Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bert Voeten: Verheugde stad

Verheugde stad

Kinderen en vrouwen lopen met mei in het haar, met mei
de bomen kunnen niet stilstaan en het water is van de
wijs, je hoort het aan de fluitketels. Op een melkwagen
rijdt de zon de oostelijke straten binnen, de zon, de
malle bezorger brengt overal flessen licht. Vandaag
zullen alle rieten stoelen ervan genieten, de tafeltjes
niet te vergeten en het vollemiddaggezicht, het gezicht
van tien over twaalf. Hier zit ik en daar komt zij met

roodborstjes op haar wangen, haar boezem een poezenwinkel
de hartjesdag van haar schoot. Met haar paasbeste gebit
lacht zij mij bloot en open en ik lach haar open en bloot
aan het tafeltje waar wij zitten in het hoenderpark van
de stad. Hoe schuilevinken de vrouwen achter haar
zonnebrillen, de mannen, de barnevelders zetten hun
kammen op en een kerk, een kloek, een klokhen kakelt
boven de straten dat men het heeft te laten, maar
wij gaan er niet op in.

Lambertus Hendrikus (Bert) Voeten is geboren in 1918 te Breda.
Naast een bekend dichter was hij ook een vlijtig vertaler. Hij vertaalde o.a. toneelstukken van Shakespeare; Hamlet, De koopman van Venetië, Troilus en Cressida, De getemde feeks, Hendrik de Vierde en Sonnet achttien.
Voort vertaalde hij: Molière, Kalidasa, Shaw, Masefield, Arthur Miller, Dylan Thomas, Christopher Fry en Wallace Stevens en anderen.

Bert werkte bij het Dagblad van Noord-Brabant en toen hij als journalist voor die krant een toneelvoorstelling ging bijwonen, ontmoette hij een journaliste van de Bredasche Courant, ze werkte vanaf haar 18-de bij deze krant en het was niemand minder dan de verslaggeefster en latere beroemde schrijfster Marga Minco. Maar omdat Bert niet joods was, mocht hij Marga van haar ouders niet meer ontmoeten, dus stuurden ze haar aan het begin van de oorlog naar een tante in Assen. Zo zou hij haar niet meer kunnen zien en zij zou hem hopelijk vergeten.
In 1944 vond er echter een hernieuwde ontmoeting plaats op een onderduikadres in Heemstede. Marga was ondergedoken bij hem. Marga Minco was het pseudoniem van Sara Menco. Haar onderduiknaam was Marga Faes. In december 1944 werd hun eerste dochter geboren, Bettie. In 1945 zijn ze getrouwd.

In 1944 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Babylon herhaald', een illegale uitgave. In 1945 verschenen 'Sonnetten van Solaria' en 'Amsterdamse kwatrijnen'. In 1946 verschenen 'De blinde passagier' en 'Odysseus' terugkeer'.

Ze woonden aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam en later bij het Oosterpark, in het bekende Witsenhuis.

Bert publiceerde ook onder de pseudoniemen B. van Beenen, Hans van de Bosch en Leo H. van der Mark.
Hij was redacteur van 'Het Woord' (hij deed boekbesprekingen), samen met o.a. Bert Schierbeek en Koos Schuur, redacteur van 'Ad Interim', 'Proloog' en 'De Gids' (1950 - 1962).
Hij ontving de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs voor 'Doortocht', zijn enige prozawerk, een oorlogsdagboek. Nogal omstreden, want Adriaan Venema viel hem daarop aan, want het was inderdaad zo dat Bert had meegewerkt aan het fascistische tijdschrift 'Aristo' en dat hij correspondent voor de Kultuurkamer was geweest. Dat had hij verzuimd te melden.
In 1951 ontving hij de Jan Campertprijs voor 'Met het oog op morgen'.

In 1956 werd hun tweede dochter, Jessica, geboren. Zij groeide op in het Witsenhuis, op de derde etage, waar haar moeder 'Het bittere kruid' schreef, indrukwekkend verfilmd door Rob Houwer.
In 1959 won hij de Martinus Nijhoffprijs voor zijn vertalingen.

Hij was bevriend met Gerrit Achterberg, die hij plotsklaps heeft zien aftakelen, de scherpte uit zijn ogen was verdwenen.

Bij Querido verscheen een elpee met aan de ene kant de stem van hem en aan de andere kant de stem van Marga.

Er staan twee unieke foto's van het gezin Voeten-Minco op internet, gemaakt in 1958 door Ben van Meerendonk, locatie: het Witsenhuis.

Bert publiceerde nog vele dichtbundels.
Hij stierf in 1992, hij werd zomaar onwel na een wandeling.

Jessica Voeten werkte bij het 'Hollands Diep' (1975 - 1977) en ze was kunstredacteur van de NRC (1977 - 1987). Ze publiceerde o.a. 'Het Witsenhuis', een gedocumenteerd geschiedenisboek, en in 2011 verscheen 'Viermaal geknoopte struisvogelveren' bij Atlas.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 2 stemmen 529



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)