Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Toon Tellegen: Er lopen heiligen...

Er lopen heiligen op straat.
Ze zijn te herkennen aan hun onopvallendheid,
aan hun onzichtbare mantels van een oneindige kostbaarheid
die losjes om hen heen wapperen,
aan hun verdriet.

Als we ze tegenkomen lopen we ze voorbij.
Maar we horen iets ruisen.
Als we omkijken zien we dat ze zich losmaken van de andere
mensen,
hun pas versnellen, zijstraten inslaan.
Overal staan mensen stil en kijken om.

We moeten nu zelf een zijstraat inslaan,
maar we durven niet -

zo raken we steeds verder van huis,
we zullen spoedig verdwalen -

zo zullen we elkaar ontmoeten, in de regen,
in de nacht.

Antonius Otto Hermannus (Toon) Tellegen is geboren in 1941 te Brielle. Zijn vader was daar huisarts en ze woonden in een groot huis aan een haven. Hij heeft twee oudere broers en een jonger zusje. Hij ging naar de Lagere School, waar een juf de basis vormde voor 'Juffrouw Kachel'.
Hij zat één jaar op de HBS in Brielle en daarna woonde hij in Voorburg.
Op zijn veertiende las hij 'Karakter' van Bordewijk en 'Cryptogamen' van Achterberg.
Toen hij vijftien was, schreef hij zijn eerste gedicht over een vierkante bal.
Hij zat op het gymnasium van het Huygens Lyceum in Voorburg en zijn leraar Nederlands Korpershoek las dingen voor, wat in de werkelijkheid niet kon. Dat wenste hij ook te doen.
Na het gymnasium ging hij één jaar medicijnen studeren aan de universiteit van Virginia.
Daarna studeerde hij medicijnen aan de universiteit van Utrecht en hij behaalde zijn artsexamen in Rotterdam, gespecialiseerd in de verloskunde en de chirurgie.
Van 1970 tot 1973 verbleef hij in Kilgoris te Kenia, een Massai-gebied. Eenmaal terug werd hij huisarts in Amsterdam. Hij trouwde met Molly Voûte en ze kregen twee kinderen.

Hij debuteerde in 1977 in 'De Gids', later publiceerde hij in: Tirade, Optima, Hollands Maandblad en De Revisor. Ook schreef hij voor de kinderpagina van de NRC.

In 1980 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'De zin van een liguster' en in 1981 'De aanzet tot een web'.
Twee-en-twintig dichtbundels verder verscheen er in 2008 ''Hemels en vergeefs'.

In 1984 verscheen zijn eerste kinderboek 'Er gaat geen dag voorbij: negenenveertig verhalen over de eekhoorn en andere dieren'. De verhalen zijn vaak filosofisch doorspekt. Alle dieren zijn even groot en hun gedrag is identiek. De dieren feesten, praten, schrijven brieven en mijmeren. De verhalen over de mier en de eekhoorn zijn zeer populair, maar ook over de boktor, de olifant en andere bosdieren.
De dierenverhalen zijn spontaan ontstaan, doordat hij die verhalen aan zijn kinderen vertelde. Toen zij er te groot voor werden, ging hij ze opschrijven.

In 1999 verscheen zijn eerste dichtbundel voor jongeren 'Er ligt een appel op een schaal'.

Zijn opa schreef in 1929 'Herinneringen aan Rusland'.

Zijn broer Egbert is hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam.

In 2001 greep hij naast de Libris Literatuurprijs, die naar Thomas Lieske ging, maar hij won heel veel prijzen, zoals de Gouden Griffel, de Zilveren Griffel, de Woutertje Pieterse Prijs, de Jan Campertprijs, de Theo Thijssenprijs, de Gouden Uil, de Constantijn Huygensprijs en de Hendrik de Vries-prijs.

Zijn werk verscheen o.a. in Rusland, Finland, Zweden, Polen, China, Italië en Tsjechië.

Voor de actrice Ria Eimers schreef hij het toneelstuk 'Leven met een onbekende'.
In 2005 verscheen 'Wachten op wonderen', waarin tekeningen van zijn vrouw Molly geplaatst werden.
Toon heeft negen illustratoren, met Molly tien, o.a. Peter Vos, Harrie Geelen, Annemarie van Haeringen en Gerda Dendooven.
In 2009 verscheen het toneelstuk 'Twee oude vrouwtjes'. Wiel Kusters vergelijkt hem met Pierre Kemp en in 2011 was er in Enschede een speciaal Toon Tellegen Festival.

Zijn stem klinkt soms erg hard, bijna mechanisch, aards en humoristisch.

'Blauwe lakeien in gouden livreien droegen hem zingend weg, sloegen met karwatsen naar het verdriet en een vrouw huilde'

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 3 stemmen 435



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)