Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Na de hooggespannen kunst vleselijke beloningen

(voor Gunnar Fredrik Berndtson (1854 - 1895))

Je bent geboren op 24 oktober 1854 in Helsinki. Jouw vader Fredrik Berndtson (1820 - 2 november 1881, Helsinki) was een bekende schrijver, dichter en journalist. Hij was ook meester in de filosofie en hoofddocent Esthetica en Hedendaagse Literatuur aan de Universiteit van Helsinki, hoofdredacteur van het Finse Algemene Tijdschrift en redacteur van het Helsingfors Morgonblad. Jouw moeder was Augusta Kristina de la Chapelle. Jouw zus was Hulda Augusta van Born (1857 - 1891) en jouw broer was de journalist/kunsthandelaar/uitgever Axel Edvard Berndtson (17 augustus 1858 - 13 november 1937), getrouwd met Marie-Louise Bratt. Axel was ook redacteur van het Hufvudstadsbladet, in 1864 opgericht door August Schauma.

In 1869 ging jij naar de Finse Academie voor Schone Kunsten en kreeg jij les van de genreschilder/kunstprofessor Adolf von Becker en de portretschilder Erik Johan Löfgren een leerling van Fredric Westin, die veel voor het koninklijke Huis Bernadotte schilderde, zoals een portret van kroonprinses Joséphine van Leuchtenberg. Löfgren kreeg in 1881 een beroerte en hij werd blind. Hij overleed op 10 december 1884 in Turku. Hij werd 59 jaar. Zijn bekendste werk is 'Eric XIV en Karin Mansdotter'. Van 1872 tot 1875 ging jij naar de tekenschool van de Finse Universiteit. Jij kreeg ook privé-lessen. In 1876 ging jij met een studiebeurs naar Parijs. Op de École Nationale supérieure des Beaux-Arts kreeg jij les van Jean-Léon Gérôme, die jou sterk beïnvloedde. In het Louvre zag jij de schilderijen van Jean-Louis-Ernest Meissonier, zolas 'La Partie de Piquet' uit 1861 en 'Fin d'une partie de cartes' uit 1870, wat jij zeer bewonderde. Jij besteedde veel aandacht aan het weergeven van kleding en stoffen, interieurs, landschappen en talloze portretten. In 1878 exposeerde jij het schilderij 'Kamermuziek' in de Parijse Salon.

In 1879 exposeerde jij het schilderij 'Kunstkenners in het Louvre', met beeldige jassen uit het rekwisietenmagazijn van Gérôme. Het is fotografisch echt geschilderd en bijzonder kolderiek. In 1879 portretteerde je ook de beeldhouwer Walter Runeberg. In 1880 portretteerde je de schilder/professor Eero Järnefeltin en de dichter/schrijver Zachris Topelius. Jouw 'Dag voor Aswoensdag' uit 1882 is een vrolijk keukentafereel met deftige drie/vier deftige dames en een deftige heer, die een pannekoek bakt. De details zijn bijzonder scherp. Jij bleef tot 1882 in Parijs. Jij was lid van de groep rondom Albert Edelfelt, die ook bij Gérôme studeerde. Van 1882 tot 1883 was jij in Caïro, als gast van Baron Alphonse Delort de Gléon, een mijnbouwingenieur. Jij schilderde daar portretten en jij maakte drie illustraties voor Le Monde Illustre. Je maakte er ook 'Almée, Egyptische danseres' uit 1883. Zij danst in het paleis van Alphonse Delort de Gléon voor Alphonse en Octave Borelli, die vanuit een luxe vensterbank naar haar turen. Nogal donker weggewerkt. Octave was jouw vriend. Hij was een advocaat/krantenuitgever, die van 1879 tot 1894 in Egypte gestationeerd was. In 1883 maakte je 'Vrouwelijk naaktmodel', met een naakte, zittende vrouw, die als een Barbiepop geschilderd is, veel te zoet.

In 1886 ben jij met de adellijke Hedvig Olga Beatrice Cronsted verloofd en getrouwd. In 1889 ontving jij de Staatsprijs voor de Portretschilderkunst. Van 1890 tot 1892 was jij leraar aan de Academie voor Schone Kunsten in Helsinki en gaf jij les aan o.a. de symbolistische, homoseksuele Knut Magnus Enckell (zie zijn 'Bacchant' uit 1897) en de expressionistische Ellen Thesleff. In 1889 maakte je een heel opmerkelijk en uitzonderlijk portret van de professor in de tandheelkunde Matti Äräpää. In 1890 maakte je een theetafeltafereel van de familie van Baron Magnus von Born. Je maakte ook een portret van keizerin Maria Feodorovna. Jij was jouw vrouw Hedvig vaak ontrouw met jouw jonge modellen en leerlingen. Dus wanneer ik naar jouw portretschilderijen kijk, dan kijk ik in de meeste gevallen of misschien wel steeds naar jouw minnaressen. Dat jij een goede smaak had, valt niet te ontkennen. Neem bijvoorbeeld de (portret)schilderijen 'Een dame in zwart met roze rozen', 'Jonge vrouw in Witte Jurk', 'Eva Aminoffin Muotokuva (1857 - 1933)', 'Zijn naam', 'De spiegel', 'De Idylle van de tuin', 'Vrouw met een Vogel bij het Kasteel van Maison Laffitte', 'Zomer', 'Elegante Dame in Roze', 'Portret van een vrouw (Mellin)' en 'Signe Mittag Leffler', geboren als Lindfors en de vrouw van de wiskundige Gösta Mittag-Leffler.

Ja, zelfs op jouw meesterwerk 'Het Lied van de Bruid', waarop op geniale wijze een Frans huwelijksfeest is afgebeeld, blijf ik maar denken dat de bruid een minnares van jou is geweest. Je lustte er immers wel pap van en daarin geef ik jou geen ongelijk, maar het is wel ontzettend sneu voor Hedvig geweest, tenzij zij jouw passionele escapades goedkeurde en toejuichte, omdat dat nu eenmaal inherent aan artistieke en adellijke leefsferen is.

Jij overleed op 9 april 1895 in Helsinki door een verworden kwaal, wat hoogstwaarschijnlijk syfilis was. Jij werd 40 jaar en jij bent in de Hietaniemi Begraafplaats begraven.
Alphonse Delort de Gléon overleed op 9 september 1899 in Parijs. Hij werd 56 jaar. En Octave Borelli overleed op 25 juli 1911 in Parijs. Hij werd 62 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers
17 maart 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 66



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)