start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (107)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (12)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (21)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (14)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1192)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (41)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (35)
literatuur (500)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (23)
moraal (19)
muziek (414)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (59)
rampen (8)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (83)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (20)
vrouwen (11)
welzijn (15)
wereld (26)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3444):

Peter Paul Rubens in Boijmans Van Beuningen

Op de begaande grond van het Museum Boijmans Van Beuningen was voornamelijk moderne kunst te bewonderen, nou ja, bewonderen voor hen die van dat soort boerenbedrog houden. Mij kan die prullaria in ieder geval niet boeien. Sommige mensen schijnen er diepere betekenislagen in te zien, maar volgens mij veinzen ze dat uit interessantdoenerij. Er stond ook een zaal vol met meubels en rariteiten uit de jaren 50-60, wat je bij de gemiddelde kringloopwinkel ook tegen komt. Voorts was er een zaal vol met diverse, vreemdsoortige lampen, waar ik binnen een minuut uitgekeken was. En ik zag een klokkenstel van Emile Gallé, echt foeilelijk. Een groep kinderen moest lachen om de damesbillen van een beeld van Auguste Rodin. Zij gingen een trap naar de eerste verdieping op. Even later ik ook.

En gelukkig maar, want daar was het echte werk, d.w.z. de oudere schilderwerken. Er was een groot schilderij uit 1654 van Bartholomeus van der Helst, waarop hij op superbe wijze de zilverwitte, satijnen jurk van Maria de Kaersgieter heeft geschilderd. Maria was de vrouw van de Amsterdamse lakenkoopman Abraham del Court. Samuel van Hoogstraten hangt er met een schoon zelfportret uit 1644. Hij was een leerling van Rembrandt. Op het schilderij leest hij een boek bij een schedel en een uitgedoofde kaars. De eerste Rubens die ik bewonderde was 'De drie kruisen' uit ongeveer 1620. Een droevige Golgotha-scene. Ik zag 'De eendracht van het land' van Rembrandt. Er staat 'Soli Deo gloria' op en handen geven elkaar de hand. Verder ligt er een geketende leeuw zonder manen.

De tweede Rubens, die ik zag, was 'Portret van een Karmeliet', die heel gaaf geschilderd is. Rubens woonde tegenover een Karmelietenklooster. Ik zakte er door een bank en de bewaker zei 'De veren zijn een beetje...'. Op 'Soo gewonne, soo verteert' van Jan Steen zag ik hoe iemand zijn geld aan drank en spijs spendeert. Op 'De spinster' van Gerard ter Borch kijkt het hondje op de schoot van de spinster 'ons' aan. 'De heilige Franciscus' van Bernardo Strozzi is wild geschilderd. Bernardo was een uitgetreden Franciscaan. Bij Mark Rothko's 'Grey, Orange on Maroon No. 8' heb ik even stil gezeten. Oranje als verlangen naar zoveel meer leven, zwart als alsmaar sterker opdoemende doemkleur. Rothko heeft die tweestrijd vroegtijdig afgebroken.

De schilder Francis Bacon (1909 - 1992) hangt er met 'Man in blue 1', een uiterst somber beeld over de ultieme eenzaamheid. Hij was geïnspireerd door een eenzame drinker aan de bar in het Imperial Hotel in Henley-on-Thames, waar hij een tijd verbleef. Willem de Kooning hangt er met 'The Cliff of the Palisade...' uit 1963. Gemaakt voor Leo Cohan. Er staat 'To my dearest friend! remember dear Leo! I love you!'. 'Les bouteilles' van Nicolas de Staël is vreselijk lelijk gemaakt en hangt er waarschijnlijk alleen vanwege zijn naamsbekendheid. Het schilderij 'Hand boven torso' van Co Westerik vind ik wonderschoon in het uitdrukken van de ontoereikendheid van de liefde tussen vrouw en man. De stijve tepels en de navel lijken te vragen om een zachte aanraking van de hand, die er boven zweeft. Co was getrouwd met de schilderes Hens de Jong en de galeriehoudster Fenna de Vries. Co overleed op 10 september 2017.

'Maria met Kind' van Gerard David, geboren te Oudewater, uit ongeveer 1520 toont als blikvanger een flink ontblote rechterborst, een onweerstaanbare oogappel. Ik kan me zo voorstellen, dat hij een onbereikbare deerne heeft ingevoegd. 'Portret van een jonge scholier' van Jan van Scorel bevat twee prachtige zinnen: 'Rijk is, wie niets begeert; arm de vrek' en 'God geeft alles en heeft er niets minder om', wat in het Latijn op het papier van de scholier geschreven staat. 'De metamorfose van Hermaphroditus en Salmacis' van Jan Gossaert is verbluffend mooi en wijs. De afgewezen Salmacis versmelt met Hermaphroditus. 'Couple' uit 1970 van Pablo Picasso is lelijk zwart en slordig grof geschilderd. Met blote borsten op een presenteerblad. Maar door het zwart onaantrekkkelijk gemaakt. Nee, geef mij dan 'Liggend vrouwelijk naakt' en 'Aardbeien in een aardewerk schoteltje' van Henry Fantin-Latour maar. Een aardbeienvrouw, hoe smaakvol!...

En daarna kwam ik in de grote ruimte met een zeer gedegen eerbetoon aan Rubens. Het leek wel op een tempel en een kathedraal. Ik bekeek eerst zijn altaarstukken, met o.a. 'De triomf van de eucharistie', 'De marteling van de heilige Ursula' en 'De wonderen van de heilige Franciscus van Paola'. Die Franciscus kon zweven en zieken genezen. Er hingen enkele kolossale schilderwerken van Rubens, o.a. 'De ontmaskering van Achilles te midden van de dochters van Lycomedes'. Achilles had zich verstopt in meisjeskleren om niet naar Troje te hoeven. Er hingen meerdere schilderijen over het leven van Achilles. Een ander groot schilderij is 'Drie nimfen met de hoorn des overvloeds'. Ik begrijp eruit dat Rubens een grote vrouwengek was en zijn enorme libido grotendeels met de kwast afreageerde.

Hoe vervoer je trouwens die bakbeesten van Rubens? Die passen niet eens in een uit de kluiten gewassen vrachtwagen. Per helicopter soms? Er was 'De verwelkoming van Psyche op de Olympus'. Rubens schilderde in opdracht voor de koningin Maria de' Medici. 'De zedige matigheid overwint onbeschaamdheid' begroette ik met een verwrongen glimlach. Enkele kleine schilderingen lagen fel verlicht achter glas. Mij trof 'Vertumnus en Pomona' uit ongeveer 1636. Vertumnus, de god van de herfst, vermomde zich als een oude vrouw om nabij de felbegeerde Pomona, de godin van de tuinen, te komen. Dan maakt Vertumnus zijn vermomming ongedaan en omarmt hij haar hartstochtelijk.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27-09-2018



Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 43 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)