Liefde te koop
Het rode hart verstopt in een ongelofelijke verscheidenheid aan cadeautjes, die allemaal kunt kopen om je Valentijn te verrassen. Hartvormige snoep, bloemen, ballonnen, pennen, T-shirts, glitters, wenskaarten, seks-speeltjes, diner arrangementen, bekers, parfums, badzout, winkels vol met opgeklopte zaken, die met 14 februari te maken hebben. Paus Gelasius riep in 496 deze dag uit tot de dag van de Heilige Valentijn. Priester Valentinus leefde in Rome, in de derde eeuw na Christus en deed wonderen in de verzorging van zieken, ouderen en armen. Valentius genas ook de blinde pleegdochter van Asterius, stadhouder van Rome. Deze Asterius was hem zo dankbaar, dat hij zich bekeerde tot het Christendom en direct alle christelijke gevangenen vrijliet. Voor keizer Claudius II was dit genoeg reden om op 14 februari 270 Valentinus te laten onthoofden.
Door de heilig verklaring werd 14 februari een feestdag, met name in Engeland. In dat toch wat stijve land was het ongebruikelijk om openlijk je liefde voor iemand te uiten. Maar op 14-2 kon hier een uitzondering op worden gemaakt, door een bloem of een briefje. Anoniem of niet.
Een hele andere uitleg voor het bestaan van deze dag ligt besloten in het feit dat omstreeks 14-2 de vogels met paren beginnen. In 1381 schreef Geoffrey Chaucer: “want het was op Sint Valentijnsdag, dat elke vogel een partner kiest”. Ook bij mensen zou deze paringsdrang op die dag een opsteker krijgen na de donkere winter periode.
Een derde mogelijke oorsprong van deze feestelijke dag, ligt in het oude Rome. 14 februari was de dag van de Godin Juno. Zij was de koningin van alle goden en godinnen en de beschermheilige van vrouwen en het huwelijk. Op het festival dat een dag na haar feest begon, werden Romeinse jongens en meisjes door middel van een soort loting bij elkaar gebracht. Ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken en tijdens het feest waren zij elkaars partner.
In 1847 werd de eerste Valentijnskaart in de USA op de markt gebracht. Nu worden er miljoenen kaarten wereldwijd verstuurd en natuurlijk de meeste online. In de tweede helft van de 20e eeuw bloeide grootschalige reclame campagnes op om de dag van de liefde te vieren met het geven van liefdevolle presentjes. Valentijnsdag is evenals de kerstviering een sterk commercieel feest geworden, maar toch is het goed om even stil te blijven staan bij de “liefde”, die eigenlijk nooit te veel aandacht kan krijgen. Ook wordt 14-2 vaak gebruikt om de liefde met je partner te vieren of een vriendschap te benoemen, die in ons hart een bijzondere plaats inneemt.
In Duitsland kent men geen feestdag op 14 februari, maar een onheilsdag en dat komt omdat op 14-2 Judas, de verrader van Jezus, werd geboren. In Afrika wordt deze dag vrijwel niet gevierd, maar in het Verre Oosten wordt Valentijnsdag elk jaar uitbundiger gevierd en worden winkels omgetoverd in prachtige liefdes voorstellingen.
Het rode hart klopt in mijn IPhone en online zie ik leuke ideeën voorbij komen. Maar vandaag stuur ik mijn allerliefste alleen maar een mailtje, want ze is voor haar werk in Nairobi. Geen hart van chocolade, geen glitters. Echte liefde is niet te koop, maar aandacht is belangrijk en aandacht voor de liefde is te belangrijk om Valentijnsdag over te slaan.
Zie ook: http://www.spirituelefilosofie.blogspot.com
Schrijver: J.J.v.Verre, 14 februari 2019
Geplaatst in de categorie: valentijn