Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De gezondheidsfreak met kunstig gerangschikte boodschappen

(voor Giuseppe Arcimboldo (1527 - 1593))

Jij bent geboren in 1527 in Milaan en jouw vader was de kunstenaar/schilder Biagio Arcimboldo, die voor de Veneranda Fabbrica del Duomo in Milaan werkte. Op jouw 21-ste werd jij ontwerper voor glas-in-lood-ramen en fresco's in kathedralen. In 1549 maakte jij o.a. ontwerpen voor glas-in-loodramen van de verhalen van Sint Catharina van Alexandrië in de Dom (Duomo) van Milaan. Op 24 december 1549 stond jouw naam voor het eerst in de jaarboeken van de kerkfabriek (Veneranda Fabbrica) van de Dom van Milaan. Jij kreeg toen de maestro-titel. Naast muurschilderingen en glas-in-loodramen ontwierp jij ook een altaar voor de Dom van Milaan. In 1556 werkte jij samen met Giuseppe Meda aan fresco's voor een dwarsbeuk in de kathedraal van Monza. In 1558 ontwierp jij een groot wandtapijt van het Overlijden van de 'Maagd' Maria in de kathedraal van Como, wat er nog steeds hangt. Jij ontwierp ook een wandtapijt voor de Dom van Monza.

In 1562 werd jij hofportrettist van keizer Ferdinand I van het Habsburgse hof in Wenen. Later was jij hofportrettist van keizer Maximiliaan II en zijn zoon Rudolf II aan het hof in Praag. Jij was ook de hofdecorateur en hofontwerper van bizarre kostuums. De keurvorst van Saksen Augustus liet jou een kopie van jouw 'De Vier Seizoenen' maken. Jij werd vooral bewonderd voor jouw komische portretten van groenten, planten, fruit, zeedieren, boeken, boomwortels, takken, bladeren en schrijfgerei. Jij organiseerde ook grote festiviteiten en toernooien. De samengestelde objecten in elk portret waren gerelateerd door karakteruitbeelding. De portretten zijn decoratieve stillevens, die de nauwe verbondenheid tussen de mens en de natuur aantonen. Sommige geleerden/boze bollebozen uit de boekenwereld vonden dat jij hun geleerdheid op de hak nam, maar in feite bekritiseerde jij het wangedrag van de rijkaards en liet jij een tijdsbeeld zien. Jij maakte ook omkeerbare schilderijen, zoals 'Scherts', een schaal met groente, die omgekeerd de kop van een tuinman vertoont. En zoals 'De Schotel', met wildgebraad en gevogelte, die omgekeerd een boos mannenhoofd toont. Een omgekeerde fruitmand is een mensachtige kop. 'De Kok' van rond 1570 bestaat uit potten, pannen en een spies met geroosterd vlees, die omkeerbaar een antropomorfe kop voorstelt.

In 1563 had jij 'Vier Seizoenen' voor keizer Maximiliaan II gemaakt en in 1566 maakte jij de serie 'Vier Elementen' als vier portretten voor hem. Zo is de lucht samengesteld uit allerlei vogels, met een pauw en adelaar, die naar het wapenschild van de Habsburgers verwijzen. 'De Bibliothecaris' uit 1566 is kritisch op de rijkaards, die boeken verzamelen om ze te bezitten en niet om te lezen. Jij maakte hoogstwaarschijnlijk rond 1563 ook vier portretten van de Habsburgse aartshertoginnen Helena of Barbara, Magdalena en Johanna van Oostenrijk, drie dochters van Ferdinand I, en Anna van Oostenrijk, de oudste dochter van Maximiliaan II. Maximiliaan II was bezeten van de natuurlijke wereld, wat jouw manier van schilderen gestimuleerd heeft. Jij kocht veel schilderijen voor Maximiliaan en Rudolf, voor in hun Wunderkammern, rariteitenkabinet.

