Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Geïnspireerd door de hoge meesters van het Universum

(voor Hilma af Klint (1862 - 1944))

Je bent geboren op 26 oktober 1862 in het Paleis van Karlberg in Solna, Zweden. Jouw vader was de marinecommandant Victor af Klint en jouw moeder was Mathilda Sonntag. Je was hun vierde kind en in de zomers waren jullie in het landhuis Hanmora op het eiland Adelsö in het midden van het Mälarmeer. De natuur inspireerde jou en later woonde je op Munsö, een eiland naast Adelsö. Op Adelsö stond vanaf 1200 het Alsnö Hus, wat vanaf 1275 de zomerresidentie van koning Magnus Barnlock, getrouwd met Helwig van Holstein. Hun dochters waren Ingeborg en Richeza. Hun zoons waren Birger, Erik en Waldemar. Ingeborg werd de koningin van Denemarken en na het ongelukkige overlijden van haar zoveelste kind is ze in de Dominicaanse St. Catherine's Priory in de hoofdstad Roskilde ingetreden.

Jij was hoogst geïnteresseerd in wiskunde en botanie. Je was al vroeg een begaafde beeldend kunstenares en je ging in Stockholm naar de Tekniska skolan, waar je portretten en landschappen leerde schilderen. In 1880 overleed jouw jongere zus Hermina en rond die tijd begon je jouw spirituele aanleg te ontwikkelen. Je verdiepte jezelf in het spiritisme, de theosofie van Madame Blavatsky en de Rozenkruisers-beweging van Christian Rosenkreuz. Op jouw 20-ste ging je naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en na het behalen van jouw diploma werkte je in Stockholm en had je succes met jouw portretten, landschappen en botanische tekeningen. Op 23 mei 1904 werd jij lid van de Stockholm Loge van de Theosofische Vereniging.

In 1908 ontmoette jij in Stockholm de helderziende esotericus/filosoof/architect Rudolf Steiner, die de antroposofie stichtte. Rudolf beïnvloedde jouw schilderkunst en in 1920 ontmoette je hem weer bij het Goetheanum in Dornach, waar je van 1921 tot 1930 lange perioden verbleef. Samen met Anna Cassel, Cornelia Cederberg, Sigrid Hedman en Mathilda Nilsson vormde jij de Vijf, die de theosofie en het spiritualisme aanhing. Jullie waren met paranormale zaken bezig, zoals spiritistische seances. Jullie kregen boodschappen van de hoge meesters door. Er werd altijd eerst gebeden, aan meditatie gedaan, een christelijke preek beluisterd en een tekst uit het nieuwe testament geanalyseerd. Jullie maakten al in 1896 tekeningen via het surrealistisch automatisme.

Jij ging in opdracht van de hoge meesters schilderen en in 1906 maakte jij jouw eerste serie abstracte schilderijen. Van 1906 tot 1915 werkte je 'voor de tempel', zoals je had doorgekregen. Je schilderde direct en zonder te begrijpen wat het voorstelde. Snel en zelfverzekerd. Zonder ook maar iets te veranderen. Je pauzeerde van 1908 tot 1912. Je maakte 193 tempelschilderijen met diverse subseries. In 1907 maakte je de serie 'De tien grootste', hele grote werken over de levensfasen, van de prille kindertijd tot de ouderdom. De serie 'De zwaan' symboliseert transcendentie en de serie 'De duif' symboliseert liefde. Het zijn poorten naar hogere dimensies. Via oergeometrie en humanistische motieven en kleuren.

Na jouw voltooiing van de tempelwerken stopte de spirituele leiding, maar je bleef op eigen houtje abstract werk leveren. Je maakte nu ook aquarellen en de schilderijen waren veel kleiner. Je maakte een serie over de standpunten van diverse religies in diverse geschiedenisstadia. Vanaf 1920 werd je door de artistieke visies van de antroposofie geïnspireerd. Je zocht jouw verdere leven naarstig naar de betekenis van de mysteries, waarmee je door jouw tempelwerk in aanraking bent gekomen. Je probeerde het te omschrijven. Rudolf Steiner betwistte en verwierp jouw tempelkunst. Volgens jou waren de tijd en zelfs hij nog niet rijp voor het begrijpen ervan. Je bewaarde ruim 1200 schilderijen en tekeningen in jouw atelier. Je overleed op 21 oktober 1944 in Danderyd en je werd 81 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 november 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)