Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

fooneeties taalgubruik

Wu hebun un pragtig alfaabet, aleen zein er leturteekuns die op meer dan 1 manier uitgusprookun wordun. Dat is oplosbaar: Gubruik géén C, Q, X en Y.
Dan bleivun er 22 letterteekuns oovur. Daarmee kan ju un tusunalfaabet maakun waarmee ieduru letur en leturkombienaatsie 1 klangk voorstelt zoodat er geen tweiful bustaat oovur welku klangk er bei du teekuns hoort.
Zooiets spaart héél veel teit die andurs op gaat aan het leerun van uitzonduringun.

Dat tusun alfaabet heet alfaabet35 en is als volgt: 1)A, 2)AA, 3)E, 4)EE, 5)i , 6)iE, 7)O, 8)OO, 9)U, 10)UU, 11)OE, 13)EU, 14)AU, 15)Ei, 16)B, 17)D, 18)F, 19)G, 20)H, 21)J, 22)K, 23)L, 24)M, 25)N, 26)P, 27)R, 28)S, 29)T, 30)V, 31)W, 32)Z, 33)NG, 34)GH, 35)TH.

Er is un weblog oovur : http://alfaabet35.wordpress.com

Ju kunt het leerun door herhaaling.


Zie ook: http://alfaabet35.wordpress.com

Schrijver: Jan J.P. Carlier, 27 september 2009


Geplaatst in de categorie: overig

4.5 met 2 stemmen 529



Er zijn 6 reacties op deze inzending:

Naam:
Jan J.P.Carlier
Datum:
13 juli 2014
Email:
janj.p.carliergmail.com
Mensen kunun (zigzelf) door tu speelun met du websaajt: www.alfaabet35.nl leerun sgreivun.

voor du guwoonu maanier van sgreivun is alteid un leeraar of leeraares noodig.
Naam:
dirk
Datum:
30 januari 2011
Email:
een2iiihotmail.com
Hiil goet. Giyn dubulu meeduklingkurs miir. Maar ik zaoe wel wat miir klingkurs wilun zyn. Andurs wordun du wòòrdun wiir viil tu lang.
Deezu klankun hebun naar meyn ydiy iyn eygun letur nodich;
ì ie è ò ù ú à aa oe en: ch ng (un)
en iyvuntúiil sámungusteldu klingkus; ìie èie ùie(eyn vòòr ui en iyn vòòr eu)
En ju moet het schreyvun zooals zu in Drentu niydurlants poobiirun tu praatun.
Naam:
Jan J.P. Carlier
Datum:
6 oktober 2009
Email:
janjpcarlierkpnmail.nl
Letur numur 12 is de Ui. Maanier sgreif ju met un AA en leturteekuns op deezu maanier.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
29 september 2009
Email:
ag.schulztiscali.nl
Het moet me van het hart, Jan, dat ik het betreur in eerste instantie alleen een verondersteld speels element in bovenstaand artikel gezien te hebben. Na de inhoud van alfaabet35.wordpress.com
in alle rust gelezen te hebben vind ik dan ook, dat jouw inzending een betere reactie heeft verdiend. Mensen die zich de moeite getroosten een aandeel te leveren, waardoor dyslectische personen uit hun isolement kunnen worden gehaald, verdienen bovendien mijn respect; bij deze Jan.
Naam:
Jan J.P. Carlier
Datum:
28 september 2009
Email:
janjpcarlierkpnmail.nl
Du gudagtu agtur deezu siesteemaatiek is dat alfaabet35 (juist door du orduning) mooguluk door dislektiesu mensun leesbaar is als ook door niet dislektiesu mensun. Ik budoel het dus niet als aleen maar grapig ook al is dat ook un zinvol aspekt.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
27 september 2009
Email:
ag.schulztiscali.nl
Speels en vermakelijk. In onze jeugd spraken wij o.a. de "B-taal", die zelfs onze ouders niet verstonden als zij vloeiend werd afgerateld.

"Bbovebenstabaand voboorbebeeld vaban joubou abalfababebet vibind ibik dabarobom obook vebermabakebelijbijk".

Wanneer je deze zin goed bestudeert, dan zit ook daar een vast en wetmatig patroon in, zonder uitzonderingen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)