Na jouw dienstbaarheid aan het Praagse Hof ging jij met pensioen en maakte jij in 1591 'Vertumnus', een portret van keizer Rudolf II, met vruchten, groenten en bloemen. Het bevindt zich momenteel in Kasteel Skokloster op een schiereiland in het Mälarmeer tussen Stockholm en Uppsala. Dit kasteel is in 1676 afgebouwd door de staatsman/militair bevelhebber/graaf Carl Gustaf Wrangel, die goed bevriend met koning Karel X Gustaaf van Zweden was. Hij was getrouwd met de Duitse edelvrouw Anna Margareta von Haugwitz, met wie hij 11 kinderen kreeg, waarvan 6 zeer jong overleden. De Zwitserse schilder/graveur Matthäus Merian de Jonge heeft de knappe, liefdevolle Anna in 1648 geportretteerd. Ze is duidelijk zwanger en ze had mooie, bruine krullen. Mogelijk had ze een lammetje als huisdier of Matthäus heeft dat erbij verzonnen. In 1662 portretteerde hij Carl Gustaf. De Vlaamse schilder Anselm van Hulle uit Gent portretteerde Anna ook. Ze lijkt opnieuw zwanger, want haar showjurk is net een tipi. Anselm was de hofschilder van stadhouder Frederik Hendrik, prins van Oranje. In het Koninklijk Paleis op de Dam zijn enkele ruiterportretten van de Nederlandse stadhouders te zien, die Anselm schilderde.

De schijnbare banaliteit van jouw maniëristische, fantastische portretkunst werd een onderwerp van geleerde discussie. Sommigen dachten dat jij gek was, maar jij was juist heel erg intelligent en symbolistisch kunstzinnig. Bovendien was jij een voorloper van het surrealisme. en was Salvador Dali dol op jouw werk. 'De Wijnkeldermeester' bestaat uit wijnkruiken, tappen en bekers. Jij maakte ook landschappen in de vorm van mensenhoofden en jagers met gezichten van wild. Zo zou je nu een mooi, fel-kritisch portret van de ongestoord en lafhartig jagende koning Willem-Alexander kunnen maken. Met borden erin, die de 'afgekochte' afsluitingsperiode (indien hij daar in de toekomst stijfkoppig 4,7 miljoen subsidie voor laat varen) van 'zijn' door nog maar weinigen geaccepteerde, overgeërfde jachtterrein aangeven. Het speeltje van de moorddadige, decadente kleuter Willem met zijn verpeste genen. En met een wild zwijn, die hém aan het spit draait. En met oranje bloedspatten op zijn dikke met Argentijnse kogelbiefstukken en peperdure, exclusieve vleesgerechten van o.a. pronkzuchtige staatsbanketten gevulde welvaartspens. Zit hij soms met zijn roofbuit op een extra hete nacht met zijn barbiepopachtige troeteldiertje te azen? Wat gebeurt er met de door hem louter voor de lol/kick doodgeschoten dieren? Laat hij die trots aan de breeduit meesmuilende hysterica Maxima zien of geeft hij die direct aan zijn kok? Jaagt hij echt alleen of doet hij dat met een paar van zijn elitaire vrindjes? Dit jaar mag hij 'zijn' jachtterrein nog zo'n drie maanden sluiten voor publiek, maar doet hij dat in 2022 en daarna weer, dan krijgt hij geen 4,7 miljoen euro subsidie meer. Dat mag hij dan lekker zelf gaan ophoesten, die verwende, verklede slingeraap. Genoeg over die rare kwast met zijn debiele tradities.

Tot 1587 was jij de hofschilder in Praag en Wenen. In 1591 maakte jij waarschijnlijk jouw laatste kunstwerk 'Flora', wat uit lentebloemen bestaat. Rosso Fiorentino en Tobias Stimmer maakten tekeningen, waarbij zij dezelfde techniek als die van jou gebruikten, zoals figuren van kubusjes of spijkers. Het kubisme bestond dus ook al veel langer. Verder presenteerde men geregeld feestmaaltijden in de vorm van gezichten en figuren. Als ingenieur maakte jij plannen van diverse waterbouwwerken. Jij verzon ook een geheimschrift en een kleurenclavecimbel. Wanneer je op een toets drukte, schoof er een stuk gekleurd glas voor een lichtbron, met schitterende effecten. In 1591 kreeg jij de adellijke titel Palsgraaf/Hofpfalzgraf en eerder kreeg jij al een wapenschild. Ongeveer in 1590 maakte jij jouw zelfportret 'Vier Seizoenen in Één Hoofd'. Jij overleed op 11 juli 1593 in Milaan door urineretentie en nierstenen. Jij werd 66 jaar. Jij bent in de familiecrypte in de kathedraal van Milaan begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
27 november 2021


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 54



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)