Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bernard Dewulf: Litanie van Marthe Bonnard

Litanie van Marthe Bonnard

Ik lig in water, blauwgroen water niet
zomaar te baden. In water ben ik
omdat ik daar besta. Zie mijn meisjesheupen
bloeien onder water. En zie mij uit het water,
daar weeg ik als vrouw.
Uit het water wieg ik niet van mij vandaan.
Ik drijf mij van mij weg - een bleke maan
uit de gravitatie van het lichaam.
Ik lig in water, blauwgroen water. Denk niet,
denk niet dat ik maar wat lig te baden.
Ik zal in water blijven tot het water
in mij binnengaat. Tot het mij is. En ik haar.
Tot ik denk als water.


Bernard Dewulf is geboren in 1960 te Brussel.
Hij is naast dichter ook columnist, journalist, essayist, prozaïst, journalist en kunstkenner. Hij studeerde Germaanse filologie.
Hij publiceerde in diverse tijdschriften en in 1987 debuteerde hij in 'Twist met ons', zijn aandeel was negen gedichten. Hij behoort dus ook bij de postmodernisten.
In 1988 trad hij op tijdens de Nacht van de Poëzie. Pas in 1995 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Waar de egel gaat', hij ontving er de Vlaamse Debuutprijs voor. In datzelfde jaar verscheen de notitiesbundel 'Loerhoek'.
Hij vertaalde het theaterstuk 'Alcestis' (bron: Ted Hughes).
Bernard was columnist voor het dagblad De Morgen, met Hugo Camps verschenen ze om en om dagelijks op de voorpagina.
Ook organiseerde hij jarenlang de cultuur- en boekenbijlage Café des Arts. Hij werd in 2009 ontslagen.
Hij is medewerker van NRC Handelsblad.
Van 1998 tot 2001 was hij met Frank Albers hoofdredacteur van het Nieuw Wereldtijdschrift.
In 2001 verscheen de essaybundel 'Bijlichtingen: kijken naar schilders'.
Hij schrijft o.a. over Bonnard, De Cordier, Spilliaert, Mellery, Degas, Wouters en Dumas.
In 2002 verscheen 'De wijnjaren', over Thierry De Cordier.
In 2006 verscheen zijn alom geprezen dichtbundel 'Blauwziek', uitgeverij Atlas.
Hij ontving de Publieksprijs beste dichtbundel van 2006. Op de cover van de bundel staat het schilderij 'Het grote blauw naakt' van Pierre Bonnard (1867-1947). Pierre maakte maar liefst 350 naaktportretten van zijn vrouw Marthe. Bernard wijdt zijn poëzie aan hen.
In 2007 verscheen 'Naderingen. Kijken en zoeken naar schilders'. Ook werd hij winnaar van de eerste Saint Amourprijs voor Goede Seks (Behoud De Begeerte-actie). De prijs is een romantisch weekend met je geliefde in het dorp Saint Amour. Hij won dit met een erotisch geladen belevenis bij een supermarktkassa, vooral over een streepje zwarte kant boven een strakke jeans.
In 2008 verscheen het essay 'De wijdere blik' en hij ontving de Dirk Martensprijs.
In 2009 verscheen zijn novelle 'Kleine dagen', waarvoor hij in 2010 de Libris Literatuur Prijs ontving en in 2011 ook nog eens de Inktaap.

Bernard is getrouwd en en heeft met zijn vrouw twee kinderen, een meisje en een jongen, in 'Kleine dagen' beschrijft hij hun kindertijd.
In 2009 verscheen ook 'Zeedrift', een prozawerk.
In 2010 werd hij dramaturg bij het NT Gent.
Ik kijk uit naar zijn derde bundel, al zal het niet makkelijk zijn om 'Blauwziek' te evenaren.

'Liepen wij naar bewegingen gelijk, wij liepen uiteen. Vielen wij, dachten wij, samen, wij vielen niet weg. Lagen wij dagelijks tegen elkaar, wij wreven afgelegen. Zo hebben wij bestaan, altijd in het naderen ving iets te zingen en zingend te ontbreken aan'

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

5.0 met 1 stemmen 237



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)