn gedichten of ze is er inmiddels al klaar mee.
Hij ontving de Herman Gorterprijs voor 'Hollandse wei', de VSB Poëzieprijs, de Jan Campertprijs, de Gouden Uil, de Guido Gezelle-prijs en de Halewijnprijs.

In 2008 verscheen zijn dichtbundel 'Eigenlijk heb je alles al' en in 2010 kwam 'Mathieu - of een figuur om voor altijd te verdwijnen' op de markt, een langgerekt gedicht.
Beurskens, beur ons op met nieuw verbluffend werk!

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.7 met 3 stemmen 142



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)