start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (107)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (12)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (21)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1174)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (35)
literatuur (499)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (23)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (59)
rampen (8)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (80)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (20)
vrouwen (11)
welzijn (14)
wereld (25)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3393):

De voordelen van een rustig schildersbestaan

(voor Sophie Gengembre Anderson (1823 - 1903))

Je bent geboren in 1823 in Parijs. Jouw vader was de architect/kunstenaar Charles Antoine Colomb Gengembre en jouw moeder was een Engelse vrouw, genaamd Hubert. Jouw vader was bevriend met kunstenaars, intellectuelen en acteurs, zoals François-Joseph Talma (1763 - 1826), die door zijn vriend, de kunstschilder Jacques-Louis David geholpen werd. David was ook bevriend met Maximilien Robespierre. Van 1829 tot 1843 woonde je op het Franse platteland.

Op jouw 17-de werd je door de schilderkunst gegrepen door een rondreizende portretschilder. Jouw broers waren Philip en Henry. Philip werd een succesvol architect in New York City. Je was grotendeels autodidact als kunstenares, hoewel je rond 1843 portretschilderen studeerde bij de Duits-Amerikaanse, romantische schilder/baron Charles Auguste Guillaume Steuben (1788 - 1856), lid van het adellijke hertogdom van de familie Von Württemberg. De dichter Friedrich Schiller was bevriend met de familie Steuben en hij stimuleerde Charles om zijn artistieke talenten volop te uiten.

Door de Franse Revolutie in 1848 verhuisde je met jouw familie naar Cincinnati in Ohio, Amerika, ontstaan in 1788, o.a. door kolonel Robert Patterson en de landmeter Israël Ludlow, die op zijn 38-ste overleed. In 1849 werden jouw portretten en landschapsschilderijen van Bretagne in de Western Art Unie Gallery tentoongesteld. Daar werd tevens het drieluik 'The Ladder of Love' geëxposeerd, taferelen van het Victoriaanse Londen, waarin een rijpe jongedame in haar vader's tuin haar minnaar treft, die haar gretig omarmd, na met een ladder in de tuin gekomen te zijn. Tenslotte zie je haar voldaan in het maanlicht wandelen, omdat haar liefdeslusten zijn beantwoord.

Je werkte samen met Walter Anderson aan portretten van o.a. bisschoppen. Walter was een Engelse schilder/lithograaf/graveur. Je woonde met jouw ouders in Manchester, Pennsylvania, waar je in 1853 met Walter bent getrouwd. Daar werkte je voor de printer/lithograaf/uitgever Louis Prang, bekend als de 'vader van de Amerikaanse kerstkaart'. Louis was een actieve aanhanger van kunstenaressen, o.a. van de botanische illustratrice Ellen Thayer Fisher. In 1854 verhuisde je met Walter naar Engeland. In 1855 exposeerde je 'Een Amerikaanse marktmand' op de Society of British Artists, een stilleven met fruit, groenten en vis. Dit werd een 'bewonderenswaardige compositie' genoemd. Je exposeerde ook in de Royal Academy.

In 1858 ging je terug naar Pennsylvania om jouw familie te bezoeken. In 1859 en 1860 exposeerde je op de Pittsburgh Association. Rond 1863 vertoefde je weer geregeld in Londen. In 1869 schilderde je het meesterlijke 'Een portret van een fee'. In 1870 schilderde je 'Elaine', gebaseerd op een gedicht van Lord Tennyson. Het onschuldige landmeisje Elaine is verliefd op Sir Lancelot, maar hij verlaat haar voor koningin Guinevere, waarna zij door een onbeantwoorde liefde overlijdt. Dit schilderij was de eerste aankoop van de openbare collectie van een kunstenares.

In 1871 ging je om gezondheidsredenen naar het eiland Capri, in de Tyrreense Zee. Je woonde er in Villa Castello, met een grote, rustgevende, inspirerende tuin. Capri was destijds een populaire kunstenaarskolonie. Je schilderde er o.a. 'Capri meisje met Bloemen'. Jouw schilderij 'Geen wandeling Vandaag' werd voor 1 miljoen pond verkocht. In 1890 verhuisden Walter en jij naar de Engelse kustplaats Falmouth, waar in de 16-de eeuw het artillerie-fort Pendennis Castle is gebouwd. In 1894 verhuisden jullie naar Wood Lane Cottage in Falmouth. Op 11 januari 1903 overleed Walter in Falmouth. Je bleef jouw schilderwerken in Londen vertonen. Op 10 maart 1903 ben je in jouw huis in Falmouth overleden. Je werd 79 of 80 jaar en je bent bij Walter in de Swanvale begraafplaats in Falmouth begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23-07-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 42 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)