Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Van wauwelende student naar integere pedagoog

(voor Jesse Feras Klaver)

Je bent geboren op 1 mei 1986 in Roosendaal, waar je in een sociale huurwoning in de wijk Westrand opgroeide. Jouw vader is Marokkaans en je moeder is een Nederlandse van Indische afkomst. Je groeide op zonder je vader. Jouw opa van moederskant was van groot belang voor jouw opvoeding.

Van 1999 tot 2004 deed je het vmbo aan de Vrije School 'Michael College' in Prinsenbeek, nabij Breda. Tussen 2006 en 2009 zat je in het bestuur van de jongerenorganisatie van GroenLinks. Later werd je daar voorzitter van. Je steunde de vrijheidslievende koers van Femke Halsema, die het politieke strijdtoneel helaas heeft verlaten. Je studeerde Sociaal Werk aan de Avans Hogeschool in Den Bosch en met jouw master politicologie aan de Universiteit van Amsterdam ben je vroegtijdig gestopt.

In 2009 werd je voorzitter van de CNV-jongeren, waarbij je minder accent op het christelijke karakter wilde leggen. Op 1 december 2009 werd je lid van de Sociaal-Economische Raad. Femke stimuleerde jou om lid van de Tweede Kamer te worden. In 2010 werd je Kamerlid voor GL. Je strijdt vooral tegen de belastingontduiking van met name de multinationals.

Op 3 mei 2013 ben je getrouwd met Jolein van Swaal. Jolein is diezelfde dag bevallen van jullie zoon Maurits Johannes. Inmiddels hebben jullie ook een tweede zoon gekregen. Jolein komt uit Nispen en zij studeerde Engels aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze is Office Manager voor de Vereniging Overheidsmanagement. Je woont met je gezin in Den Haag en je rijdt graag met je racefiets door de duinen. Andere hobby's zijn: hardlopen, theater, films en koken.

Op 12 mei 2015 werd je fractievoorzitter van GroenLinks. Op 10 september 2015 verscheen jouw boek 'De mythe van het economisme' bij uitgeverij Bezige Bij. Je wilt het harteloze, asociale economisme doorbreken. Jij vindt rechtvaardigheid, duurzaamheid en compassie belangrijker dan economische groei. Volgens jou zouden de mensen minder vlees moeten eten. Maar dan zou er ook minder vlees geproduceerd moeten worden, want de supermarkten puilen ervan uit en je wil niet weten hoeveel er uiteindelijk wordt weggegooid. Je zegt: 'We weten van alles de prijs, maar van bijna niks de waarde!'.

Onlangs zat je je bij DWDD ernstig op te winden over die mallotige nonsense-discussie over Zwarte Piet, wat ik zonde van je talent vond. Daarmee stap je in de vele valkuilen voor de politici, die aan naäperij en politieke correctheid doen. Die hele zwartepietendiscussie is een opgeblazen niemandalletje. Dat de heetgebakende massa de identiteit ontleent aan herkenningspunten buiten henzelf is hun dommigheid, waar je beter niet in mee kunt gaan. begrijpen. Al die gefrustreerde antiklanken hebben gelukkig het tegendeel opgeleverd en de pieten bij de intocht in Maassluis zagen er wonderwel veel gevarieerder en kleurrijker uit.

De Haagse politiek lijdt aan een chronisch intellectueel failliet. De politici herhalen elkanders standpunten, zelfs over de diverse partijstandpunten heen. Het is een perpetuum mobile van lik mijn vestje, een continue herhaling van het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'. In de Trouw van 12 november 2016 zoek je naar datgene wat ons verbindt en noem je Donald Trump geen 'mafklapper' meer, wat terecht is, want hij is niet enkel populistisch, seksistisch en racistisch door enkele uitspraken. Het extreme radicalistische denken moet bij iedereen op de schop. We zullen andersdenkenden moeten leren vertrouwen en andersom. Je zegt terecht, dat er 'geen ruimte voor nuance of compromis' meer is.

Je hebt ergens nog het studentikoze aura van de idealistische nepmessias van GroenLinks, maar omwille van je leeftijd krijg je het respijt van het gedogende meegroeiproces. Ik schreef mijn facebookvriendin Liesbeth van Tongeren dat ik liever haar of een andere nieuwe Femke op jouw positie zie zitten, maar dat zal wel oudemannennostalgie zijn. De poster met 'Klaar voor de toekomst' en Femke heb ik hier nog liggen. Al die vastgeroeste meningen van de ontevreden mensen moeten worden losgeweekt en er zou wat meer aan echte spiritualiteit moeten worden gedaan, zodat bruggen slaan een optie wordt. Of zoals jij het zegt 'Het besef dat we pas in vrijheid kunnen leven als je de ander zijn vrijheid gunt.'

Tenslotte, je wilt van 3 november een nationale feestdag maken, ter ere van de herziening van onze democratische grondwet, die in 1579 via het Plakkaat van Verlatinghe naar buiten kwam, toen we volgens jou voor het eerst opkwamen voor onze unieke godsdienstvrijheid, vrijheid van geweten en meningsuiting. Volgens mij zegt zo'n papieren afspraak niets als het om de vrijheid van de menselijke ziel gaat en kun je met het begrip 'vrijheid' alle kanten op. Neem godsdienstvrijheid, het is maar de vraag of dat zoveel beter is, daar de godsdiensten voor wereldwijde oorlogen hebben gezorgd en nog steeds doen. Godsdiensten leiden vaak tot polarisatie en dualisme, plus het navrante feit dat de godsdienstige gevangenen vaak in miserabele omstandigheden worden mishandeld, gemarteld en geestelijk vermoord. Van mij mogen alle godsdiensten worden afgeschaft, in plaats van traditioneel te hameren op een verpulverde, oudbakken wet, die niet up-to-date en verre van progressief is.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 november 2016


Geplaatst in de categorie: politiek

4.2 met 6 stemmen 967



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
13 november 2016
Het teruggrijpen op een oud document van 1581 lijkt mij inderdaad ook de oplossing niet. Niemand voelt er wat bij. Het volkslied waarin we zingen dat we de koning, die we toen afgezet hebben, altijd geëerd hebben, verdient overigens een hoognodige update. Maar dat terzijde.

Het probleem van Klaver is, dat hij wel de juiste ideeën heeft, maar ze niet aan de man weet te brengen. Bovendien zit hij bij een partij die tot de links intellectuele elite behoort, en een taal spreekt die de meerderheid van de kiezers niet aanspreekt. Zijn boeken over empathie en economisme zijn geschreven voor nrc-, trouw- en volkskrant-lezers.

Maar de meeste kiezers lezen geen kranten meer of hooguit een lokale krant of de telegraaf. Want die laatste kranten spreken hun taal wel. Als hij die kiezers wil bereiken, zal hij een interview met die kranten moeten regelen en ook met commerciële zenders als rtl en sbs (zie jij het gebeuren?), en flink gebruik maken van de sociale media, vooral van twitter(!).

De tijden zijn veranderd. En de partijen die het niet snappen zijn de van oudsher progressieve partijen die conservatief blijven vasthouden aan oude stokpaardjes, vastgeroeste methoden en doorgeroeste retoriek.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)